Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Sztuka–Media-Wychowanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS2-ARM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Sztuka–Media-Wychowanie
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia modułowe mają na celu wprowadzenie studentów w szeroko rozumianą tematykę relacji między sztuką, mediami a edukacją oraz przedstawienie różnorodnych stanowisk wobec związków sztuki z pedagogiką i wychowaniem.

Skrócony opis:

Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą relacją sztuka - pedagogika/edukacja/wychowanie. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi na gruncie pedagogiki oraz działaniami pedagogicznymi w polu sztuki. Analizie poddane zostaną także główne metody kształtowania kompetencji medialnych oraz współczesne sposoby komunikacji medialnej. Ukazane zostaną projekty artystyczne, które mogą pełnić funkcję adaptacyjną w kontekście nowych mediów.

Pełny opis:

Podczas poszczególnych zajęć modułowych podejmowana będzie tematyka związana z szeroko rozumianą relacją sztuka - pedagogika/edukacja/wychowanie. Studenci zapoznani zostaną z różnego typu aktywnościami artystycznymi na gruncie pedagogiki oraz działaniami pedagogicznymi w polu sztuki. Analizie poddane zostaną także główne metody kształtowania kompetencji medialnych oraz współczesne sposoby komunikacji medialnej. Ukazane zostaną projekty artystyczne, które mogą pełnić funkcję adaptacyjną w kontekście nowych mediów.

W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:

1. Teoria Wychowania Estetycznego

2. Muzeum Interaktywne

3. Muzyka i Wychowanie

4. Komunikacja Medialna

5. Kształtowanie Kompetencji Medialnych

6. Interdyscyplinarne Projekty Twórcze

7. Praktyka artystyczna i medialna w szkole

Literatura:

I.Wojnar „Teoria wychowania estetycznego”

Fr. Schiller „Listy o estetycznym wychowaniu człowieka”

J.Dewey „Sztuka jako doświadczenie”

H.Read „Wychowanie przez sztukę”

S.Szuman „O sztuce i wychowaniu estetycznym”

K.Pankowska „Teoria wychowania estetycznego w zmieniającej się rzeczywistości” w: „Wielka księga estetyki w Polsce”, red.K. Wilkoszewska

C.Bishop "Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni."

A.D'Alleva "Metody i teorie historii sztuki".

B. Kwiatkowska-Tybulewicz "Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej".

A. Białkowski[ red.], Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wyd. UMCS, Lublin 2006

M .Brzozowska- Kuczkiewicz ,Emil Jacques-Dalcroze i jego rytmika, WSIP, Warszawa 1991

E. E. Gordon Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, Kraków 1997,

M. Przychodzińska -Kaciczak ,Muzyka i wychowanie NK, Warszawa 1979

I. Wojnar, W. Pielasińska ,Wychowanie estetyczne młodego pokolenia, WSIP, 1990

J. Baudrillard, Symulakry i symulacja

M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum

J. Clair, Kryzys muzeów

Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk

P. Piotrowski, Muzeum krytyczne

The New Museology, red. P. Vergo

Efekty uczenia się:

Wiedza

EKM01: student wyjaśnia wychowawczy potencjał sztuki i kultury

EKM02: student opisuje zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się kulturą, sztuką i wychowaniem

EKM03: student opisuje założenia teorii wychowania estetycznego

EKM04: student posługuje się terminologią w zakresie teorii wychowania estetycznego

EKM05: student opisuje podstawowe założenia edukacji muzealnej

EKM06: student charakteryzuje wychowawczy potencjał muzyki

EKM07: student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji, wymienia elementu aktu perswazyjnego oraz określa uwarunkowania retoryczne w procesie komunikacji

EKM08: student określa zakres kompetencji niezbędnych do odbierania komunikatów medialnych i posługiwania się mediami jako narzędziami intelektualnymi współczesnego człowieka

Umiejętności

EKM09: student krytycznie ocenia działania edukacyjne w przestrzeniach muzealnych

EKM10: student identyfikuje podstawowe dzieła muzyczne i ich autorów

EKM11: student poddaje krytyce współczesne działania edukacyjne w różnych obszarach kultury współczesnej

EKM12: student tworzy interdyscyplinarne projekty twórcze

EKM13: student projektuje i realizuje zajęcia artystyczne w przestrzeni szkolnej podczas praktyk studenckich

EKM14: student przeprowadza i przedstawia krytyczną analizę komunikatów medialnych oraz trafnie ocenia rolę mediów w kształtowaniu postaw społecznych

EKM15: student operacjonalizuje cele oraz dobiera adekwatne do nich treści, metody oraz formy dydaktyczne z zakresu kształtowania kompetencji medialnych

Kompetencje społeczne

EKM16: student wykazuje krytyczne myślenie podczas zajęć teoretycznych i kreatywność w trakcie warsztatów artystycznych

EKM17: student otwiera się na odmienność poglądów

EKM18: student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej

EKM19: student czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym

EKM20: student respektuje wiedzę i doświadczenie wszystkich podmiotów procesu wychowawczego

EKM21: student wykazuje postawę otwartą i empatyczną

EKM22: student jest przygotowany do pełnienia funkcji popularyzatora i mandatariusza sztuki w środowisku lokalnym

EKM23: student prowadzi merytoryczną dyskusję opartą na argumentacji, rozpoznaje techniki manipulacyjne stosowane przez adwersarzy i reaguje adekwatne do sytuacji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczone wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu.

Praca pisemna - dokładny opis procesu, w którym student brał aktywnie udział podczas realizowania w ramach modułu projektu artystyczno-edukacyjnego (opis fazy przygotowania projektu - inspiracje, cel ogólny, metody, grupa docelowa, środki; opis fazy realizacji; ewaluacja - efekt końcowy).

Praktyki zawodowe:

60 godzin praktyki w szkole.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)