Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka i społeczeństwo na Bliskim Wschodzie i w Afryce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2104-M-D3PSBW-SRG
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polityka i społeczeństwo na Bliskim Wschodzie i w Afryce
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Stosunki Międzynarodowe - DZIENNE II STOPNIA 1 semestr 2 rok - przedmioty dla specjalności SRG
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest analiza aksjologicznych podstaw ładu społeczno-politycznego na Bliskim Wschodzie i w Afryce, ich współczesnych przemian, przeobrażeń, reinterpretacji,



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest analiza aksjologicznych podstaw ładu społeczno-politycznego na Bliskim Wschodzie i w Afryce, ich współczesnych przemian, przeobrażeń, reinterpretacji.

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

I. Relacje państwo a religia na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

1. Islam a demokracja i społeczeństwo obywatelskie.

2. Panislamizm a postkolonialne państwa narodowe.

3. potencjał ideowo-polityczny elit chrześcijańskich.

II. Idea kalifatu: podstawy doktrynalne i tradycja historyczna.

1. Czy istnieje uniwersalny model współczesnego państwa opartego na islamie?

• Ewolucja idei kalifatu od czasu podbojów muzułmańskich przez Bagdad, Damaszek Istambuł, kalifaty europejskie np. Kordoba do czasów ISISL – „anty-kalifat”?

• Boski porządek na ziemi czy sprawne narzędzie legitymizacji władzy wśród wyznawców islamu?

• „Państwo doskonałe ”Al Farabiego a rzeczywistość pod rządami Daesh – aspekty: prawny i moralny. Doskonały naczelnik państwa – ideał kalifa.

2. Islam w konstytucji, prawodawstwie, szaria a prawo stanowione, specyfika policji obyczajowych.

III. Czynnik religijny w systemach niedemokratycznych, specyfika autorytaryzmu arabskiego.

Totalitaryzm a autorytaryzm: ujęcie bliskowschodnie, systemy libijski i iracki jako najbardziej zideologizowane.

Typy autorytaryzmów: podobieństwa i różnice. Monarchie a republiki.

1. Model Iranu, Arabii Saudyjskiej, Turcji – charakterystyka porównawcza.

2. Tradycyjne źródła legitymizacji władzy w kulturze arabskiej i afrykańskiej ich współczesne formy.

3. Hamas i Hezbollah jako współczesna realizacja idei Az-Zaim w kontekście instytucjonalno –społecznym.

4. „Arabska Wiosna”- diagnoza kondycji arabskich ustrojów – renesans religijności?

5. Stary i nowy autorytaryzm: zmiana natury związku reżimu z wojskiem i kapitałem; strategia populistyczna a strategia liberalna, społeczne zaplecze, struktura partii, legitymizacja reżimu,

IV. Elity bliskowschodnie i afrykańskie; problem przywództwa:

1. Postacie Saddama Husajna, Muammara Kadaffiego, Omara al-Bashira i ich wpływ na SM w regionie

2. Monarchie Zatoki.

V. Rola fundamentalizmów religijnych – fundamentalizm muzułmański – jego geneza i przejawy.

1. Definicja, geneza terminu, typologia. Np. fundamentalizm państwowy, polityczny, etniczny religijny.

Fundamentalizm muzułmański – poęcia salafija, neosalafija

Słynni ideolodzy: Maududi- pojęcie hakamija, Hassan al Banna, Said Kutb.

2. Przykłady ugrupowań fundamentalistycznych: Stowarzyszenie Braci Muzułmanów, Hamas.

Organizacja Wyzwolenia Palestyny i Hamas-dwa oblicza nacjonalizmu palestyńskiego. Odmowa prawa do samostanowienia Palestyńczyków jako źródło eskalacji terroryzmu w regionie.

OWP- oficjalna reprezentantka interesów Palestyńczyków, wyrazicielka palestyńskiego nacjonalizmu, strażniczka tożsamości.

Społeczno- polityczne uwarunkowania sukcesu Hamasu, Karta Hamasu, „Antysemityzm” Hamasu

3. Al-Ka’ida i jej emanacje

4. fundamentalizm szyicki (Hezbollah)

• Irańska strategia bezpieczeństwa – koncepcje: szyicki półksiężyc, strategiczna głębia, strategiczny łuk balistyczny¬ – realne wpływy Republiki Islamskiej czy ich projekcja?

• Działalność Hezbollahu jako odpowiedz na implozję struktur państwowych w Libanie:

• list otwarty z 1985 r, rezolucje ONZ 1701, 1559.

• Relacje miedzy organizacjami: Hamas a Hezbollah, Al Kaida a Bracia Muzułmanie.

VI. Problemy społeczno-gospodarcze.

1. Społeczna kontestacja ustalonego porządku, ruch protestów 2011-2020.

2. Religia a socjalizm arabski. Definicje, różnice, ujęcia- element ideowy.

3. Bliski Wschód i Afryka wobec globalizacji.

4. Islam globalny – wielonarodowy.

5. Fundamentalizm a globalizacji.

VII Wielokulturowy Izrael:

1. Podziały społeczno-polityczne społeczeństwa izraelskiego.

Literatura:

Oz, Almog, Wielokulturowy Izrael, Warszawa 2011

Robert, Blackburn, Arab burden of corny capitalism, www.financialworld.co.uk, May 2011, s 28-29. ( PDF. udostępniony mailowo).

Gunning, Jeroen, Hamas in Politics, Londyn 2007 (pdf)

Ramadan, Tarik, A curious historical shift, The need for an Arab Cultural Revolution, 2013. (Proszę przeczytać artykuł dostępny online: http://www.tariqramadan.com/spip.php?article12797&lang=fr

Upgrading Authoritarianism in the Arab World, ANALYSIS PAPER, Number 13, October 2007 ( PDF. udstępniony mailowo).

Karta Hamasu ( jest dostępna w Internecie, posiadam format word)

Abu Zaid, Nasr, Reformation of Islamic Thought: A Critical Historical Analysis, Scientific Council for Government Policy, Amsterdam University Press, Amsterdam 2006

Abu Zaid, Nasr, Rethinking of the Qur’an: Towards a Humanistic Hermeneutics, Humanistic University Press, Amsterdam 2004

Danecki, Janusz, Podstawowe wiadomości o islamie, tom 2., Dialog, Warszawa 1997 ( Zwłaszcza strony: 51-87, 119-150).

Danecki, Janusz, Polityczne funkcje islamu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1991

Danecki, Janusz, Muzułmańscy fundamentaliści a Europa. Koncepcja islamu w dziele Mustafy As Siba’iego, [w:] Pochwała historii powszechnej, Warszawa 1996

Dziekan, Marek, Irak. Religia i Polityka, Warszawa 2007

Gunning, Jeroen, Hamas in Politics, London 2007 (pdf)

Gulf monarchies may update power structures, https://dailybrief.oxan.com/Analysis/DB227726/Gulf-monarchies-may-update-power-structures.

Harik , Hezbollah the changing face of terrorism, 2004 (pdf.)

Islamic Activism a social movement theory approach, Indiana Series in Middle East Studies, Indiana 2004 ( pdf)

Kirdar. M. J,. AL QAEDA IN IRAQ, 2011( pdf)

Litvak, Mehr, The Anti-Semitism of Hamas ( pdf.)

Landau, Jacob, The Politics of Pan-Islam: ideology and organization, Clarendon Press, Oksford 1992

Mrozek-Dumanowska, Anna, Religia a globalizacja, Warszawa 2014

Najjar, Fauzi, The Arabs, Islam and Globalization, Middle East Policy, Vol. XII, no. 3, jesień 2005, www.policyinnovations Islam and globalism

Norton, Angus Richard, Hezbollah a short story,2009, (pdf)

Ramadan, Tarik, Western Muslims and the Future of Islam, Oxford University Press, Londyn 2004

Ramadan, Tarik, A curious historical shift, The need for an Arab Cultural Revolution, 2013

http://www.tariqramadan.com/spip.php?article12797&lang=fr

Strindberg , Realities of Resistance Hizballah, the Palestinia, 2005 ( pdf)

Tibi, Bassam, Fundamentalizm religijny, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997

Turner, Bryan, S., Orientalism. Postmodernism & Globalizm, Routledge 1997

Xavier, Raufer, Atlas radykalnego Islamu, Dialog, Warszawa 2011 ( Zwłaszcza Radykakny sunnizm: strony 19-30, radykalny szyizm: strony 377-451)

Mrozek-Dumanowska, Anna, Zdanowski, Jerzy (red.), Islam a globalizacja, Wydawnictwo Naukowe ASKON, Warszawa 2005

Zdanowski, Jerzy, Współczesna muzułmańska myśl społeczno-polityczna. Ruch Braci Muzułmanów, Warszawa 2009

Zdanowski, Jerzy, Bracia Muzułmanie i inni, Glob, Szczecin 1986

Literatura do zajęć dotyczących idei kalifatu:

Al-Farabi, Państwo doskonałe. Polityka, Biblioteka Klasyków Filozofii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1967r.,s. 49-118 ( Ksero znajduje się w pokoju nauczycielskim, „w przegródce” Pani Doktor Solarz)

Przesyłam Państwu ponadto 3 artykuły naukowe dotyczące dzieła al Farabiego.

Proszę aby każda osoba przeczytała tekst oryginalny (ksero) lub 2 opracowania, w tym:

KATARZYNA WASILEWSKA – ZEMBRZUSKA, Teoria państwa doskonałego Al-Farabiego i jej greckie źródła.,

oraz,

Mirosław Sadowski, Ze studiów nad wczesnomuzułmańską doktryną państwa, w: Politeja, Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 2, Kraków 2004, ss. 243-278.(tekst bardziej politologiczny),

lub

Stefaniuk T., Al-Farabi i początki filozofii politycznej w świecie islamu, [w:] Nowoczesność, Europa,

Islam. Religia a dylematy obywatelstwa i wykluczenia, (red.) Chazbijewicz S., Turowski M., Skarbek

K., Wrocław 2012, s. 21-36. ( szczególnie interesujący tekst o nachyleniu filozoficznym).

albo

anglojęzyczne artykuły prasowe umiejscawiające Isis na tle prawno-teologicznej tradycji muzułmańskiej: https://www.weforum.org/agenda/2015/11/12-ways-isis-gets-funding/

https://www.foreignaffairs.com/articles/syria/2015-04-15/caliphate-law

Trzeci tekst znajdą Państwo w mailu, w załączniku.

Proszę aby wybór tekstów do przeczytania był równomierny, najlepiej abygrupa podzieliła się na trzy 3-4 osobowe zespoły.

Efekty uczenia się:

W01 Posiada wiedzę na temat ewolucji systemów państwowych w regionie(w tym teoretyczne założenia i przykłady praktycznej realizacji idei kalifatu), a także specyfiki państw narodowych na Bliskim Wschodzie i Afryce.

W02 ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i praktyki podejmowania decyzji politycznych i gospodarczych.

W03 Zna swoiste dla regionu rozwiązaniach strukturach i instytucjach społeczno-politycznych.

U01 potrafi w sposób precyzyjny, klarowny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na temat zjawisk społeczno-politycznych na Bliskim Wschodzie i Afryce; przygotowuje prace pisemne spełniające podstawowe kryteria opracowania o charakterze naukowym w zakresie szczegółowych zagadnień z zakresu nauki o stosunkach międzynarodowych i powiązanych z nią dyscyplin oraz potrafi w kompleksowy sposób uzasadnić ustnie swoje poglądy.

U02 Krytycznie analizuje informacje, wiadomości i przekazy medialne dotyczące Bliskiego Wschodu i Afryki.

U03 Analizuje i interpretuje zjawiska społeczno-polityczne w regionie z perspektywy różnych paradygmatów, jak konstruktywizm, postkolonializm.

S4_W01, S4_W02, S4_W03, S4_W04, S4_W05, S4_W06, S4_W07, S4_U01, S4_U02, S4_U03, S4_U04, S4_U05, S4_U06, S4_U07, S4_K01, S4_K02, S4_K03, S4_K04

Metody i kryteria oceniania:

Zasady zaliczenia:

50% merytoryczna aktywność poparta znajomością literatury (ocena ciągła);

50% pisemna praca zaliczeniowa .

Dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecności, każdą kolejną trzeba oddzielnie zaliczać.

Wymagana znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na korzystanie z literatury fachowej (minimum B2).

Skala ocen:

Od 60 % dostateczny

Od 75% dobry

Od 80% dobry +

Od 90% bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Warsza
Prowadzący grup: Paulina Warsza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

zdalnie

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

I. Relacje państwo a religia na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

1. Islam a demokracja i społeczeństwo obywatelskie.

2. Panislamizm a postkolonialne państwa narodowe.

3. potencjał ideowo-polityczny elit chrześcijańskich.

II. Idea kalifatu: podstawy doktrynalne i tradycja historyczna.

1. Czy istnieje uniwersalny model współczesnego państwa opartego na islamie?

• Ewolucja idei kalifatu od czasu podbojów muzułmańskich przez Bagdad, Damaszek Istambuł, kalifaty europejskie np. Kordoba do czasów ISISL – „anty-kalifat”?

• Boski porządek na ziemi czy sprawne narzędzie legitymizacji władzy wśród wyznawców islamu?

• „Państwo doskonałe ”Al Farabiego a rzeczywistość pod rządami Daesh – aspekty: prawny i moralny. Doskonały naczelnik państwa – ideał kalifa.

2. Islam w konstytucji, prawodawstwie, szaria a prawo stanowione, specyfika policji obyczajowych.

III. Czynnik religijny w systemach niedemokratycznych, specyfika autorytaryzmu arabskiego.

Totalitaryzm a autorytaryzm: ujęcie bliskowschodnie, systemy libijski i iracki jako najbardziej zideologizowane.

Typy autorytaryzmów: podobieństwa i różnice. Monarchie a republiki.

1. Model Iranu, Arabii Saudyjskiej, Turcji – charakterystyka porównawcza.

2. Tradycyjne źródła legitymizacji władzy w kulturze arabskiej i afrykańskiej ich współczesne formy.

3. Hamas i Hezbollah jako współczesna realizacja idei Az-Zaim w kontekście instytucjonalno –społecznym.

4. „Arabska Wiosna”- diagnoza kondycji arabskich ustrojów – renesans religijności?

5. Stary i nowy autorytaryzm: zmiana natury związku reżimu z wojskiem i kapitałem; strategia populistyczna a strategia liberalna, społeczne zaplecze, struktura partii, legitymizacja reżimu,

IV. Elity bliskowschodnie i afrykańskie; problem przywództwa:

1. Postacie Saddama Husajna, Muammara Kadaffiego, Omara al-Bashira i ich wpływ na SM w regionie

2. Monarchie Zatoki.

V. Rola fundamentalizmów religijnych – fundamentalizm muzułmański – jego geneza i przejawy.

1. Definicja, geneza terminu, typologia. Np. fundamentalizm państwowy, polityczny, etniczny religijny.

Fundamentalizm muzułmański – poęcia salafija, neosalafija

Słynni ideolodzy: Maududi- pojęcie hakamija, Hassan al Banna, Said Kutb.

2. Przykłady ugrupowań fundamentalistycznych: Stowarzyszenie Braci Muzułmanów, Hamas.

Organizacja Wyzwolenia Palestyny i Hamas-dwa oblicza nacjonalizmu palestyńskiego. Odmowa prawa do samostanowienia Palestyńczyków jako źródło eskalacji terroryzmu w regionie.

OWP- oficjalna reprezentantka interesów Palestyńczyków, wyrazicielka palestyńskiego nacjonalizmu, strażniczka tożsamości.

Społeczno- polityczne uwarunkowania sukcesu Hamasu, Karta Hamasu, „Antysemityzm” Hamasu

3. Al-Ka’ida i jej emanacje

4. fundamentalizm szyicki (Hezbollah)

• Irańska strategia bezpieczeństwa – koncepcje: szyicki półksiężyc, strategiczna głębia, strategiczny łuk balistyczny¬ – realne wpływy Republiki Islamskiej czy ich projekcja?

• Działalność Hezbollahu jako odpowiedz na implozję struktur państwowych w Libanie:

• list otwarty z 1985 r, rezolucje ONZ 1701, 1559.

• Relacje miedzy organizacjami: Hamas a Hezbollah, Al Kaida a Bracia Muzułmanie.

VI. Problemy społeczno-gospodarcze.

1. Społeczna kontestacja ustalonego porządku, ruch protestów 2011-2020.

2. Religia a socjalizm arabski. Definicje, różnice, ujęcia- element ideowy.

3. Bliski Wschód i Afryka wobec globalizacji.

4. Islam globalny – wielonarodowy.

5. Fundamentalizm a globalizacji.

VII Wielokulturowy Izrael:

1. Podziały społeczno-polityczne społeczeństwa izraelskiego

Literatura:

Oz, Almog, Wielokulturowy Izrael, Warszawa 2011

Robert, Blackburn, Arab burden of corny capitalism, www.financialworld.co.uk, May 2011, s 28-29. ( PDF. udostępniony mailowo).

Gunning, Jeroen, Hamas in Politics, Londyn 2007 (pdf)

Ramadan, Tarik, A curious historical shift, The need for an Arab Cultural Revolution, 2013. (Proszę przeczytać artykuł dostępny online: http://www.tariqramadan.com/spip.php?article12797&lang=fr

Upgrading Authoritarianism in the Arab World, ANALYSIS PAPER, Number 13, October 2007 ( PDF. udstępniony mailowo).

Karta Hamasu ( jest dostępna w Internecie, posiadam format word)

Abu Zaid, Nasr, Reformation of Islamic Thought: A Critical Historical Analysis, Scientific Council for Government Policy, Amsterdam University Press, Amsterdam 2006

Abu Zaid, Nasr, Rethinking of the Qur’an: Towards a Humanistic Hermeneutics, Humanistic University Press, Amsterdam 2004

Danecki, Janusz, Podstawowe wiadomości o islamie, tom 2., Dialog, Warszawa 1997 ( Zwłaszcza strony: 51-87, 119-150).

Danecki, Janusz, Polityczne funkcje islamu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1991

Danecki, Janusz, Muzułmańscy fundamentaliści a Europa. Koncepcja islamu w dziele Mustafy As Siba’iego, [w:] Pochwała historii powszechnej, Warszawa 1996

Dziekan, Marek, Irak. Religia i Polityka, Warszawa 2007

Gunning, Jeroen, Hamas in Politics, London 2007 (pdf)

Gulf monarchies may update power structures, https://dailybrief.oxan.com/Analysis/DB227726/Gulf-monarchies-may-update-power-structures.

Harik , Hezbollah the changing face of terrorism, 2004 (pdf.)

Islamic Activism a social movement theory approach, Indiana Series in Middle East Studies, Indiana 2004 ( pdf)

Kirdar. M. J,. AL QAEDA IN IRAQ, 2011( pdf)

Litvak, Mehr, The Anti-Semitism of Hamas ( pdf.)

Landau, Jacob, The Politics of Pan-Islam: ideology and organization, Clarendon Press, Oksford 1992

Mrozek-Dumanowska, Anna, Religia a globalizacja, Warszawa 2014

Najjar, Fauzi, The Arabs, Islam and Globalization, Middle East Policy, Vol. XII, no. 3, jesień 2005, www.policyinnovations Islam and globalism

Norton, Angus Richard, Hezbollah a short story,2009, (pdf)

Ramadan, Tarik, Western Muslims and the Future of Islam, Oxford University Press, Londyn 2004

Ramadan, Tarik, A curious historical shift, The need for an Arab Cultural Revolution, 2013

http://www.tariqramadan.com/spip.php?article12797&lang=fr

Strindberg , Realities of Resistance Hizballah, the Palestinia, 2005 ( pdf)

Tibi, Bassam, Fundamentalizm religijny, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997

Turner, Bryan, S., Orientalism. Postmodernism & Globalizm, Routledge 1997

Xavier, Raufer, Atlas radykalnego Islamu, Dialog, Warszawa 2011 ( Zwłaszcza Radykakny sunnizm: strony 19-30, radykalny szyizm: strony 377-451)

Mrozek-Dumanowska, Anna, Zdanowski, Jerzy (red.), Islam a globalizacja, Wydawnictwo Naukowe ASKON, Warszawa 2005

Zdanowski, Jerzy, Współczesna muzułmańska myśl społeczno-polityczna. Ruch Braci Muzułmanów, Warszawa 2009

Zdanowski, Jerzy, Bracia Muzułmanie i inni, Glob, Szczecin 1986

Literatura do zajęć dotyczących idei kalifatu:

Al-Farabi, Państwo doskonałe. Polityka, Biblioteka Klasyków Filozofii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1967r.,s. 49-118 ( Ksero znajduje się w pokoju nauczycielskim, „w przegródce” Pani Doktor Solarz)

Przesyłam Państwu ponadto 3 artykuły naukowe dotyczące dzieła al Farabiego.

Proszę aby każda osoba przeczytała tekst oryginalny (ksero) lub 2 opracowania, w tym:

KATARZYNA WASILEWSKA – ZEMBRZUSKA, Teoria państwa doskonałego Al-Farabiego i jej greckie źródła.,

oraz,

Mirosław Sadowski, Ze studiów nad wczesnomuzułmańską doktryną państwa, w: Politeja, Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 2, Kraków 2004, ss. 243-278.(tekst bardziej politologiczny),

lub

Stefaniuk T., Al-Farabi i początki filozofii politycznej w świecie islamu, [w:] Nowoczesność, Europa,

Islam. Religia a dylematy obywatelstwa i wykluczenia, (red.) Chazbijewicz S., Turowski M., Skarbek

K., Wrocław 2012, s. 21-36. ( szczególnie interesujący tekst o nachyleniu filozoficznym).

albo

anglojęzyczne artykuły prasowe umiejscawiające Isis na tle prawno-teologicznej tradycji muzułmańskiej: https://www.weforum.org/agenda/2015/11/12-ways-isis-gets-funding/

https://www.foreignaffairs.com/articles/syria/2015-04-15/caliphate-law

Trzeci tekst znajdą Państwo w mailu, w załączniku.

Proszę aby wybór tekstów do przeczytania był równomierny, najlepiej abygrupa podzieliła się na trzy 3-4 osobowe zespoły.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)