Psychopatologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-J-PS-PM-PPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopatologia rozwoju |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele: Przekazanie wiedzy o: podstawach teoretycznych psychopatologii rozwoju, klasyfikacjach diagnostycznych chorób i zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; czynników warunkujących zaburzenia w rozwoju psychicznym; roli stresu i odporności psychicznej w zakresie psychopatologii rozwoju; kryteriów diagnostycznych poszczególnych zaburzeń rozwojowych, ich przyczyn i przebiegu, epidemiologii występowania danego zaburzenia, metod leczenia i/lub terapii poszczególnych zaburzeń rozwoju psychicznego. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: rozpoznawania objawów zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży; różnicowania zachowań mieszczących się w normie rozwojowej i poza nią; wyboru metod pracy z dzieckiem/nastolatkiem z zaburzeniami rozwoju psychicznego; metod współpracy z rodziną dziecka/nastolatka z zaburzeniami psychicznymi. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - podstaw teoretycznych psychopatologii rozwoju wraz z odniesieniami do innych obszarów psychologii;, - obowiązujących klasyfikacji diagnostycznych chorób i zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży - ICD-10; DSM5; DC 0-3R, - czynników warunkujących zaburzenia w rozwoju psychicznym (czynniki ryzyka i chroniące), - roli stresu i odporności psychicznej w zakresie psychopatologii rozwoju, - kryteriów diagnostycznych poszczególnych zaburzeń rozwojowych, ich przyczyn i przebiegu, epidemiologii występowania danego zaburzenia, metod leczenia i/lub terapii poszczególnych zaburzeń rozwoju psychicznego. 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych w pracy pedagogicznej, do: - rozpoznawania sygnałów mogących świadczyć o występowaniu u dziecka/nastolatka określonego zaburzenia w rozwoju, - umiejętności różnicowania zachowań mieszczących się w normie rozwojowej i wykraczających poza normę, - wyboru metod wspierania dziecka/nastolatka z zaburzeniami rozwoju psychicznego, - pracy pedagogicznej z dzieckiem/nastolatkiem z zaburzeniami rozwoju psychicznego, - uświadomienia rodziców dziecka/nastolatka o objawach, które wykraczają poza normę rozwojową oraz o potrzebie leczenia/terapii, - umiejętności współpracy z rodziną dziecka/nastolatka z zaburzeniami rozwoju psychicznego. Treści. Tematy zajęć: 1. Podstawy teoretyczne i przedmiot psychopatologii rozwoju. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych populacji rozwojowej: ICD-10; DSM5; DC 0-3R. 2. Uwarunkowania zaburzeń rozwoju (biologiczne, środowiskowe, psychologiczne). Interpretowanie zaburzeń w kontekście trajektorii rozwoju. 3. Rola stresu i doświadczeń kryzysowych w psychopatologii rozwoju. 4. Odporność psychiczna i jej uwarunkowania. Profilaktyka zaburzeń w zdrowiu psychicznym. 5. Zaburzenia neurorozwojowe: zespół nadpobudliwości psychoruchowej, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia mowy i języka, specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia tikowe. 6. Zaburzenia emocjonalne i związane ze stresem u dzieci i młodzieży. 7. Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży. 8. Spektrum schizofrenii i pozostałe zaburzenia psychotyczne u dzieci i młodzieży. 9. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży powiązane z kontekstem społecznym: zaburzenia zachowania, zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych, zaburzenia związane z uzależnieniami behawioralnymi, zachowania samobójcze. 10. Zaburzenia psychiczne a choroby somatyczne. 11. Aspekty etyczne w kontekście psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
1. Literatura podstawowa (wybrane rozdziały do poszczególnych tematów): Cierpiałkowska L. (2016). Psychopatologia. Seria: Wykłady z psychologii. Tom 15. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. (red.) (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. Jerzak M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kendall P.C. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kołakowski A., Skowrońska M., Wolańczyk T. (2013). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo PZWL. Marcelii D. Cohen D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Warszawa: Elsevier Urban & Partner. Seligman M (red.) (2017). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Literatura uzupełniająca: Barkley R.A. (2015). Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczna oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny. Kraków: Wydawnictwo UJ. Bloomquist M. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: Wydawnictwo UJ. Bogdanowicz K.M. (2011). Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją. Wyd. Harmonia. Borkowska A. R., Domańska Ł. (2016). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Bryńska A. (2007). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Kraków: Wydawnictwo UJ. Carbonell D. 2017). W pułapce niepokoju. Kraków: Wydawnictwo UJ. Cohen L. (2015). Nie strach się bać. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. Cytowska B., Stawarski A., Winczura B. (2013). Dziecko chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Wydawnictwo Impuls. Foa B.E., Chrestman R.K., Gilboa-Schechtman E. (2014). Odzyskaj życie po traumie. Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Poradnik pacjenta. Gdańsk: GWP. Foa B.E., Chrestman R.K., Gilboa-Schechtman E. (2014). Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Emocjonalne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Gdańsk: GWP. Godwin Emmons P., McKendry Anderson L. (2007). Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Warszawa: Wydawnictwo LIBER. Greenberger D., Padesky Ch. A. (2004). Umysł ponad nastrojem. Podręcznik terapeuty. Kraków: Wydawnictwo UJ. Greenberger D., Padesky Ch. A. (2004). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo UJ. Greene R.W., Ablon J.S. (2008). Terapia dzieci impulsywnych. Model rozwiązywania problemów przez współdziałanie. Kraków: Wydawnictwo UJ. Hayes L., Bailey A., Ciarrochi J. (2019). W pułapce myśli dla nastolatków. Sopot: Wydawnictwo GWP. Huebner D. (2018). Co robisz, gdy się martwisz? Olsztyn: Wydawnictwo Levyz. Huebner D. (2018). Co robisz, gdy się złościsz? Techniki zarządzania złością. Olsztyn: Wydawnictwo Levyz. Józefik B. (2013). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Terapia. Perspektywa narracyjno-konstrukcjonistyczna w zaburzeniach odżywiania. Kraków: Wydawnictwo UJ. Kaleta K., Mróz J. (red.) (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Kielce: Wyd. Pedagogiczne ZNP. Kazdin. A., Wiesz J.R. (2016). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: UJ. Kendall P.C. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Kraków: Wydawnictwo UJ. Kendall P.C., Choudhury M., Hudson J., Webb A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Program "Lęk" - zeszyt ćwiczeń. Gdańsk: GWP. Kendall P.C., Choudhury M., Hudson J., Webb A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Program "Lęk" - podręcznik terapeuty. Gdańsk: GWP. Klasyfikacja Diagnostyczna DC: 0-3 R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa. Of. Wyd. Fundament. Klasyfikacja diagnostyczna DC: 0-3 R. Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin. (2013). Of. Wyd. Fundament. Kołakowski A. (2014). ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: GWP. Kołakowski A. (red.) (2014). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Kołakowski A., Siwek K., Ambroziak K. (2018). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumień i pokonać. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kołakowski A., Siwek K., Ambroziak K. (2018). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży. Sopot: Gdańskie USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 2300-MBiPPP-PsR-L1, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 3 z 4 10.12.2020 20:25 Wydawnictwo Psychologiczne. Kołakowski A., Skowrońska M., Wolańczyk T. (2013). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo PZWL. Krasowicz Kupis G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. Krasowicz-Kupis G. (2016). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Laurence L. (2006). SLI – Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego. O dzieciach, które nie potrafią mówić – dla logopedów, psychologów i rodziców. Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Leahy R. (2019). Lekarstwo na zmartwienia. Jak w siedmiu krokach osiągnąć wewnętrzną harmonię. Otwock: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. Louise H. (2019). W pułapce myśli dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Namysłowska I. (2015). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Olechowska A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Oswoić tiki. Praktyczny poradnik o zespole Tourette`a. Praca zbiorowa. Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette`a. Warszawa 2016. Pisula E. (2015). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: Wydawnictwo GWP. Radoszewska J. (2011). Ucieleśnienie. Psychiczne uwarunkowania otyłości u dzieci i osób w wieku dorastania. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rapee R.M i wsp. (2017). Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami. Kraków: Wydawnictwo UJ. Schab. R.M (2017). Lęk i zamartwianie się u nastolatków. Poradnik z ćwiczeniami. Kraków: Wydawnictwo UJ. Schier K. (2009). Zapisane w ciele: związek ciało-psychika u dzieci i rodziców. Wydawnictwo EMU. Taylor Ch. (2016). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów. Gdańsk: Wydawnictwo GWP. |
Efekty uczenia się: |
1. W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - K_W03 psychologiczne teorie rozwoju człowieka oraz psychologiczne podstawy uczenia się i nauczania; - K_W06 psychologiczne (w tym psychopatologiczne) uwarunkowania pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi; 2. W zakresie umiejętności student potrafi: - K_U03 refleksyjnie rozważać istotne dla edukacji zagadnienia psychosocjologiczne i uwzględniać ich edukacyjne konsekwencje; - K_U04 wykorzystywać teorie psychosocjologiczne do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi; 3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów: - K_K01 przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, poszerzania swojej wiedzy za zakresu edukacji, wychowania i wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia umiejętności zawodowych; - K_K02 podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej na temat sytuacji edukacyjnej i społecznej osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie. Zaliczenie bez oceny. Próg zaliczenia - 60% prawidłowych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.