MS2 - Zarządzanie oświatą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS2-MO-ZO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS2 - Zarządzanie oświatą |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ogólnym celem jest uzupełnienie wiedzy pedagogów o kwalifikacje z zakresu organizacji i zarządzania oświatą. Zarządzanie polega na umiejętności organizowania działań, motywowania ich do aktywności oraz przewodzenia zespołowi i efektywnego kontrolowania efektów. Dlatego w realizacji programu akcentowane są funkcje kierownicze menedżera i wynikające z nich role oraz umiejętności kierownicze. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Menedżer to osoba samodzielnie i twórczo zarządzająca instytucją. Do pełnienia funkcji kierowniczych przypisane są konkretne kompetencje. Kierownik placówki oświatowej jest pedagogiem, którego zakres wiedzy i umiejętności winien być poszerzony o znajomość procesu i technik zarządzania oraz stylów sprawowania władzy. |
Pełny opis: |
Program obejmuje: - Elementy procesu zarządzania: planowanie (cele); organizowanie (struktury organizacyjne); kierowanie i motywowanie(rola i zadania menedżera); kontrolowanie - Zarządzanie projektem; parametry zarządzania - Techniki zarządzania właściwe dla oświaty - Style kierowania a zadanie i zespół zadaniowy (główna zasada) - Modele zarządzania kapitałem ludzkim - Marketing – strategie marketingowe |
Literatura: |
1. C. Burton, N. Michael: Zarządzanie projektem. Wyd. Astrum 1999. 2. A. Chauvet: Medoty zarządzania. Poltext, Warszawa 1997. 3. Z. Chrościcki: Zarządzanie projektem – zespołami zadaniowymi. Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2001. 4. J. Davidson: Kierowanie projektem. LIBER, Warszawa 2002. 5. K. Kalin, P. Muri: Kierować sobą i innymi. Wyd. P.Sz.B. Kraków 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - ma wiedzę ogólną z zakresu teorii zarządzania, koncepcji zachowań organizacyjnych oraz metod organizacji i zarządzania; rozumie zależności i funkcjonalność elementów procesu zarządzania - zna znaczenie socjologicznych i psychologicznych aspektów zarządzania i przywództwa oraz zna zasady zarządzania kapitałem ludzkim. - rozumie prawidłowości funkcjonowania człowieka i wie jak one wpływają na społeczne interakcje i więzi społeczne - posiada rozszerzoną wiedzę i rozumie kulturowe znaczenie roli menedżera. Umiejętności: - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk z obszaru zarządzania oświatą - potrafi wykorzystać nabyte umiejętności menedżerskie do podnoszenia jakości i produktywności pracy zespołów. Kompetencje społeczne: - potrafi indywidualnie i we współpracy z grupą inspirować i realizować oryginalne projekty edukacyjne - potrafi kierować pracą zespołu, wyznaczać cele i podejmować decyzje; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu i zarządzić realizacją dowolnego projektu edukacyjnego. - ma poczucie odpowiedzialności za efekty uzyskane przez zespół realizujący zadania edukacyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot na zaliczenie. Studenci przygotowują indywidualnie biznes plan do swoich innowacyjnych projektów edukacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.