MS3 - Trener w działaniu. Obserwacje, praktyki, doświadczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3-TKM-WS-T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Trener w działaniu. Obserwacje, praktyki, doświadczenia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu skonfrontowanie studenta z pracą trenera przez: - spotkania z trenerami, - obserwowanie pracy trenerów, - podejmowanie działań o charakterze trenerskim, - nabywanie nowych doświadczeń i umiejętności trenerskich w tym umiejętności autoanalizy, refleksji oraz krytyczno-strategicznego orientowania się w rzeczywistości szkoleniowej i rozwojowej |
Pełny opis: |
Ważnym aspektem przedmiotu jest nabywanie doświadczenia trenerskiego przez podejmowanie zadań polegających na, między innymi: - dzieleniu się refleksją nad obserwowanymi (świadomymi i nieświadomymi) działaniami i zachowaniami trenerów, - analizie specyfiki pracy trenera i jego środowiska (w tym wyzwań dostrzeganych w perspektywie przyszłości zawodu trenera wobec dynamicznych zmian kulturowo-społeczno-ekonomicznych), - podejmowaniu prób dookreślania własnej wizji bycia trenerem, - opracowaniu projektów rozwojowych w celu sensownego podnoszenia kwalifikacji zawodowych dostrzeganych w szerszym planie życiowym i rozwojowo-osobowościowym trenera. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję obserwować (w różnej formie, również zdalnej) pracę trenerów w firmach szkoleniowych i consultingowych, w domach kultury i innych instytucjach edukacji pozaformalnej lub w organizacjach pozarządowych i działach HR rozmaitych firm i placówek. Studenci będą mogli ponadto uczestniczyć w nieformalnych wydarzeniach edukacyjnych lub innego rodzaju (ważnych z punktu widzenia doświadczeń trenerskich): - przedsięwzięciach instytucjonalnych (albo) - indywidualnych inicjatywach o potencjale rozwojowym i trenerskim. W zależności od preferencji osoby prowadzącej zajęcia w danym roku akademickim, studenci będą mogli współpracować w procesie grupowym lub podczas indywidualnych konsultacji trenersko-rozwojowych. Proszę zatem o uważne czytanie opisu przedmiotu w danym roku akademickim. |
Efekty uczenia się: |
P Zajęcia mają na celu skonfrontowanie studenta z pracą trenera przez: - spotkania z trenerami, - obserwowanie pracy trenerów, - podejmowanie działań o charakterze trenerskim, - nabywanie nowych doświadczeń i umiejętności trenerskich w tym umiejętności autoanalizy, refleksji oraz krytyczno-strategicznego orientowania się w rzeczywistości szkoleniowej i rozwojowej Pełny opis: Ważnym aspektem przedmiotu jest nabywanie doświadczenia trenerskiego przez podejmowanie zadań polegających na, między innymi: - dzieleniu się refleksją nad obserwowanymi (świadomymi i nieświadomymi) działaniami i zachowaniami trenerów, - analizie specyfiki pracy trenera i jego środowiska (w tym wyzwań dostrzeganych w perspektywie przyszłości zawodu trenera wobec dynamicznych zmian kulturowo-społeczno-ekonomicznych), - podejmowaniu prób dookreślania własnej wizji bycia trenerem, - opracowaniu projektów rozwojowych w celu sensownego podnoszenia kwalifikacji zawodowych dostrzeganych w szerszym planie życiowym i rozwojowo-osobowościowym trenera. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję obserwować (w różnej formie, również zdalnej) pracę trenerów w firmach szkoleniowych i consultingowych, w domach kultury i innych instytucjach edukacji pozaformalnej lub w organizacjach pozarządowych i działach HR rozmaitych firm i placówek. Studenci będą mogli ponadto uczestniczyć w nieformalnych wydarzeniach edukacyjnych lub innego rodzaju (ważnych z punktu widzenia doświadczeń trenerskich): - przedsięwzięciach instytucjonalnych (albo) - indywidualnych inicjatywach o potencjale rozwojowym i trenerskim. W zależności od preferencji osoby prowadzącej zajęcia w danym roku akademickim, studenci będą mogli współpracować w procesie grupowym lub podczas indywidualnych konsultacji trenersko-rozwojowych. Proszę zatem o uważne czytanie opisu przedmiotu w danym roku akademickim. Literatura: Efekty kształcenia w zakresie wiedzy Student: - posiada wiedzę o realiach i możliwościach pracy na szeroko rozumianym rynku usług rozwojowych oraz w pionie personalnym różnych firm i instytucji; - opisuje struktury i instytucje branżowe, posługując się adekwatną terminologią; - posiada wiedzę na temat specyfiki pracy edukacyjnej z człowiekiem dorosłym; - posiada wiedzę z zakresu samokształcenia i rozumie zależność między osobistym rozwojem i poczuciem satysfakcji życiowej a pracą trenera (szerzej: pracą andragoga). Efekty kształcenia w zakresie umiejętności Student: - potrafi realizować podstawowe trenerskie zadania zawodowe (również wykorzystując nowoczesne metody i narzędzia mające zastosowanie w prowadzeniu procesów edukacyjnych z ludźmi dorosłymi); - umie prawidłowo formułować problemy związane z organizacją i realizacją procesów edukacyjnych; - umie odróżnić osobiste blokady i ograniczenia od blokad i problemów nie związanych z jego osobistą kondycją psycho-fizyczną; - wykorzystując wiedzę z zakresu andragogiki, potrafi rozwiązywać podstawowe problemy wyłaniające się w toku prowadzenia i organizowania procesu edukacyjno-rozwojowego; - w aktywny sposób potrafi poruszać się na rynku zawodowym; - potrafi zaplanować ścieżkę kariery trenerskiej w perspektywie własnego rozwoju osobistego i zwiększania życiowej satysfakcji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach, obecności oraz przygotowanej prezentacji (lub napisanego eseju) na wybrany temat związany z doświadczeniem bycia trenerem. Szczegółowe zasady zaliczenia zostaną ustalone na pierwszych zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dębska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Przanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dębska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Przanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Uwagi: |
UWAGA nr 1: Student, jeżeli wyrazi takie życzenie, może uzyskać wcześniejsze zaliczenie przedmiotu na podstawie zaprezentowanej przed grupą prezentacji i wygłoszonej podczas zajęć prelekcji dotyczącej własnych doświadczeń w pracy trenera (lub pokrewnego zawodu) – o ile student przedłoży zaświadczenie o pracy w charakterze trenera (lub wykonywania pokrewnego zawodu). Zasady wcześniejszego zaliczenia lub zwolnienia z zajęć zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. UWAGA nr 2: Proszę wziąć pod uwagę, że ze względu na sytuacje pandemiczną, liczba odwiedzonych instytucji lub spotkań z trenerami będzie ograniczona i zmienna (zależna od możliwości organizowania praktyk w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego). A w związku z tym niektóre (lub wszystkie) zamierzone efekty kształcenia/uczenia się mogą zostać zrealizowane w podstawowym, minimalnym wymiarze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.