MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Sztuka–Media-Wychowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-ARM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Sztuka–Media-Wychowanie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia modułowe mają na celu wprowadzenie studentów w szeroko rozumianą tematykę relacji między sztuką, mediami a edukacją oraz przedstawienie różnorodnych stanowisk wobec związków sztuki z pedagogiką i wychowaniem. |
Skrócony opis: |
Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą relacją sztuka - pedagogika/edukacja/wychowanie. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi na gruncie pedagogiki oraz działaniami pedagogicznymi w polu sztuki. Analizie poddane zostaną także główne metody kształtowania kompetencji medialnych oraz współczesne sposoby komunikacji medialnej. Ukazane zostaną projekty artystyczne, które mogą pełnić funkcję adaptacyjną w kontekście nowych mediów. |
Pełny opis: |
Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą relacją sztuka - pedagogika/edukacja/wychowanie. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi na gruncie pedagogiki oraz działaniami pedagogicznymi w polu sztuki. Analizie poddane zostaną także główne metody kształtowania kompetencji medialnych oraz współczesne sposoby komunikacji medialnej. Ukazane zostaną projekty artystyczne, które mogą pełnić funkcję adaptacyjną w kontekście nowych mediów. W skład modułu wchodzą następujące przedmioty: 1. Teoria Wychowania Estetycznego 2. Muzeum Interaktywne 3. Muzyka i Wychowanie 4. Komunikacja Medialna 5. Kształtowanie Kompetencji Medialnych 6. Interdyscyplinarne Projekty Twórcze 7. Praktyka artystyczna i medialna w szkole |
Literatura: |
I.Wojnar „Teoria wychowania estetycznego” Fr. Schiller „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka” J.Dewey „Sztuka jako doświadczenie” H.Read „Wychowanie przez sztukę” S.Szuman „O sztuce i wychowaniu estetycznym” K.Pankowska „Teoria wychowania estetycznego w zmieniającej się rzeczywistości” w: „Wielka księga estetyki w Polsce”, red.K. Wilkoszewska C.Bishop "Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni." A.D'Alleva "Metody i teorie historii sztuki". B. Kwiatkowska-Tybulewicz "Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej". A. Białkowski[ red.], Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wyd. UMCS, Lublin 2006 M .Brzozowska- Kuczkiewicz ,Emil Jacques-Dalcroze i jego rytmika, WSIP, Warszawa 1991 E. E. Gordon Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Kraków 1997, M. Przychodzińska -Kaciczak ,Muzyka i wychowanie NK, Warszawa 1979 I. Wojnar, W. Pielasińska ,Wychowanie estetyczne młodego pokolenia, WSIP, 1990 J. Baudrillard, Symulakry i symulacja M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum J. Clair, Kryzys muzeów Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk P. Piotrowski, Muzeum krytyczne The New Museology, red. P. Vergo |
Efekty uczenia się: |
Wiedza EKM01: student wyjaśnia wychowawczy potencjał sztuki i kultury EKM02: student opisuje zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się kulturą, sztuką i wychowaniem EKM03: student opisuje założenia teorii wychowania estetycznego EKM04: student posługuje się terminologią w zakresie teorii wychowania estetycznego EKM05: student opisuje podstawowe założenia edukacji muzealnej EKM06: student charakteryzuje wychowawczy potencjał muzyki EKM07: student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji, wymienia elementu aktu perswazyjnego oraz określa uwarunkowania retoryczne w procesie komunikacji EKM08: student określa zakres kompetencji niezbędnych do odbierania komunikatów medialnych i posługiwania się mediami jako narzędziami intelektualnymi współczesnego człowieka Umiejętności EKM09: student krytycznie ocenia działania edukacyjne w przestrzeniach muzealnych EKM10: student identyfikuje podstawowe dzieła muzyczne i ich autorów EKM11: student poddaje krytyce współczesne działania edukacyjne w różnych obszarach kultury współczesnej EKM12: student tworzy interdyscyplinarne projekty twórcze EKM13: student projektuje i realizuje zajęcia artystyczne w przestrzeni szkolnej podczas praktyk studenckich EKM14: student przeprowadza i przedstawia krytyczną analizę komunikatów medialnych oraz trafnie ocenia rolę mediów w kształtowaniu postaw społecznych EKM15: student operacjonalizuje cele oraz dobiera adekwatne do nich treści, metody oraz formy dydaktyczne z zakresu kształtowania kompetencji medialnych Kompetencje społeczne EKM16: student wykazuje krytyczne myślenie podczas zajęć teoretycznych i kreatywność w trakcie warsztatów artystycznych EKM17: student otwiera się na odmienność poglądów EKM18: student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej EKM19: student czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym EKM20: student respektuje wiedzę i doświadczenie wszystkich podmiotów procesu wychowawczego EKM21: student wykazuje postawę otwartą i empatyczną EKM22: student jest przygotowany do pełnienia funkcji popularyzatora i mandatariusza sztuki w środowisku lokalnym EKM23: student prowadzi merytoryczną dyskusję opartą na argumentacji, rozpoznaje techniki manipulacyjne stosowane przez adwersarzy i reaguje adekwatne do sytuacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczone wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu. Praca pisemna - dokładny opis procesu, w którym student brał aktywnie udział podczas realizowania w ramach modułu projektu artystyczno-edukacyjnego (opis fazy przygotowania projektu - inspiracje, cel ogólny, metody, grupa docelowa, środki; opis fazy realizacji; ewaluacja - efekt końcowy). |
Praktyki zawodowe: |
60 godzin praktyki w szkole. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.