Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-J-PS-PM-PPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopatologia rozwoju
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele: Przekazanie wiedzy o: podstawach teoretycznych psychopatologii rozwoju, klasyfikacjach diagnostycznych chorób i zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; czynników warunkujących zaburzenia w rozwoju psychicznym; roli stresu i odporności psychicznej w zakresie psychopatologii rozwoju; kryteriów diagnostycznych poszczególnych zaburzeń rozwojowych, ich przyczyn i przebiegu, epidemiologii występowania danego zaburzenia, metod leczenia i/lub terapii poszczególnych zaburzeń rozwoju psychicznego. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji do: rozpoznawania objawów zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży; różnicowania zachowań mieszczących się w normie rozwojowej i poza nią; wyboru metod pracy z dzieckiem/nastolatkiem z zaburzeniami rozwoju psychicznego; metod współpracy z rodziną dziecka/nastolatka z zaburzeniami psychicznymi.

Pełny opis:

Cele:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:

- podstaw teoretycznych psychopatologii rozwoju wraz z odniesieniami do innych obszarów psychologii;,

- obowiązujących klasyfikacji diagnostycznych chorób i zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży - ICD-10; DSM5; DC

0-3R,

- czynników warunkujących zaburzenia w rozwoju psychicznym (czynniki ryzyka i chroniące),

- roli stresu i odporności psychicznej w zakresie psychopatologii rozwoju,

- kryteriów diagnostycznych poszczególnych zaburzeń rozwojowych, ich przyczyn i przebiegu, epidemiologii występowania danego zaburzenia, metod leczenia i/lub terapii poszczególnych zaburzeń rozwoju psychicznego.

2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych w pracy pedagogicznej, do:

- rozpoznawania sygnałów mogących świadczyć o występowaniu u dziecka/nastolatka określonego zaburzenia w rozwoju,

- umiejętności różnicowania zachowań mieszczących się w normie rozwojowej i wykraczających poza normę,

- wyboru metod wspierania dziecka/nastolatka z zaburzeniami rozwoju psychicznego,

- pracy pedagogicznej z dzieckiem/nastolatkiem z zaburzeniami rozwoju psychicznego,

- uświadomienia rodziców dziecka/nastolatka o objawach, które wykraczają poza normę rozwojową oraz o potrzebie leczenia/terapii,

- umiejętności współpracy z rodziną dziecka/nastolatka z zaburzeniami rozwoju psychicznego.

Treści. Tematy zajęć:

1. Podstawy teoretyczne i przedmiot psychopatologii rozwoju. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych populacji rozwojowej: ICD-10; DSM5; DC 0-3R.

2. Uwarunkowania zaburzeń rozwoju (biologiczne, środowiskowe, psychologiczne). Interpretowanie zaburzeń w kontekście trajektorii rozwoju.

3. Rola stresu i doświadczeń kryzysowych w psychopatologii rozwoju.

4. Odporność psychiczna i jej uwarunkowania. Profilaktyka zaburzeń w zdrowiu psychicznym.

5. Zaburzenia neurorozwojowe: zespół nadpobudliwości psychoruchowej, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia mowy i języka, specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych, niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia tikowe.

6. Zaburzenia emocjonalne i związane ze stresem u dzieci i młodzieży.

7. Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży.

8. Spektrum schizofrenii i pozostałe zaburzenia psychotyczne u dzieci i młodzieży.

9. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży powiązane z kontekstem społecznym: zaburzenia zachowania, zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych, zaburzenia związane z uzależnieniami behawioralnymi, zachowania samobójcze.

10. Zaburzenia psychiczne a choroby somatyczne.

11. Aspekty etyczne w kontekście psychopatologii rozwoju dzieci i młodzieży.

Literatura:

1. Literatura podstawowa (wybrane rozdziały do poszczególnych tematów):

Cierpiałkowska L. (2016). Psychopatologia. Seria: Wykłady z psychologii. Tom 15. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. (red.) (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska.

Jerzak M. (red.) (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kendall P.C. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Sopot:

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kołakowski A., Skowrońska M., Wolańczyk T. (2013). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Marcelii D. Cohen D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Warszawa: Elsevier Urban & Partner.

Seligman M (red.) (2017). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

2. Literatura uzupełniająca:

Barkley R.A. (2015). Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczna oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny. Kraków:

Wydawnictwo UJ.

Bloomquist M. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Bogdanowicz K.M. (2011). Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją. Wyd.

Harmonia.

Borkowska A. R., Domańska Ł. (2016). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Bryńska A. (2007). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Carbonell D. 2017). W pułapce niepokoju. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Cohen L. (2015). Nie strach się bać. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Cytowska B., Stawarski A., Winczura B. (2013). Dziecko chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Wydawnictwo Impuls.

Foa B.E., Chrestman R.K., Gilboa-Schechtman E. (2014). Odzyskaj życie po traumie. Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD

nastolatków. Poradnik pacjenta. Gdańsk: GWP.

Foa B.E., Chrestman R.K., Gilboa-Schechtman E. (2014). Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Emocjonalne

przetwarzanie traumatycznych doświadczeń. Podręcznik terapeuty. Gdańsk: GWP.

Godwin Emmons P., McKendry Anderson L. (2007). Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Warszawa: Wydawnictwo LIBER.

Greenberger D., Padesky Ch. A. (2004). Umysł ponad nastrojem. Podręcznik terapeuty. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Greenberger D., Padesky Ch. A. (2004). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków:

Wydawnictwo UJ.

Greene R.W., Ablon J.S. (2008). Terapia dzieci impulsywnych. Model rozwiązywania problemów przez współdziałanie. Kraków:

Wydawnictwo UJ.

Hayes L., Bailey A., Ciarrochi J. (2019). W pułapce myśli dla nastolatków. Sopot: Wydawnictwo GWP.

Huebner D. (2018). Co robisz, gdy się martwisz? Olsztyn: Wydawnictwo Levyz.

Huebner D. (2018). Co robisz, gdy się złościsz? Techniki zarządzania złością. Olsztyn: Wydawnictwo Levyz.

Józefik B. (2013). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Terapia. Perspektywa narracyjno-konstrukcjonistyczna w zaburzeniach odżywiania.

Kraków: Wydawnictwo UJ.

Kaleta K., Mróz J. (red.) (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Kielce:

Wyd. Pedagogiczne ZNP.

Kazdin. A., Wiesz J.R. (2016). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: UJ.

Kendall P.C. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury poznawczo-behawioralne. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Kendall P.C., Choudhury M., Hudson J., Webb A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Program

"Lęk" - zeszyt ćwiczeń. Gdańsk: GWP.

Kendall P.C., Choudhury M., Hudson J., Webb A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Program

"Lęk" - podręcznik terapeuty. Gdańsk: GWP.

Klasyfikacja Diagnostyczna DC: 0-3 R. Klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i

wczesnego dzieciństwa. Of. Wyd. Fundament.

Klasyfikacja diagnostyczna DC: 0-3 R. Opisy kliniczne dzieci oraz ich rodzin. (2013). Of. Wyd. Fundament.

Kołakowski A. (2014). ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: GWP.

Kołakowski A. (red.) (2014). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Kołakowski A., Siwek K., Ambroziak K. (2018). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumień i pokonać. Sopot: Gdańskie

Wydawnictwo Psychologiczne.

Kołakowski A., Siwek K., Ambroziak K. (2018). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży. Sopot: Gdańskie

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 2300-MBiPPP-PsR-L1, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 3 z 4 10.12.2020 20:25

Wydawnictwo Psychologiczne.

Kołakowski A., Skowrońska M., Wolańczyk T. (2013). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Krasowicz Kupis G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP.

Krasowicz-Kupis G. (2016). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Laurence L. (2006). SLI – Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego. O dzieciach, które nie potrafią mówić – dla logopedów,

psychologów i rodziców. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Leahy R. (2019). Lekarstwo na zmartwienia. Jak w siedmiu krokach osiągnąć wewnętrzną harmonię. Otwock: Wydawnictwo Fraszka

Edukacyjna.

Louise H. (2019). W pułapce myśli dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem. Sopot: Gdańskie

Wydawnictwo Psychologiczne.

Namysłowska I. (2015). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Olechowska A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Oswoić tiki. Praktyczny poradnik o zespole Tourette`a. Praca zbiorowa. Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette`a. Warszawa 2016.

Pisula E. (2015). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.

Radoszewska J. (2011). Ucieleśnienie. Psychiczne uwarunkowania otyłości u dzieci i osób w wieku dorastania. Wydawnictwo Naukowe

Scholar.

Rapee R.M i wsp. (2017). Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Schab. R.M (2017). Lęk i zamartwianie się u nastolatków. Poradnik z ćwiczeniami. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Schier K. (2009). Zapisane w ciele: związek ciało-psychika u dzieci i rodziców. Wydawnictwo EMU.

Taylor Ch. (2016). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów. Gdańsk:

Wydawnictwo GWP.

Efekty uczenia się:

1. W zakresie wiedzy student zna i rozumie:

- K_W03 psychologiczne teorie rozwoju człowieka oraz psychologiczne podstawy uczenia się i nauczania;

- K_W06 psychologiczne (w tym psychopatologiczne) uwarunkowania pracy z osobami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;

2. W zakresie umiejętności student potrafi:

- K_U03 refleksyjnie rozważać istotne dla edukacji zagadnienia psychosocjologiczne i uwzględniać ich edukacyjne konsekwencje;

- K_U04 wykorzystywać teorie psychosocjologiczne do analizy i planowania procesów kształcenia oraz wychowania osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;

3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów:

- K_K01 przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, poszerzania swojej wiedzy za zakresu edukacji, wychowania i wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i doskonalenia umiejętności zawodowych;

- K_K02 podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej na temat sytuacji edukacyjnej i społecznej osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie.

Zaliczenie bez oceny. Próg zaliczenia - 60% prawidłowych odpowiedzi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)