Krytyczne pedagogie performansu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-KPP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krytyczne pedagogie performansu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć skoncentrujemy się na analizie kontrhegemonicznych i performatywnych dyskursów edukacyjnych, które są tworzone przez środowiska mniejszościowe, uciśnione w przestrzeni publicznej w Polsce. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć skoncentrujemy się na analizie kontrhegemonicznych i performatywnych dyskursów edukacyjnych, które są tworzone przez środowiska mniejszościowe, uciśnione w przestrzeni publicznej w Polsce. Marsz „Czarnych Parasolek”, „jedzenie bananów przed Muzeum Narodowym” na znak protestu przed cenzurą, antyrządowe manifestacje przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej (2020) to tylko niektóre praktyczne przykłady aktów obywatelskiego sprzeciwu i krytycznych pedagogii performansu, które będą przedmiotem naszej refleksji. Chcemy poświęcić uwagę tym performatywnym praktykom oporu, ponieważ, podobnie jak Norman K. Denzin, uważamy, że mogą one kształtować kulturową politykę zmian i przyczyniać się – co jest istotne z punktu widzenia pedagogiki radykalnej – do tworzenia bardziej demokratycznych rzeczywistości. |
Literatura: |
Biesta, G. (2011). The Ignorant Citizen: Mouffe, Rancière, and the Subject of Democratic Education. Studies in Philosophy and Education, (30), 141–153. McLaren, P. (2015). Pedagogy of insurrection: From resurrection to revolution. New York: Peter Lang. Sandlin, J. A., Schultz, B. D., & Burdick, J. (Eds.). (2010). Handbook of public pedagogy: Education and learning beyond schooling. New York: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza •Student ma wiedzę o kluczowych przedstawicielach nurtu pedagogiki krytycznej i jej założeniach •Student rozumie istotę zwrotu performatywnego w kulturze wspólczesnej i potrafi krytycznie analizować rzeczywistość społeczną •Student ma wiedzę na temat performatywnych praktyk oporu kulturowego, potrafi wskazać przykłady . • Student rozumie i przetwarza usłyszane lub przeczytane informacje, podsumowuje, wyciąga wnioski oraz potrafi przekazywać informacje na tematy związane z pedagogiką. Umiejętności • Student czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje teksty naukowe w języku obcym. • Student potrafi streścić ustnie i pisemnie przeczytany tekst naukowy. • Student identyfikuje główną myśl tekstu i wie, jak wyszukać interesujące go informacje w tekstach naukowych. • Student potrafi w jasny sposób sformułować wnioski i opinie na temat przeczytanego lub usłyszanego tekstu naukowego, używając przy tym fachowego słownictwa. Kompetencje • Student prezentuje swoje argumenty i polemizuje z argumentami innych rozmówców w sposób asertywny. • Student akceptuje różnorodność postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych. • Student sprawnie pracuje w grupie, efektywnie wyznaczając sobie i innym zadania. • Student identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność Obecność Prezentacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zańko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zańko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.