Redagowanie a interpretowanie tekstów prawnych i prawniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1W023S |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Redagowanie a interpretowanie tekstów prawnych i prawniczych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przed uczestnikami zajęć nie są stawiane żadne szczególne wstępne wymagania. Wystarczające będą podstawowe wiadomości z prawoznawstwa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie przedstawić podstawowe informacje dotyczące legislacji i wykładni, a także ukazać związki zachodzące między dyrektywami redagowania tekstu prawnego a regułami jego interpretacji. Silnie będzie akcentowany praktyczny wymiar tych zagadnień poprzez wykorzystywanie tej wiedzy przy konstruowaniu tekstów prawniczych, a także poprzez odwoływanie się w prowadzonych analizach do dorobku judykatury. |
Pełny opis: |
1. Technika prawodawcza i Zasady techniki prawodawczej. 2. Język prawny i język prawniczy. 3. Wymogi stawiane tekstom prawnym i prawniczym. 4. Struktura systemu prawa i jego cechy. 5. Budowa aktu normatywnego. 6. Spójniki języka naturalnego jako odpowiedniki funktorów prawdziwościowych w tekstach prawnych i prawniczych. 7. Zależność między regułami redagowania tekstu prawnego a regułami jego interpretacji. 8. Istota wykładni oraz spór pomiędzy koncepcją klaryfikacyjną i derywacyjną. 9. Hermeneutyczne podejście do interpretacji prawa. 10. Istnienie jedynie trafnych odpowiedzi w sporach prawnych. 11. Multicentryczność prawa. 12. Wnioskowania prawnicze. Istota, rodzaje i zastosowania. . 13. Możliwość skonstruowania logiki norm. Paradoks Alfa Rossa. 14. Pozytywizm versus nonpozytywizm w teorii prawa. 15. Językowe znaczenie tekstu prawnego jako granica wykładni. |
Literatura: |
M. Błachut, W. Gromski, J. Kaczor, Technika prawodawcza, Warszawa 2008, R. Dworkin, Czy prawa mogą być kontrowersyjne, [w:] R. Dworkin, Biorąc prawa poważnie, Warszawa 1998, R. Dworkin, Is there really no right answer in hard cases? [w:] R.Dworkin, A Matter of Principle, Clarendon Press, 1986, A. Dyrda, Pozytywizm pochowany żywcem? W obronie miękkiego pozytywizm, „Studia Prawnicze” 2010, nr 2, E. Łętowska, Kilka uwag o praktyce wykładni, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2002, z. 1, A. Malinowski, Błędy formalne w tekstach prawnych, Warszawa 2020, A. Malinowski, Polski tekst prawny. Opracowanie treściowe i redakcyjne. Wybrane wskazania logiczno-językowe, Warszawa 2012, L. Morawski, Pozytywizm twardy, pozytywizm miękki i pozytywizm martwy, „Ius et Lex” 2003, nr 1, K. Płeszka, Językowe znaczenie tekstu prawnego jako granica wykładni, [w:] Filozoficzno-teoretyczne problemy sądowego stosowania prawa, M. Zirk-Sadowski (red.), Łódź 1997, K. Płeszka, T. Gizbert-Studnicki, Dwa ujęcia wykładni prawa. Próba konfrontacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Nauk Politycznych”, 1984, nr 20, A. Tałasiewicz, M. Tałasiewicz, M. Potyrała, Klątwa koniunkcji, „Państwo i Prawo” 2014, nr 4, J. Woleński, O tzw. paradoksie Alfa Rossa w logice norm, „Studia Filozoficzne” 1966, nr 1, S. Wronkowska, M. Zieliński, Problemy i zasady redagowania tekstów prawnych, Warszawa 1993, M. Zieliński, Wykładnia prawa: zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2017, Z. Ziembiński, Problemy podstawowe prawoznawstwa, Warszawa 1980. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - wie, czym charakteryzuje się język prawny i prawniczy, - opisuje strukturę systemu prawa, - zna budowę aktu normatywnego, - umie stosować zasady techniki prawodawczej przy redagowaniu tekstów prawniczych, - definiuje pojęcia prawne, - wie, z jakim etapów składa się proces wykładni prawa i umie charakteryzować te etapy, - posiada podstawową wiedzę dotyczącą sporu pomiędzy derywacyjną i klaryfikacyjną koncepcją wykładni prawa, - zna problem istnienia jedynie słusznych odpowiedzi w sporach prawnych oraz zna argumenty afirmatywne i krytyczne, - umie argumentować za przeciwstawnymi stanowiskami w sporach prawnych oraz rozpoznawać dorozumiane przesłanki formułowanych twierdzeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, aktywność w czasie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK-SPE
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład specjalizacyjny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Lewandowski, Michał Pełka | |
Prowadzący grup: | Sławomir Lewandowski, Michał Pełka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.