DRŚ - Wiedza o rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-DRŚ-WOR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | DRŚ - Wiedza o rodzinie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | . |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące stanu, przeobrażeń i zróżnicowania życia rodzinnego. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia dotyczące stanu, przeobrażeń i zróżnicowania życia rodzinnego. Zostaną omówione m.in. takie kwestie jak: pojęcie rodziny i związane z nim trudności definicyjne, podstawowe funkcje rodziny, historyczne i antropologiczne zróżnicowanie rodziny, rodzina współczesna i jej przemiany, zróżnicowanie form życia rodzinnego we współczesnych społeczeństwach, problemy współczesnej rodziny, pytanie o kryzys rodziny, współczesna rodzina polska w świetle badań, gender w rodzinie, wizerunek rodziny, style życia i nowe zjawiska rodzinne. |
Literatura: |
Beck U., Beck-Gernsheim E. (2013), Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Burszta W. J. (2012), Czas spowolniony – rodzina – rytuał codzienny, „Przegląd Powszechny”, nr 10, s. 125-133. Cooper D. (1978), Zmierzch rodziny [w:] K. Jankowski (red.), „Przełom w psychologii”, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa. Fuszara M. (2008), Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Trio, Warszawa. Giza-Poleszczuk A. (2004), W poszukiwaniu „nowego przymierza” – wzajemne oczekiwania mężczyzn i kobiet w Polsce [w:] M. Marody (red.) Zmiana czy stagnacja?, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. Hryciuk R., Korolczuk E. (red.) (2012), Pożegnanie z Matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Łaciak B. (red.) (2013), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. Nowicka E. (2006), Świat człowieka - świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Slany K. (2002), Definicje pojęć „małżeństwo” i „rodzina” w obliczu pojawienia się alternatywnych form życia małżeńsko-rodzinnego, „Małżeństwo i rodzina”. nr 4. Stanisz A. (2013), Rodzina made in Poland. Antropologia pokrewieństwa i życia rodzinnego, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań. Szacka B. (2008), Wprowadzenie do socjologii (rozdział XVI), Oficyna Naukowa, Warszawa. Szlendak T. (2011), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą aktualnego stanu życia rodzinnego w Polsce; - wie, jak zdefiniować rodzinę; - wie o różnorodności form rodziny w zależności od okresu historycznego i od kultury; - ma wiedzę na temat nowych zjawisk w życiu rodzinnym. Umiejętności: - potrafi wymienić i opisać współczesne formy rodziny; - dostrzega związki między zmianami społecznymi i zmianami w funkcjonowaniu rodzin; - przejawia umiejętność krytycznego myślenia: stawiania pytań, podważania oczywistości, spoglądania z więcej niż jedna perspektyw; Postawy: - ma świadomość przemian i zróżnicowania życia rodzinnego w Polsce; - jest uważny, empatyczny i wrażliwy na sytuację innych ludzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w czasie zajęć i kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Zubala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.