Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2 (SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MDPS-DSP-K2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2 (SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą) |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student ma podstawową wiedzę z zakresu wspomagania kształcenia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Student ma podstawową wiedzę z zakresu wspomagania kształcenia dzieci z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat specyfiki procesów poznawczych i właściwości psychicznych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Treści przedmiotu dotyczą problematyki nauczania i wychowania uczniów z obniżoną sprawnością intelektualną oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy studentom na temat możliwościach stymulacji rozwoju psychofizycznego oraz wspomagania kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć SPE dziecka z niepełnosprawnością intelektualną zostaną omówione zagadnienia dotyczące definicji, klasyfikacji i etiologii niepełnosprawności intelektualnej. Problematyka teoretyczna zostaną odniesiona do specyfiki nauczania i wychowania uczniów z poszczególnymi trudnościami (obniżona sprawność intelektualna, stopnień lekki, umiarkowany i znaczny). Program zajęć obejmuje ponadto kwestie działań dydaktyczno-wychowawczych, które zapewniają efektywność edukacji oraz wspomaganie i wspieranie tej grupy dzieci. W ramach zajęć SPE dziecka z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą zostaną podjęte zagadnienia dotyczące rodzaju, przyczyn i klasyfikacji oraz psychospołecznych konsekwencji niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej. Poruszana problematyka obejmować będzie analizy specyfiki wrodzonej i nabytej utraty sprawności, podstawowych objawów wybranych chorób somatycznych, kształtowania i zmiany obrazu siebie, radzenia sobie ze stresem oraz etapy przystosowania osoby z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do istoty nauczania oraz wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
NI 1. Antoszkiewicz, Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; 2. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności; 3. Gorajewska (red.), Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością; 4. Janiszewska –Nieścioruk (red.) Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, T. 1 i 2; 5. Jankowska, Frankowska, Inteligencja Borderline – rozwój poglądów na temat inteligencji niższej niż przeciętna. W: Kosakowski, Krause, Wójcik (red.) Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością; 6. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne; 7. Piotrowicz, Wapiennik, Niepełnosprawność intelektualna – definicje, etiologia, klasyfikacje i Charakterystyka osób z niepełnosprawnością umysłową, W: Piekut-Brodzka, Kuczyńska-Kwapisz, Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. NR 1. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności; 2. Gorajewska (red.), Poznajemy ludzi z niepełnosprawnością; 3. Loska, Leczenie, wychowanie i kształcenie dzieci przewlekle chorych oraz z uszkodzonym narządem ruchu, W: Piekut-Brodzka, Kuczyńska-Kwapisz, Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych; 4. Maciarz, Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie; 5. Olechowska, Specjalne potrzeby edukacyjne; 6. Psychospołeczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych u dzieci i młodzieży, W: Pilecka, Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży; 7. Szychowiak, Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo, W: Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie; 8. Ziątek, Jaszczuk, Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności. |
Efekty uczenia się: |
NI W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - kluczowe pojęcia dotyczące zjawiska niepełnosprawności intelektualnej, wymienia przyczyny, stopnie, klasyfikacje ICF, ICD, DSM i podaje charakterystykę funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci. - istotne prawidłowości dotyczące mechanizmów i uwarunkowań procesu edukacji, wpierania i pomocy udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną; - cele, zasady i formy współpracy przedszkola lub szkoły z rodzicami lub opiekunami; - znaczenie indywidualnego podejścia do edukacji i wspierania ucznia z obniżoną sprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością intelektualną oraz jego integracji i nawiązywania więzi w grupie rówieśniczej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu niepełnosprawności intelektualnej (stopnie, charakterystyka funkcjonowania, uwarunkowania, konsekwencje, klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD i DSM) do rozpoznania potrzeb dziecka, interpretowania sytuacji pedagogicznych oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia; - stosować indywidualne podejście w nauczaniu, identyfikować i zaspakajać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka oraz wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną; - proponować odpowiednie rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych i wychowawczych w pracy z dzieckiem z obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną. - współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; - planowania działań edukacyjnych wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz określania priorytetów umożliwiających realizację określonego przez siebie lub innych zadania; - identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wspieraniem edukacji dzieci z dzieckiem obniżoną sprawnością intelektualną, jak też z niepełnosprawnością intelektualną. - przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi. NR W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - kluczowe pojęcia dotyczące zjawiska niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej, oraz wymienia teorie, klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, etapy przystosowania do niepełnosprawności/choroby przewlekłej. - istotne prawidłowości dotyczące mechanizmów i uwarunkowań procesu edukacji, rehabilitacji, wpierania, pomocy udzielanej dzieciom z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym; - znaczenie indywidualnego podejścia do edukacji i wspierania ucznia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz jego integracji i nawiązywania więzi w grupie rówieśniczej. W zakresie umiejętności student potrafi: - wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej (objawy, skutki, uwarunkowania, konsekwencje) do oceny funkcjonalnej sytuacji ucznia, interpretowania różnych sytuacji pedagogicznych oraz planowania oddziaływań edukacyjnych; - stosować indywidualne podejście w nauczaniu oraz wspierać dziecko z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą na konkretnym etapie przystosowania do niepełnosprawności i w radzeniu sobie ze stresem powodowanym chorobą. - ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym; W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi; - planowania działań edukacyjnych wobec uczniów z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą oraz określania priorytetów umożliwiających realizację określonego przez siebie lub innych zadania; - identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z pomaganiem i wspieraniem dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz z chorobą przewlekłą. - przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium. Studentka/Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.