Propedeutyka pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-MWP-PRP-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest ukazanie podstawowych problemów wchodzących w zakres „wprowadzenie do pedagogiki”. Kurs ma przywołać właściwe rozważaniom pedagogicznym kategorie pojęciowe i ukazać zróżnicowanie myśli pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie: - wprowadzić w świat podstawowych pojęć pedagogicznych oraz głównych nurtów pedagogicznych; - ukazać, jak rozumiane jest pojecie „pedagogika” i wybrane kategorie pojęciowe funkcjonujące w pedagogicznych dyskursach; - zapoznać z problematyka interdyscyplinarności pedagogiki; - ukazać zróżnicowanie myśli pedagogicznej i jej powiązanie z innymi dyscyplinami nauki oraz wiedzy (przede wszystkim z filozofią); - ukazać kulturowe i społeczne konteksty/ uwarunkowania wychowania; - przedstawić otwartość pedagogiki na problemy współczesności. |
Literatura: |
1. S. Amsterdamski: Kryzys scjentyzmu, (w): S. Nowak (red.):Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa 1984, s. 306 – 327; 2. T. Hejnicka- Bezwińska : Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 220 -255; 3. S. Kunowski: Podstawy pedagogiki współczesnej, Warszawa 1997, część I , rozdziały II, III ,V. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: 1. zna podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki; 2. zna podstawowe założenia głównych stanowisk pedagogicznych; 2. posiada wiedzę dotyczącą zróżnicowania myśli pedagogicznej i struktury pedagogiki; 3. posiada wiedzę dotyczącą tradycji wiedzy pedagogicznej i jej odniesień do współczesności; 4. posiada wiedzę dotyczącą relacji: pedagogika – inne dziedziny wiedzy. UMIEJĘTNOŚCI Student: 1. dokonuje analizy i syntezy treści wykładu; 2. potrafi wyjaśnić zależności między różnymi kontekstami teoretycznymi pedagogiki; 3. potrafi wskazać założenia głównych teorii pedagogicznych; POSTAWY Student: 1. dostrzega złożoność wychowania i myśli pedagogicznej; 2. otwiera się poznawczo na wychowanie jako zjawisko społeczne i kulturowe; 3. jest gotowy do prowadzenia dyskusji na temat zagadnień i problemów pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład. Zaliczenie pisemne. 90 minut. Szczegółowe warunki zaliczenia zostaną podane na pierwszym wykładzie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dworakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dworakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Dworakowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.