Wybrane konteksty pedagogiki specjalnej i seksualności osób niepełnosprawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300/OSM/64/WKPS/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane konteksty pedagogiki specjalnej i seksualności osób niepełnosprawnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://Niepelnosprawnoscirehabilitacja.com |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Proponowane seminarium powinno zainteresować studentów pedagogiki chcących poruszyć w swoich pracach tematy dotyczące szeroko rozumianej edukacji, głównie w kontekście wykluczenia, marginalizacji ze względu na Inność, niejednoznaczność, unikalność. Obszary badań mogą zostać skupione wokół zagadnień funkcjonowania dziecka w rodzinie, zagrożeń wychowawczych, dysfunkcji, ale także postaw wychowawczych, kwestii seksualności dzieci i młodzieży a także dorosłych z niepełnosprawnościami i innych tematów z zakresu funkcjonowania osób dotkniętych jakąś formą wykluczenia. |
Skrócony opis: |
Proponowane seminarium powinno zainteresować studentów pedagogiki chcących poruszyć w swoich pracach tematy dotyczące szeroko rozumianej edukacji, głównie w kontekście wykluczenia, marginalizacji ze względu na Inność, niejednoznaczność, unikalność. Obszary badań mogą zostać skupione wokół zagadnień funkcjonowania dziecka w rodzinie, zagrożeń wychowawczych, dysfunkcji, ale także postaw wychowawczych, kwestii seksualności dzieci i młodzieży a także dorosłych z niepełnosprawnościami i innych tematów z zakresu funkcjonowania osób dotkniętych jakąś formą wykluczenia. |
Pełny opis: |
Proponowane seminarium powinno zainteresować studentów pedagogiki chcących poruszyć w swoich pracach tematy dotyczące szeroko rozumianej edukacji, głównie w kontekście wykluczenia, marginalizacji ze względu na Inność, niejednoznaczność, unikalność. Obszary badań mogą zostać skupione wokół zagadnień funkcjonowania dziecka w rodzinie, zagrożeń wychowawczych, dysfunkcji, ale także postaw wychowawczych, kwestii seksualności dzieci i młodzieży a także dorosłych z niepełnosprawnościami i innych tematów z zakresu funkcjonowania osób dotkniętych jakąś formą wykluczenia. Tematy poruszane na seminarium dotyczyć mogą: • Osoba z niepełnosprawnościami w różnych fazach życia, zagadnienia wsparcia, jakości życia, normalizacja, • Postawy społeczne względem osób niepełnosprawnych • Postawy rodzicielskie • Dorośli z niepełnosprawnością • Obrazy medialne osób niepełnosprawnych, sztuka w opisach niepełnosprawności, demistyfikacja złudzeń i pozorów, • Dorośli z niepełnosprawnością a ich seksualność • Role społeczne pełnione przez osoby niepełnosprawne • Osoby starsze a ich wykluczenia • Wczesny rozwój i zagadnienia dotyczące trudności wynikających z zaburzeń rozwoju Część podstawowa (I rok) Podczas pracy w pierwszym roku trwania seminarium student powinien opracować strukturę przyszłej pracy magisterskiej: Ustalić wstęp (uzasadnić wybór tematu pracy z uwzględnieniem okoliczności społecznych i naukowych; a także określić cel pracy) Ustalić założenia metodologiczne, a w tym definicje podstawowych kategorii pojęciowych Określić techniki wykorzystane w pracy (charakterystyka technik analizy tekstu wykorzystywanych w realizowanym projekcie badawczym) Opracować spis treści i przedstawić kolejne rozdziały teoretyczne Opisać problemy badawcze, cele analizy i scharakteryzować procedurę badawczą Część druga – analiza (II rok) Student powinien dokonać pełnej analizy treści literatury przedmiotu - przedstawienie efektów analizy zgromadzonych źródeł odpowiednio do postawionych problemów badawczych Przeprowadzenie badań pilotażowych i badań właściwych Opisanie konkluzji i wniosków Do pracy powinna być dołączona literatura i załączniki (np. spis tabel; spis ilustracji; spis cytowanych w pracy lub związanych z jej tematem filmów, dzieł plastycznych, stron internetowych itp.) |
Literatura: |
Creswell J.W.: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013, s.51-71. Kabziński K.: Organizacja warsztatu pisarstwa naukowego. [w:] W. Ciczkowski (red.): Prace promocyjne z pedagogiki. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000, s.103-119. Kostera M. (red.): Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s.142-156. Marciszewski W.: Metody analizy tekstu naukowego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981. Pieter J.: Czytanie i lektura. Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1960, Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s.157-164. Literatura podstawowa z zakresu metodologii badań w pedagogice: Np.: Łobodzki M.: Wprowadzenie do metodologii badań psychologicznych PWN Warszawa 2001 Pilch T, Bauman T.: Metody badań pedagogicznych Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2001 Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Impuls, Kraków, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu seminarium student: WIEDZA 1. Zna podstawowe zasady metodyki badań naukowych w naukach pedagogicznych 2. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych teorii dotyczących wykluczenia, marginalizacji. Potrafi wykorzystać ich założenia w budowaniu własnej koncepcji pracy magisterskiej 3. Posiada wiedzę z zakresu zagadnień będących przedmiotem własnej pracy UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi krytycznie analizować i wykorzystywać dane dostępne w literaturze fachowej 2. Umie zaplanować badania naukowe, sformułować cele badania, pytania badawcze, zmienne i wskaźniki 3. Potrafi wybrać lub opracować narzędzia badawcze dostosowane do celu pracy. Rozumie konieczność przeprowadzania badań pilotażowych. 4. Umie przeprowadzić badania, zakodować wyniki, dokonać ich analizy statystycznej, opisać i zinterpretować 5. Zna podstawowe zasady przygotowania tekstu pod względem językowym, redakcyjnym i technicznym 6. Jest w stanie samodzielnie przeprowadzić dyskusję uzyskanych wyników badań i porównywać z wynikami innych autorów, a na tej podstawie konstruować krytyczne konkluzje i wyznaczać implikacyjne wnioski dla praktyki edukacyjnej 7. Dokonuje krytycznej analizy literatury przedmiotu, budując teoretyczne założenia doboru literatury do tworzenia koncepcji pracy. Potrafi wyznaczać kierunek własnych poszukiwań badawczych, a na tej podstawie dobierać metody, techniki i narzędzia badawcze POSTAWY 1. Dostrzega konieczność prowadzenia badań naukowych 2. Rozumie na czym polega rzetelność w prezentacji i interpretacji wyników badań 3. Przestrzega podstawowych zasad etyki w badaniach naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Istnieje możliwość indywidualnego ułożenia konsultacji Ocenie podlega systematyczność w pisaniu pracy i przygotowanie w ustalonym terminie poszczególnych jej części. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.