Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MS3 - Współpraca z rodzicami i środowiskiem instytucjonalnym i lokalnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MS3a-EPiW-WR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MS3 - Współpraca z rodzicami i środowiskiem instytucjonalnym i lokalnym
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Konwersatorium dotyczy systemowych i pozasystemowych aspektów wsparcia rodzin.

Skrócony opis:

Konwersatorium dotyczy systemowych i pozasystemowych aspektów wsparcia rodzin. Zajęcia mają dwa główne cele. Pierwszym jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z zakresu współpracy z rodzinami i środowiskiem instytucjonalnym i lokalnym. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do formułowania poprawnych i uzasadnionych argumentów oraz ocen moralnych odnoszących się do konkretnych wyborów tych rodzin.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Współpraca nauczyciela z innymi specjalistami (m.in. psycholog, pedagog, lekarz, logopeda)

2. Współpraca z rodzicami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: formalne i psychospołeczne uwarunkowania współpracy szkoły z rodzicami ucznia, postawy rodziców i nauczycieli, budowanie pozytywnych relacji między rodzicami a nauczycielami, informowanie rodziców o zaburzeniach w rozwoju dziecka

3. Czynniki determinujące i zakłócające współpracę; Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczyciel

4. Postawy rodzicielskie i postawy nauczycieli

5. Szkoła a inne podmioty działające na rzecz ucznia (np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, instytucje pomocy społecznej, świetlice, kuratoria, organizacje pozarządowe)

Literatura:

Jankowska A., Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela, Kielce

2012.

Maszke A. W., Edukacja wobec zmian, współdziałanie - współpraca -

partnerstwo, [w]: Maszke A. W., Lewicki A.W., C. (red.), Współpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym. Problemy teoretyczno - praktyczne,

Rzeszów 2005.

Kubicki, P. (2017). Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami. Warszawa: SGH. (rozdział 1)

Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A. (red.) (2018). Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: ISP.

Wpływ ruchu rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną na rozwój nauki i życie społeczne. Raport z badań. Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Warszawa 2014

Żłobicki W., Psychospołeczne uwarunkowania komunikacji między

nauczycielami a rodzicami, [w]: Jabłońska M.(red.), Nauczyciel w

zmieniającej się rzeczywistości społecznej, Wrocław 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza

-posiada wiedzę pozwalającą nawiązywać współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, specjalistami i rodzicami dzieci na rzecz ich rozwoju edukacji

Umiejętności

- potrafi nawiązywać współpracę z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami na rzecz wspierania rozwoju edukacji dzieci

Kompetencje społeczne:

- jest pomocny i wspierający w każdej trudnej dla dziecka sytuacji i podobnie postępuje w stosunku do jego rodziców

-jest zaangażowany we współpracę z rodzicami uczniów

Metody i kryteria oceniania:

Obecność – Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. W przypadku dłuższej uzasadnionej absencji, warunkiem zaliczenia zajęć będzie spotkanie z wykładowcą i dyskusja na temat wskazanych lektur.

Praca na zajęciach – Studenci będą przygotowywać się do zajęć, czytać lektury obowiązkowe i aktywnie, konstruktywnie uczestniczyć w seminaryjnych dyskusjach – wyrażać opinie i wątpliwości, zadawać pytania i komentować głosy innych.

Kolokwium

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)