MS3 - Współpraca z rodzicami i środowiskiem instytucjonalnym i lokalnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MS3a-EPiW-WR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MS3 - Współpraca z rodzicami i środowiskiem instytucjonalnym i lokalnym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium dotyczy systemowych i pozasystemowych aspektów wsparcia rodzin. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy systemowych i pozasystemowych aspektów wsparcia rodzin. Zajęcia mają dwa główne cele. Pierwszym jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z zakresu współpracy z rodzinami i środowiskiem instytucjonalnym i lokalnym. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych do formułowania poprawnych i uzasadnionych argumentów oraz ocen moralnych odnoszących się do konkretnych wyborów tych rodzin. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1. Współpraca nauczyciela z innymi specjalistami (m.in. psycholog, pedagog, lekarz, logopeda) 2. Współpraca z rodzicami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: formalne i psychospołeczne uwarunkowania współpracy szkoły z rodzicami ucznia, postawy rodziców i nauczycieli, budowanie pozytywnych relacji między rodzicami a nauczycielami, informowanie rodziców o zaburzeniach w rozwoju dziecka 3. Czynniki determinujące i zakłócające współpracę; Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczyciel 4. Postawy rodzicielskie i postawy nauczycieli 5. Szkoła a inne podmioty działające na rzecz ucznia (np. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, instytucje pomocy społecznej, świetlice, kuratoria, organizacje pozarządowe) |
Literatura: |
Jankowska A., Rozmowy z rodzicami. Poradnik dla nauczyciela, Kielce 2012. Maszke A. W., Edukacja wobec zmian, współdziałanie - współpraca - partnerstwo, [w]: Maszke A. W., Lewicki A.W., C. (red.), Współpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym. Problemy teoretyczno - praktyczne, Rzeszów 2005. Kubicki, P. (2017). Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami. Warszawa: SGH. (rozdział 1) Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A. (red.) (2018). Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: ISP. Wpływ ruchu rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną na rozwój nauki i życie społeczne. Raport z badań. Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Warszawa 2014 Żłobicki W., Psychospołeczne uwarunkowania komunikacji między nauczycielami a rodzicami, [w]: Jabłońska M.(red.), Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości społecznej, Wrocław 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza -posiada wiedzę pozwalającą nawiązywać współpracę ze środowiskiem lokalnym, instytucjami, specjalistami i rodzicami dzieci na rzecz ich rozwoju edukacji Umiejętności - potrafi nawiązywać współpracę z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami na rzecz wspierania rozwoju edukacji dzieci Kompetencje społeczne: - jest pomocny i wspierający w każdej trudnej dla dziecka sytuacji i podobnie postępuje w stosunku do jego rodziców -jest zaangażowany we współpracę z rodzicami uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność – Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. W przypadku dłuższej uzasadnionej absencji, warunkiem zaliczenia zajęć będzie spotkanie z wykładowcą i dyskusja na temat wskazanych lektur. Praca na zajęciach – Studenci będą przygotowywać się do zajęć, czytać lektury obowiązkowe i aktywnie, konstruktywnie uczestniczyć w seminaryjnych dyskusjach – wyrażać opinie i wątpliwości, zadawać pytania i komentować głosy innych. Kolokwium |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.