Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS1 - Moduł specjalnościowy - Teoria założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS1-AKN1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS1 - Moduł specjalnościowy - Teoria założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 15.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami i założeniami funkcjonującymi w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej, alternatywnej oraz animacji społeczno-kulturalnej, stylami uczenia się i nauczania a także dobrymi praktykami – przykładami instytucji i organizacji, które te założenia realizują w praktyce.

Pełny opis:

W ramach modułu teorii i założeń animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej jest sześć przedmiotów:

 Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej

 Teoria edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej

 Teoria animacji społeczno-kulturalnej

 Edukacja pozaformalna i animacja w Polsce i na świecie - "dobre praktyki"

 Media w animacji i edukacji pozaformalnej

 Style uczenia się

Celem jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami, założeniami oraz teoriami funkcjonującymi w ramach animacji społeczno-kulturalnej oraz edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej; rolą mediów w obu tych obszarach; różnymi stylami nauczania, uczenia się i działania; a także z instytucjami, organizacjami, które te założenia wdrażają do praktyki.

Literatura:

 Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, red. K. Segiet, K. Słupska-Kwiatkowska

 Castells M. , Społeczeństwo sieci

 Dom kultury w XXI wieku – wizje, niepokoje, rozwiązania, (red.) B. Jedlewska, B. Skrzypczak,

 Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem

 Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo /dez/informacyjne

 Golka M., Socjologia kultury

 Hunter G., Hauser U., Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty

 Jankowski Dz., Edukacja wobec zmiany

 Jedlewska B., Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce,

 Jenkins H. , Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów

 Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercializacja kultury

 Kłoskowska A., Kultura masowa - krytyka i obrona

 Macdonald D., Teoria kultury masowej

 Mc Luhan M. , Wybór tekstów

 Piekarski J., Śliwerski B., Edukacja alternatywna

 Plewka Cz., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć

 Rasfeld M. , Breidenbach S., Budząca się szkoła

 Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o edukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I uczestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE

Efekty uczenia się:

Student/ka zna i rozumie:

- historię animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz związane z nimi kluczowe teorie i terminologię,

- miejsce animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej w naukach społecznych i humanistycznych oraz wzajemne relacje między tymi subdyscyplinami i konsekwencje z tego wynikające dla praktycznego działania,

- prawidłowości rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, zależności wynikające z różnych stylów myślenia, działania i uczenia się oraz uwarunkowane tym metody wspierania rozwoju,

- specyfikę funkcjonowania grupy formalnej i nieformalnej,

- procesy grupowe, dynamikę grupy, role społeczne oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania oraz wspierania rozwoju jednostki i grupy,

- znaczenie kreatywności, innowacyjności i twórczości w obrębie animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,

Student/ka potrafi:

- analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej tworząc własne definicje,

- korzystać z różnych źródeł wiedzy z zakresu animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej, prezentować różne stanowiska i krytycznie je porównywać,

- analizować dotychczasowy stan wiedzy pod kątem jej niedostatków dotyczący funkcjonowania grup, jednostek oraz instytucji z obszaru animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,

- przeprowadzić proste badanie dotyczące wybranego zagadnienia z obszaru animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej i zaprezentować jego wyniki,

- zaplanować, zrealizować i podsumować pracę w zespole na określony temat,

- dokonać analizy własnych możliwości, mocnych i słabych stron i stosownie do tego zaplanować działania,

Student/ka jest gotów/gotowa do:

- analizy i oceny poziomu swojej wiedzy w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz poszukiwania dróg doskonalenia się w wybranym obszarze,

- korzystania z różnych źródeł "dobrych praktyk" w planowaniu pracy animacyjnej.

Metody i kryteria oceniania:

Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (tylko do wewnętrznych rozliczeń). Średnia ocena ze wszystkich przedmiotów powyżej 4,5 zwalnia z egzaminu modułowego i daje ocenę 5 (bardzo dobry). Osoby, które nie mają średniej powyżej 4,5 przystępują do egzaminu pisemnego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Koordynatorzy: Ewa Palamer-Kabacińska
Prowadzący grup: Ewa Palamer-Kabacińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)