Historia państwa i prawa polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1A031-NR |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Historia państwa i prawa polskiego |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Historia państwa i prawa polskiego Cele przedmiotu: uzyskanie wiedzy na temat dziejów polskich instytucji ustrojowych i prawnych, by lepiej zrozumieć współczesny ustrój i prawo oraz - zdobycie niezbędnej dla prawnika kultury prawnej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Historia państwa i prawa polskiego” ma za zadanie przekazanie wiedzy na temat dziejów polskich instytucji ustrojowych i prawnych, tak, aby student mógł lepiej zrozumieć uwarunkowania współczesnego ustroju i prawa. Jednocześnie ma wprowadzać pojęcia prawne, elementy rozumowania prawniczego oraz wskazywać na niezbędne w pracy prawnika wartości tradycji i kultury prawnej. Przedmiot prowadzony jest równolegle z innymi przedmiotami historyczno-prawnymi (prawo rzymskie i powszechna historia państwa i prawa) dzięki czemu możliwe jest wprowadzanie elementów metod prawno – porównawczych |
Pełny opis: |
Historia państwa i prawa polskiego Wykłady i ćwiczenia prowadzone są w układzie chronologiczno-problemowym w czterech przekrojach czasowych. Tematyka zajęć: semestr zimowy: I - Dawna (przedrozbiorowa) Polska; przedmiot i metody uczenia się, periodyzacja i ramy terytorialne, ustrój społeczny - narodziny i rozwój struktur stanowych, monarchia, zarząd państwa, współudział społeczeństwa we władzy (m.in. rozwój parlamentaryzmu) system sądownictwa i prawa, prawo sądowe (źródła, proces, prawo prywatne i karne), reformy epoki stanisławowskiej. II - Pod zaborami; kształtowanie się narodu polskiego (w tym m.in. znoszenie poddaństwa i uwłaszczenie chłopów), autonomie polityczne (Księstwo Warszawskie, konstytucyjne Królestwo Polskie, reformy Wielopolskiego, Galicja po 1861 r.). Semestr letni: nowoczesna administracja i samorząd terytorialny, sądownictwo administracyjne, systemy prawa (ze szczególnym uwzględnieniem Kodeksu Napoleona). III - Druga Rzeczpospolita; podstawy i ewolucja ustroju politycznego w latach 1918-1939, naczelne organy władzy, (sejm, prezydent, rząd) administracja rządowa i samorządowa, sądownictwo administracyjne, sądy i prawo (w tym dążenia unifikacyjne). IV - Państwo Polskie podczas II wojny światowej, Polska Rzeczpospolita Ludowa: ustrój, prawo, administracja - rozziew między teorią a praktyką. |
Literatura: |
Historia państwa i prawa polskiego podręcznik: J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak: Historia państwa i prawa polskiego, Warszawa 2009; A. Korobowicz, W. Witkowski: Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), Warszawa-Kraków 2009,A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski 1791-1992, Warszawa 2001, rozdziały: W dobie obowiązywania małej konstytucji z 19 lutego 1947 roku, Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z 1952 roku, Praktyki konstytucyjne. Ew. dodatkowo: W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego t. I: 966-1795, Warszawa 2010 lub 2012; W. Witkowski: Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007 źródła: J. Sawicki, Wybór tekstów źródłowych z Historii Państwa i Prawa polskiego, t.I – II Warszawa 1951 – 53; M. Sczaniecki, Wybór źródeł do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej, Warszawa 2001; inne pozycje monograficzne i źródłowe wskazywane na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Historia państwa i prawa polskiego Studentka/Student będzie potrafić: WIEDZA 1. Opisać mechanizmy tworzenia się prawa w jego kontekście historycznym i społecznym 2. Posługiwać się siatką pojęć właściwych dla języka prawnego, definiować podstawowe instytucje prawne w ich historycznym kształcie. UMIĘJĘTNOŚCI 1. Wyjaśnić genezę i cel konkretnych rozwiązań prawnych 2. Dokonywać egzegezy prostych tekstów prawnych (ustnie i pisemnie) 3. rozpoznać problem prawny i zaproponować jego rozwiązanie 4. potrafić uzasadnić merytorycznie swoje stanowisko w dyskusji 5. potrafić zastosować do zagadnień współczesnych wykładnię historyczną POSTAWY 1. Postrzegać prawo jako wypadkową potrzeb danej społeczności, rozumieć zależność między nim, a postawami etycznymi w niej obecnymi. 2. Rozumieć i krytycznie odnosić się do prezentowanych rozwiązań prawnych 3. Akceptować różnorodność opinii naukowych na temat instytucji i zjawisk prawnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Historia państwa i prawa polskiego Egzamin końcowy. Student dopuszczany jest do egzaminu po zaliczeniu obowiązkowych ćwiczeń z przedmiotu. Egzamin w czterech formach: 1.egzamin przedterminowy - ustny dla studentów, którzy zaliczyli ćwiczenia na ocenę co najmniej dobrą 2.egzamin pisemny (trzy formy pytań: test zamknięty, pytania otwarte, kazusy) 3.egzamin pisemny „z książką na stole”. Pytania otwarte w formie kazusów. Możliwość korzystania ze wskazanych podręczników i tekstów źródłowych 4. egzamin ustny prowadzony przez dr hab. Roberta Jastrzębskiego, prof. UW |
Praktyki zawodowe: |
nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.