Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2103-L-D1SOCJ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna | ||
Jednostka: | Instytut Polityki Społecznej | ||
Grupy: |
Polityka Społeczna - DZIENNE I STOPNIA 1 semestr 1 rok -przedmioty obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Założenia (opisowo): | Wstępne wymagania i założenia: posiadanie wiedzy i umiejętności wymaganych do zdania matury i podjęcia studiów wyższych |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot jest przeznaczony dla osób, które ukończyły szkołę średnią i rozpoczynają studia wyższe (są studentami I roku). Ma za zadanie: a)zapoznać studentów z wiedzą socjologiczną na poziomie podstawowym oraz utrwalić ją, b)przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim społeczeństwa polskiego), c)przygotować ich do samodzielnego korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych). Przedmiot realizowany jest w formie wykładów (30 godz.) i ćwiczeń (30 godz.) |
||
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie: *zapoznać studentów z podstawowymi pojęciami i terminami socjologicznymi, *utrwalić tę wiedzę, *przedstawić studentom – przy użyciu poznanych przez nich pojęć i terminów – główne zjawiska zachodzące we współczesnych społeczeństwach (w tym przede wszystkim w społeczeństwie polskim), *przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim społeczeństwa polskiego), *przygotować ich do samodzielnego (indywidualnego i grupowego) korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych). Łącznie studenci zapoznają się z ok. 100 zagadnieniami (utrwaleniu ich znajomości służyć będzie kończący zajęcia egzamin). Ok. 60 zagadnień poznają na wykładzie (i - dodatkowo - dzięki lekturze podstawowej literatury), ok. 10 zagadnień – dzięki samodzielnej lekturze podstawowej literatury, ok. 30 zagadnień – dzięki aktywnemu uczestnictwu w ćwiczeniach (i lekturze wymaganej na nich literatury). Tematy kolejnych zajęć (wykładów i ćwiczeń) to: 1. Wizje cywilizacji. 2. Co to jest socjologia? Klasyczne i nowoczesne teorie rozwoju społecznego. 3. Kultura. Subkultury. Światowa mapa kultur 4. Religia. Rola Kościoła i religii w Polsce. 5. Człowiek w społeczeństwie. Interakcja społeczna, socjalizacja, kontrola społeczna. Edukacja. 6. Grupa społeczna. Rodzina. Płcie. Problemy i przemiany współczesnych rodzin. Rodzicielstwo. 7. Pokolenia, młodzież. Migracje. 8. Organizacja formalna. Sfera pracy. 9. Społeczności lokalne. Wieś i miasto. Specyfika życia w metropolii. 10. Naród. Pamięć zbiorowa. Polityka historyczna (pamięci zbiorowej). 11. Struktury społeczne Polski: historia i współczesność. 12. Debata publiczna. Rola mediów. Szczególna rola mediów w III RP. 13. Dynamika zmian cywilizacyjnych. Rewolucja biotechnologiczna. Wyzwanie rewolucji sztucznej inteligencji. Szacunkowa liczba godzin potrzebnych, aby osiągnąć zdefiniowane efekty uczenia się: - ćwiczenia 30 godz. - samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin (1 godz. x 15) - przygotowanie referatów 5-10 godzin - wykład 30 godz. - samodzielne opracowanie zagadnień wymaganych na egzaminie 10 godzin (1 godz. x 15) - samodzielne przygotowanie do egzaminu 45 godz. (ok.90 zagadnień x 0,5 godz.). Łącznie ok. 135-140 godzin. |
||
Literatura: |
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa) oraz (fragmenty, szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) * H. Domański, Czy są w Polsce klasy społeczne?, Warszawa 2015 *(red.) A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa 2012 *S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997 * (red.) J. Wasilewski, Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006 * (red.) C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa 2015 * (red.) G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, PWN 2018 oraz raporty z badań: *Diagnoza Społeczna 2015. Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2015 *badania GUS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) *badania CBOS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: (Wiedza) Zna elementarną terminologię socjologiczną przydatną politykowi społecznemu; ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk i jej relacjach z nauką o polityce społecznej (K_W01) Ma podstawową wiedzę o historii cywilizacji oraz najważniejszych zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych) zachodzących we współczesnym świecie. Ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu społeczeństwa polskiego, jego strukturze, wartościach i tożsamościach, dynamice i uwarunkowaniach występujących w Polsce ważnych zjawisk społecznych (w tym problemów społecznych) (K_W02) Ma podstawową wiedzę na temat źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych) oraz sposobach pozyskiwania i opracowywania dotyczących ich danych (K_W03) Ma wiedzę o więziach rodzinnych i sąsiedzkich, edukacji, pokoleniach (w tym młodzieży), społecznościach lokalnych, edukacji, religii, narodzie i ich przemianach. O charakterze, źródłach i konsekwencjach tych zmian dla funkcjonowania współczesnego społeczeństwa polskiego (K_W05) Ma podstawową wiedzę o instytucji rodziny, jej funkcjach i modelach, ich historycznych przemianach (K_W07) Ma podstawową wiedzę o przemianach społecznych zachodzących w sferze pracy i ich związkach z funkcjonowaniem rynku pracy (K_W13) (Umiejętności) Potrafi analizować i interpretować mniej złożone zjawiska społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie polskim (K_U01) Potrafi trafnie wskazać główne uwarunkowania (gospodarcze oraz społeczno-demograficzne) ważnych zjawisk społecznych (w tym problemów społecznych) (K_U02) (Kompetencje społeczne) Potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (K_K01) Potrafi współdziałać w grupie analizując i interpretując zjawiska społeczne (K_K02) Rozumie mechanizmy debaty publicznej, znaczenie wartości kulturowych i języka stosowanego w tej debacie (K_K07) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci mogą mieć dwie nieobecności na wykładzie i dwie nieobecności na ćwiczeniach. Na ćwiczeniach będzie sprawdzana znajomość obowiązującej na danych zajęciach literatury. Nadwyżkowe nieobecności i niewystarczające przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) należy zaliczać na dyżurach przed końcem semestru. Ostateczna ocena z przedmiotu składa się: *w połowie (50%) z oceny z egzaminu ustnego, na którym sprawdzane będą: zdolność do samodzielnego uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności (K_K01), znajomość terminologii socjologicznej przydatnej politykowi społecznemu [K_W01], podstawowa wiedza o najważniejszych zjawiskach zachodzących we współczesnym świecie oraz o strukturze społeczeństwa polskiego a także znajomość występujących w Polsce zjawisk społecznych [K_W02 i K_W05,07,13] oraz umiejętność analizy tychże zjawisk i dostrzegania ich uwarunkowań [K_U01,02] (szerzej o wymaganych kompetencjach, wiedzy i umiejętnościach w punkcie „Efekty kształcenia”), *w jednej czwartej (25%) z oceny referatów (przygotowywanych i prezentowanych w grupach); przygotowanie referatu i jego prezentacja ma rozwinąć wiedzę studentów na temat źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych) [K_W03], rozwinąć zdolność do analizowania i interpretowania zjawisk społecznych [K_U01] oraz wskazywania ich uwarunkowań [K_U02]; przygotowanie referatu i jego prezentacji będzie również sprawdzało zdolność studentów do pracy w grupie [K_K02]; *w jednej czwartej (25%) z oceny aktywnego udziału studenta w ćwiczeniach; w ten sposób – prócz jego wiedzy i umiejętności [K_W01,02,05,07,13,K_U01,02]- zostanie sprawdzona jego zdolność do uzupełniania i doskonalenia wiedzy [K_K01] oraz do rozumienia znaczenia języka stosowanego w debacie publicznej |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-01-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 90 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Żukowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wstępne wymagania i założenia: posiadanie wiedzy i umiejętności wymaganych do zdania matury i podjęcia studiów wyższych | |
Pełny opis: |
Przedmiot jest przeznaczony dla osób, które ukończyły szkołę średnią i rozpoczynają studia wyższe (są studentami I roku). Ma za zadanie: a)zapoznać studentów z wiedzą socjologiczną na poziomie podstawowym oraz utrwalić ją, b)przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim społeczeństwa polskiego), c)przygotować ich do samodzielnego korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych). Przedmiot realizowany jest w formie wykładów (30 godz.) i ćwiczeń (30 godz.) | |
Literatura: |
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa) oraz (fragmenty, szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) * H. Domański, Czy są w Polsce klasy społeczne?, Warszawa 2015 *(red.) A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa 2012 *S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997 * (red.) J. Wasilewski, Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006 * (red.) C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa 2015 oraz raporty z badań: *Diagnoza Społeczna 2015. Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2015 *badania GUS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) *badania CBOS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) | |
Uwagi: |
(tylko po angielsku) not applicable |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (w trakcie)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 90 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Żukowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wstępne wymagania i założenia: posiadanie wiedzy i umiejętności wymaganych do zdania matury i podjęcia studiów wyższych | |
Pełny opis: |
Przedmiot jest przeznaczony dla osób, które ukończyły szkołę średnią i rozpoczynają studia wyższe (są studentami I roku). Ma za zadanie: a)zapoznać studentów z wiedzą socjologiczną na poziomie podstawowym oraz utrwalić ją, b)przygotować studentów do samodzielnego posługiwania się pojęciami i teoriami socjologicznymi w analizie otaczającego ich świata (w tym przede wszystkim społeczeństwa polskiego), c)przygotować ich do samodzielnego korzystania z podstawowych źródeł informacji o zjawiskach społecznych (w tym problemach społecznych). Przedmiot realizowany jest w formie wykładów (30 godz.) i ćwiczeń (30 godz.) | |
Literatura: |
*B.Szacka, Wstęp do socjologii, Warszawa 2008 (lektura podstawowa) oraz (fragmenty, szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) * H. Domański, Czy są w Polsce klasy społeczne?, Warszawa 2015 *(red.) A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa 2012 *S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997 * (red.) J. Wasilewski, Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006 * (red.) C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa 2015 oraz raporty z badań: * (red.) G.Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, PWN 2018 *Diagnoza Społeczna 2015. Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2015 *badania GUS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) *badania CBOS (szczegółowa informacja w części dot. bieżącego cyklu) | |
Uwagi: |
(tylko po angielsku) not applicable |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.