MS1 - Moduł specjalnościowy - Teoria założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-AKN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1 - Moduł specjalnościowy - Teoria założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami i założeniami funkcjonującymi w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej, alternatywnej oraz animacji społeczno-kulturalnej, stylami uczenia się i nauczania a także dobrymi praktykami – przykładami instytucji i organizacji, które te założenia realizują w praktyce. |
Pełny opis: |
W ramach modułu teorii i założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej jest sześć przedmiotów: Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Teoria edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej Teoria animacji społeczno-kulturalnej Edukacja pozaformalna i animacja w Polsce i na świecie - "dobre praktyki" Media w animacji i edukacji pozaformalnej Style uczenia się Celem jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami, założeniami oraz teoriami funkcjonującymi w ramach animacji społeczno-kulturalnej oraz edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej; rolą mediów w obu tych obszarach; różnymi stylami nauczania, uczenia się i działania; a także z instytucjami, organizacjami, które te założenia wdrażają do praktyki. |
Literatura: |
Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, red. K. Segiet, K. Słupska-Kwiatkowska Castells M. , Społeczeństwo sieci Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, (red.) B. Jedlewska, B. Skrzypczak, Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo /dez/informacyjne Golka M., Socjologia kultury Hunter G., Hauser U., Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty Jankowski Dz., Edukacja wobec zmiany Jedlewska B., Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce, Jenkins H. , Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercializacja kultury Kłoskowska A., Kultura masowa - krytyka i obrona Macdonald D., Teoria kultury masowej Mc Luhan M. , Wybór tekstów Piekarski J., Śliwerski B., Edukacja alternatywna Plewka Cz., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć Rasfeld M. , Breidenbach S., Budząca się szkoła Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o edukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I uczestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie: - historię animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz związane z nimi kluczowe teorie i terminologię, - miejsce animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej w naukach społecznych i humanistycznych oraz wzajemne relacje między tymi subdyscyplinami i konsekwencje z tego wynikające dla praktycznego działania, - prawidłowości rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, zależności wynikające z różnych stylów myślenia, działania i uczenia się oraz uwarunkowane tym metody wspierania rozwoju, - specyfikę funkcjonowania grupy formalnej i nieformalnej, - procesy grupowe, dynamikę grupy, role społeczne oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania oraz wspierania rozwoju jednostki i grupy, - znaczenie kreatywności, innowacyjności i twórczości w obrębie animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej, Student/ka potrafi: - analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej tworząc własne definicje, - korzystać z różnych źródeł wiedzy z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej, prezentować różne stanowiska i krytycznie je porównywać, - analizować dotychczasowy stan wiedzy pod kątem jej niedostatków dotyczący funkcjonowania grup, jednostek oraz instytucji z obszaru animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej, - przeprowadzić proste badanie dotyczące wybranego zagadnienia z obszaru animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej i zaprezentować jego wyniki, - zaplanować, zrealizować i podsumować pracę w zespole na określony temat, - dokonać analizy własnych możliwości, mocnych i słabych stron i stosownie do tego zaplanować działania, Student/ka jest gotów/gotowa do: - analizy i oceny poziomu swojej wiedzy w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz poszukiwania dróg doskonalenia się w wybranym obszarze, - korzystania z różnych źródeł "dobrych praktyk" w planowaniu pracy animacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (tylko do wewnętrznych rozliczeń). Średnia ocena ze wszystkich przedmiotów powyżej 4,5 zwalnia z egzaminu modułowego i daje ocenę 5 (bardzo dobry). Osoby, które nie mają średniej powyżej 4,5 przystępują do egzaminu pisemnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Prowadzący grup: | Ewa Palamer-Kabacińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.