MS1- Trening umiejętności terapeutycznych nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS1-PWT-TU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS1- Trening umiejętności terapeutycznych nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wymaga podstaw wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki oraz metodyk pozwalających na swobodne jej wykorzystywanie dla projektowania oddziaływań terapeutycznych. Założeniem przedmiotu jest integrowanie przez studenta posiadanej wiedzy i umiejętności dla organizowania dla uczniów zajęć o charakterze terapeutycznym. |
Skrócony opis: |
Przedmiot stwarza okazję do poznania praktycznych rozwiązań problemów pojawiających się w przebiegu terapii pedagogicznej. Studenci mogą poprzez własną aktywność i realizację projektów doświadczać na zajęciach sytuacji, które zdarzają się w codziennej praktyce pedagogicznej i w specjalistycznych oddziaływaniach terapeutycznych. Przedmiot łączy teorię z praktyką terapeutyczną, doskonali także kompetencje terapeutyczne nauczyciela. |
Pełny opis: |
Przedmiot służy wiązaniu wiedzy studentów z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii, pedagogiki oraz metodyki z praktycznym jej w realizacji zadań terapeutycznych. Studenci mogą poprzez własną aktywność i realizację projektów doświadczać na zajęciach sytuacji, które zdarzają się w codziennej praktyce pedagogicznej i w specjalistycznych oddziaływaniach terapeutycznych. Zajęcia pozwalają doskonalić kompetencje terapeutyczne, stwarzają okazję do wymiany doświadczeń, opinii i refleksji dotyczących terapii pedagogicznej. Przedmiot pogłębia świadomość terapeutyczną nauczyciela i trenuje jego umiejętności pedagogiczne. |
Literatura: |
E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce. A.Paszkiewicz, M. Łobacz, Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie. B. Skałbania, T. Lewandowska - Kidoń, Terapia pedagogiczna w zarysie. G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczycieli. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - wiąże wiedzę z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii, pedagogiki i diagnozy psycho - pedagogicznej z umiejętnościami planowania, organizowania i realizowania zajęć terapeutycznych dla uczniów - jest świadomy konieczności wiązania rozmaitych rodzajów oddziaływań terapeutycznych dla osiągnięcia wyznaczonych celów terapii - posiada orientację w zakresie kompetencji terapeutycznych nauczyciela i rozumie potrzebę ich doskonalenia - student prowadzi refleksję nad potrzebami terapeutycznymi uczniów UMIEJĘTNOŚCI Student: - potrafi wykorzystywać metody, techniki i strategie terapeutyczne dla organizowania działań terapeutycznych - potrafi wykorzystywać posiadane kompetencje terapeutyczne w pracy z dziećmi - potrafi tworzyć sytuacje terapeutyczne sprzyjające rozwojowi i edukacji uczniów z trudnościami edukacyjnymi - potrafi przygotowywać projekty postępowania terapeutycznego w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: - jest zmotywowany i otwarty na poszerzanie i pogłębianie własnych kompetencji terapeutycznych dla doskonalenia oddziaływań terapeutycznych wobec uczniów - poszukuje najlepszych rozwiązań pedagogicznych i terapeutycznych dla skutecznego rozwiązywania problemów uczniów w praktyce pedagogicznej - jest świadomy potrzeby współpracy z różnymi środowiskami dziecka umożliwiającymi lepsze rozpoznanie potrzeb ucznia i efektywne działania terapeutyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Wyznaczane przygotowywanymi przez studentów projektami zajęć terapeutycznych. Ocenie podlega jakość projektów w ustalonej skali zależnej od tematyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.