Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane konteksty pedagogiki specjalnej i seksualności osób niepełnosprawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300/OSM/64/WKPS/1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane konteksty pedagogiki specjalnej i seksualności osób niepełnosprawnych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: http://Niepelnosprawnoscirehabilitacja.com
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Proponowane seminarium powinno zainteresować studentów pedagogiki chcących poruszyć w swoich pracach tematy dotyczące szeroko rozumianej edukacji, głównie w kontekście wykluczenia, marginalizacji ze względu na Inność, niejednoznaczność, unikalność. Obszary badań mogą zostać skupione wokół zagadnień funkcjonowania dziecka w rodzinie, zagrożeń wychowawczych, dysfunkcji, ale także postaw wychowawczych, kwestii seksualności dzieci i młodzieży a także dorosłych z niepełnosprawnościami i innych tematów z zakresu funkcjonowania osób dotkniętych jakąś formą wykluczenia.

Skrócony opis:

Proponowane seminarium powinno zainteresować studentów pedagogiki chcących poruszyć w swoich pracach tematy dotyczące szeroko rozumianej edukacji, głównie w kontekście wykluczenia, marginalizacji ze względu na Inność, niejednoznaczność, unikalność. Obszary badań mogą zostać skupione wokół zagadnień funkcjonowania dziecka w rodzinie, zagrożeń wychowawczych, dysfunkcji, ale także postaw wychowawczych, kwestii seksualności dzieci i młodzieży a także dorosłych z niepełnosprawnościami i innych tematów z zakresu funkcjonowania osób dotkniętych jakąś formą wykluczenia.

Pełny opis:

Proponowane seminarium powinno zainteresować studentów pedagogiki chcących poruszyć w swoich pracach tematy dotyczące szeroko rozumianej edukacji, głównie w kontekście wykluczenia, marginalizacji ze względu na Inność, niejednoznaczność, unikalność. Obszary badań mogą zostać skupione wokół zagadnień funkcjonowania dziecka w rodzinie, zagrożeń wychowawczych, dysfunkcji, ale także postaw wychowawczych, kwestii seksualności dzieci i młodzieży a także dorosłych z niepełnosprawnościami i innych tematów z zakresu funkcjonowania osób dotkniętych jakąś formą wykluczenia.

Tematy poruszane na seminarium dotyczyć mogą:

• Osoba z niepełnosprawnościami w różnych fazach życia, zagadnienia wsparcia, jakości życia, normalizacja,

• Postawy społeczne względem osób niepełnosprawnych

• Postawy rodzicielskie

• Dorośli z niepełnosprawnością

• Obrazy medialne osób niepełnosprawnych, sztuka w opisach niepełnosprawności, demistyfikacja złudzeń i pozorów,

• Dorośli z niepełnosprawnością a ich seksualność

• Role społeczne pełnione przez osoby niepełnosprawne

• Osoby starsze a ich wykluczenia

• Wczesny rozwój i zagadnienia dotyczące trudności wynikających z zaburzeń rozwoju

Część podstawowa (I rok)

Podczas pracy w pierwszym roku trwania seminarium student powinien opracować strukturę przyszłej pracy magisterskiej:

Ustalić wstęp (uzasadnić wybór tematu pracy z uwzględnieniem okoliczności społecznych i naukowych; a także określić cel pracy)

Ustalić założenia metodologiczne, a w tym definicje podstawowych kategorii pojęciowych

Określić techniki wykorzystane w pracy (charakterystyka technik analizy tekstu wykorzystywanych w realizowanym projekcie badawczym)

Opracować spis treści i przedstawić kolejne rozdziały teoretyczne

Opisać problemy badawcze, cele analizy i scharakteryzować procedurę badawczą

Część druga – analiza (II rok)

Student powinien dokonać pełnej analizy treści literatury przedmiotu - przedstawienie efektów analizy zgromadzonych źródeł odpowiednio do postawionych problemów badawczych

Przeprowadzenie badań pilotażowych i badań właściwych

Opisanie konkluzji i wniosków

Do pracy powinna być dołączona literatura i załączniki (np. spis tabel; spis ilustracji; spis cytowanych w pracy lub związanych z jej tematem filmów, dzieł plastycznych, stron internetowych itp.)

Literatura:

Creswell J.W.: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo

Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013, s.51-71.

Kabziński K.: Organizacja warsztatu pisarstwa naukowego. [w:] W. Ciczkowski (red.): Prace promocyjne

z pedagogiki. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000, s.103-119.

Kostera M. (red.): Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Wydawnictwo Naukowe

PWN, Warszawa 2003, s.142-156.

Marciszewski W.: Metody analizy tekstu naukowego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

1981.

Pieter J.: Czytanie i lektura. Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1960,

Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa

2008, s.157-164.

Literatura podstawowa z zakresu metodologii badań w pedagogice:

Np.:

Łobodzki M.: Wprowadzenie do metodologii badań psychologicznych PWN Warszawa 2001

Pilch T, Bauman T.: Metody badań pedagogicznych Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2001

Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Impuls, Kraków, 2003.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu seminarium student:

WIEDZA

1. Zna podstawowe zasady metodyki badań naukowych w naukach pedagogicznych

2. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych teorii dotyczących wykluczenia, marginalizacji. Potrafi wykorzystać ich założenia w budowaniu własnej koncepcji pracy magisterskiej

3. Posiada wiedzę z zakresu zagadnień będących przedmiotem własnej pracy

UMIEJĘTNOŚCI

1. Potrafi krytycznie analizować i wykorzystywać dane dostępne w literaturze fachowej

2. Umie zaplanować badania naukowe, sformułować cele badania, pytania badawcze, zmienne i wskaźniki

3. Potrafi wybrać lub opracować narzędzia badawcze dostosowane do celu pracy. Rozumie konieczność przeprowadzania badań pilotażowych.

4. Umie przeprowadzić badania, zakodować wyniki, dokonać ich analizy statystycznej, opisać i zinterpretować

5. Zna podstawowe zasady przygotowania tekstu pod względem językowym, redakcyjnym i technicznym

6. Jest w stanie samodzielnie przeprowadzić dyskusję uzyskanych wyników badań i porównywać z wynikami innych autorów, a na tej podstawie konstruować krytyczne konkluzje i wyznaczać implikacyjne wnioski dla praktyki edukacyjnej

7. Dokonuje krytycznej analizy literatury przedmiotu, budując teoretyczne założenia doboru literatury do tworzenia koncepcji pracy. Potrafi wyznaczać kierunek własnych poszukiwań badawczych, a na tej podstawie dobierać metody, techniki i narzędzia badawcze

POSTAWY

1. Dostrzega konieczność prowadzenia badań naukowych

2. Rozumie na czym polega rzetelność w prezentacji i interpretacji wyników badań

3. Przestrzega podstawowych zasad etyki w badaniach naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Istnieje możliwość indywidualnego ułożenia konsultacji

Ocenie podlega systematyczność w pisaniu pracy i przygotowanie w ustalonym terminie poszczególnych jej części.

Praktyki zawodowe:

Nie są wymagane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)