DRŚ - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY 2 - DZIECKO W RODZINIE I ŚRODOWISKU
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-DRŚ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | DRŚ - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY 2 - DZIECKO W RODZINIE I ŚRODOWISKU |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Moduł jest obowiązkowy dla studentów specjalności "Pomoc spoleczno-wychowawcza dziecku i rodzinie". Jego celem jest wprowadzenie studentów w problematykę funkcjonowania dziecka w rodzinie i środowisku ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań wybranych problemów społecznych oraz projektowanych i realizowanych działań profilaktycznych i kompensacyjnych w tym zakresie. Przedmioty obowiązkowe w ramach modułu: • Wiedza o rodzinie - 30 godz • Polityka społeczna - 30 godz • Profilaktyka problemowa - 30 godz • Indywidualna praktyka pedagogiczna - 30 godz |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej: • przemian rodziny w zakresie struktury i funkcji • zagrożeń związanych z jej funkcjonowaniem • sytuacji dziecka w rodzinie problemowej (emocje, zachowanie, sfera poznawcza) • czynników ryzyka i czynników chroniących w kontekście zachowań problemowych dzieci i młodzieży • poziomów i strategii działań profilaktycznych • założeń i strategii działania w ramach polityki społecznej • możliwości działania nastawionego na pomoc dziecku i rodzinie w środowisku loklanym Celem proponowanych w tym module zajęć jest przygotowanie studenta do wykorzystywania wiedzy teoretycznej do interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej, szkolnej i rówieśniczej a także umiejętności wpółpracy z innymi specjalistami w zakresie rozwiązywania problemów dziecka i rodziny. |
Pełny opis: |
Moduł skupia uwagę na sytuacji dziecka w rodzinie i środowisku stąd proponowany układ treści uwzględniający wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, polityki społecznej i profilaktyki niezbędną przy dostrzeganiu, rozumieniu i rozwiązywaniu pojawiających się problemów w jego funkcjonowaniu. • Zajęcia z Wiedzy o rodzinie przybliżają źródła i kierunki przemian rodziny z uwzględnieniem jej struktury i funkcji, zwracają uwagę na zzmiany w realizacji funkcji prokreacyjnej, pokazują najważniejsze czynniki zagrażające funkcjonowaniu rodziny oraz ich konsekwencje (kryzysy, rozwody, nadużywanie alkoholu, przemoc itd.) • Zajęcia z Profilaktyki problemowej skupiają uwagę na zachowaniach ryzykownych dzieci i młodzieży pokazując, jakie strategie działania można planować i zastosować z zależnosci od występującego problemu. • Zajęcia z Polityki społecznej pokazują pojawiające się problemy społeczne zarówno w skali mikro jak i makro kłądąc nacisk na pokazanie możliwosci ich rozwiazywania • Ważnym uzupełnieniem proponowanych w tym module zajęc jest Indywidualna praktyka pedagogiczna, która umożliwia studentom poznawanie wybranych placówek/instytucji/organizacji nastawionych na pomoc dziecku w różnych obszarach funkcjonowania. |
Literatura: |
•F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002 •W. Badura-Madej (red), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa,1996) •A. Kwak (red.) Rodzicielstwo między domem, prawem, służbami społecznymi. Warszawa 2008 •A. Seweryńska (2003): Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa, s. 11-47 •N. Ogińska-Bulik (red), Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży, Łódź 2006, •G. Świątkiewicz (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002 •N. Thompson, M. Osada, B. Andersen: Praktyczna nauka pracy socjalnej, Katowice 1999 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1.posiada podstawową wiedzę o dziecku i społeczno-kulturowych uwarunkowaniach dzieciństwa, 2.posiada podstawową wiedzę o rodzinie i jej przemianach, 3.zna podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej, posiada wiedzę o związkach polityki społecznej z pedagogiką społeczną i innymi naukami społecznymi, 4.ma podstawową wiedzę o zagrożeniach dotyczących funkcjonowania rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym, 5.posiada wiedzę o programach wsparcia rodziny i dostępnych formach pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących, 6.posiada podstawową wiedzę dotyczącą koncepcji wyjaśniających zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży, 7.posiada podstawową wiedzę o celach, kierunkach, poziomach profilaktyki UMIEJĘTNOŚCI: 1.potrafi określić źródła przemian rodziny i zmiany zachodzące w jej strukturze i funkcjach, 2.potrafi wykorzystać wiedzę o dziecku i rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i działaniach pomocowych, 3.potrafi zastosować wiedzę dotyczącą polityki społecznej w planowaniu pomocy dziecku i rodzinie, wie jakie instrumenty polityki społecznej można zastosować w pracy z dzieckiem i rodziną, 4.potrafi dostrzec i zinterpretować czynniki zagrożenia i sytuacje występujące w środowisku globalnym, lokalnym, szkole, rodzinie, grupie rówieśniczej i jednostce sprzyjające pojawianiu się zachowań ryzykownych, 5.potrafi ocenić sytuację dziecka z rodziny problemowej w środowisku rodzinnym i szkolnym i wskazać adekwatne możliwości pomocy, 6.potrafi wybrać odpowiednie działania i programy profilaktyczne w prewencji zachowań ryzykownych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1.ma świadomość zakresu swojej wiedzy oraz jej znaczenia w pomocy dziecku i rodzinie, potrafi samodzielnie uzupełniać i pogłębiać wiedzę, 2.potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną, 3.posiada podstawowe kompetencje komunikacyjne, potrafi komunikować się z dziećmi i rodzinami potrzebującymi pomocy, 4.potrafi samodzielnie i w zespołach planować i przeprowadzać działania wspierające dziecko i rodzinę, potrafi projektować działania innowacyjne, 5.jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania profilaktyczne w środowisku 6.potrafi samodzielnie planować swoją prace oraz oceniać jej efekty, 7.stosuje zasady etyki zawodowej w pracy z dzieckiem i rodziną |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu modułowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu, zgodnie z kryteriami oceniania ustalonymi przez osoby prowadzące (Patrz: opisy poszczególnych przedmiotów). Egzamin modułowy uwzględnia: • Charakterystykę wybranego problemu społecznego • Dostosowany do tego wyboru opis sytuacji dziecka w różnych obszarach funkcjonowania (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne) • Propozycję działań profilaktycznych i kompensacyjnych |
Praktyki zawodowe: |
W module tym obowiązuje: •Indywidualna praktyka pedagogiczna - 30 godz. Koncepcja praktyk zakłada stworzenie studentom odpowiednich warunków do zdobycia doświadczenia zawodowego oraz umiejętności praktycznych i organizacyjnych. Praktyki służą poznawaniu sytuacji dziecka /młodych osób w zależności od miejsca, w którym nawiązany zostaje kontakt. Mogą więc to być instytucje, placówki i organizacje pozarządowe działąjace w sektorze edukacji, zdrowia, pomocy społecznej i sprawiedliwości. W trakcie odbywania praktyki student powinien poznać: •Główne cele i zadania placówki/instytucji/oganizacji; •Obowiązujące przepisy prawne (statut, regulamin organizacyjny, zarządzenia); •Organizację i zasady działania •Specyfikę potrzeb klientów/beneficjentów placówki/organizacji •Stosowane metody i formy pracy; •Sposoby oceny efektywności pracy. Studenci będą mogli realizować podczas praktyk zadania dotyczące poznawania sytuacji dziecka (obserwacje, wywiady itd.), prace badawcze |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | Maria Kolankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.