Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krytyczne pedagogie performansu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-KPP-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Krytyczne pedagogie performansu
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniweryteckie Wydziału Pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Podczas zajęć skoncentrujemy się na analizie kontrhegemonicznych i performatywnych dyskursów edukacyjnych, które są tworzone przez środowiska mniejszościowe, uciśnione w przestrzeni publicznej w Polsce.

Pełny opis:

Podczas zajęć skoncentrujemy się na analizie kontrhegemonicznych i performatywnych dyskursów edukacyjnych, które są tworzone przez środowiska mniejszościowe, uciśnione w przestrzeni publicznej w Polsce.

Marsz „Czarnych Parasolek”, „jedzenie bananów przed Muzeum Narodowym” na znak protestu przed cenzurą, antyrządowe manifestacje przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej (2020) to tylko niektóre praktyczne przykłady aktów obywatelskiego sprzeciwu i krytycznych pedagogii performansu, które będą przedmiotem naszej refleksji. Chcemy poświęcić uwagę tym performatywnym praktykom oporu, ponieważ, podobnie jak Norman K. Denzin, uważamy, że mogą one kształtować kulturową politykę zmian i przyczyniać się – co jest istotne z punktu widzenia pedagogiki radykalnej – do tworzenia bardziej demokratycznych rzeczywistości.

Literatura:

Biesta, G. (2011). The Ignorant Citizen: Mouffe, Rancière, and the Subject of Democratic Education. Studies in Philosophy and Education, (30), 141–153.

McLaren, P. (2015). Pedagogy of insurrection: From resurrection to revolution. New York: Peter Lang.

Sandlin, J. A., Schultz, B. D., & Burdick, J. (Eds.). (2010). Handbook of public pedagogy: Education and learning beyond schooling. New York: Routledge.

Efekty uczenia się:

Wiedza

•Student ma wiedzę o kluczowych przedstawicielach nurtu pedagogiki krytycznej i jej założeniach

•Student rozumie istotę zwrotu performatywnego w kulturze wspólczesnej i potrafi krytycznie analizować rzeczywistość społeczną

•Student ma wiedzę na temat performatywnych praktyk oporu kulturowego, potrafi wskazać przykłady .

• Student rozumie i przetwarza usłyszane lub przeczytane informacje, podsumowuje, wyciąga wnioski oraz potrafi przekazywać informacje na tematy związane z pedagogiką.

Umiejętności

• Student czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje teksty naukowe w języku obcym.

• Student potrafi streścić ustnie i pisemnie przeczytany tekst naukowy.

• Student identyfikuje główną myśl tekstu i wie, jak wyszukać interesujące go informacje w tekstach naukowych.

• Student potrafi w jasny sposób sformułować wnioski i opinie na temat przeczytanego lub usłyszanego tekstu naukowego, używając przy tym fachowego słownictwa.

Kompetencje

• Student prezentuje swoje argumenty i polemizuje z argumentami innych rozmówców w sposób asertywny.

• Student akceptuje różnorodność postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych.

• Student sprawnie pracuje w grupie, efektywnie wyznaczając sobie i innym zadania.

• Student identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność

Obecność

Prezentacja

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zańko
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zańko
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)