Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MSPP - Socjologia wychowania - konwersatorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-MSPP-SW-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MSPP - Socjologia wychowania - konwersatorium
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi pojęciami socjologii wychowania, pozwalającymi na wyjaśnianie zachowań jednostki i grup społecznych oraz pokazanie roli struktur edukacyjnych dla funkcjonowania jednostki w systemie społecznym.

Pełny opis:

W ramach zajęć z socjologii wychowania studentki i studenci w oparciu o zadane lektury oraz własną pracę zapoznają się z takimi zagadnieniami jak:

- podstawowe terminy i pojęcia socjologiczne

- zmiana społeczna i jej konsekwencje (w tym trauma społeczna) w różnych dziedzinach życia.

- transformacja ustrojowa w Polsce w kontekście kultury zaufania

- różne wymiary socjalizacji - w rodzinie, szkole, środowisku rówieśniczym

- nierówności, podziały i wykluczenie społeczne oraz mechanizmy ich powstawania i powielania.

- nierówności edukacyjne , segregacje szkolne i ich konsekwencje, alokacja

- wyzwania współczesnego świata - migracje, globalizacja, demokracja

- reformy oświaty w Polsce oraz ich przyczyny i konsekwencje

- wybrane teorie socjologiczne

Literatura:

Sztompka P. (2002) Socjologia, Warszawa: Znak.

Marody M., red. (2009) Wymiary życia społecznego. Warszawa: SCHOLAR.

Marody M. , Giza-Poleszczuk A. (2004) Przemiany więzi społecznych Warszawa: SCHOLAR.

Marody M. , red. (2004) Zmiana czy stagnacja. Warszawa: SCHOLAR

Szacki J. (2004) Historia myśli socjologicznej Warszawa: PWN

Tillmann K. J. (1996) Teorie socjalizacji Warszawa: PWN

Dolat R. (2008) Szkola-segregacje-nierowności Warszaw: WUW

Cymer A., Kuczyński P. (2016) Dość gry pozorów: Młodzi, macie głos. Warszawa: Krytyka Polityczna

Kwak A. (2005) Alternatywy dla małżeństwa i rodziny [w:] Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 82-96.

CBOS (2016) Młodzież 2016. Raport. Warszawa: CBOS

Hall D., Mikulska-Jolles (2016). Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców. Warszawa: ISP

Chmura-Rutkowska E. i in., red. (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy raport. Tom 2 i 3. Warszawa: Fundacja Feminoteka.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student/ studentka:

zna i rozumie znaczenie podstawowych terminów socjologicznych

zna najważniejsze teorie i nurty socjologiczne

zna i rozumie podstawowe przebieg podstawowych procesów grupowych, i międzygrupowych, kształtowania się struktur społecznych (typy ładu społecznego, stratyfikacja, władza, podziały i nierówności społeczne)

ma dobrze uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu różnorodnych grup i instytucji społecznych związanych z procesami edukacyjnymi i wychowawczymi oraz zna związek teorii socjologiczne z systemem edukacji i systemem oświaty.

Umiejętności

- studentka/ student

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania współczesnych problemów edukacyjnych w skali jednostki oraz całego społeczeństwa

potrafi krytycznie ocenić przemiany, które zachodzą we współczesnej rzeczywistości społecznej w kontekście ich znaczenia dla szeroko rozumianej edukacji

potrafi w sposób krytyczny i refleksyjny przeanalizować wybrane procesy społeczne np. globalizację, reformy edukacji, zmiany w strukturze stratyfikacyjnej, tworzenie się i utwierdzanie nierówności społecznych, socjalizację.

Postawy

- student, studentka

rozumie znaczenie wiedzy z zakresu socjologii dla interpretowania zjawisk społecznych zachodzących w edukacji.

Rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy socjologicznej dla rozwoju kompetencji zawodowych pedagoga.

Metody i kryteria oceniania:

- Obecność na zajęciach

- Sprawdzenie opanowania założonych efektów kształcenia w formie kolokwium (60% oceny) lub pracy badawczej (75% oceny)

- Przedstawienie wybranej teorii socjologicznej w postaci referatu (odpowiednio 40% lub 25% oceny w zależności od tego czy drugim elementem zaliczenia jest projekt badawczy czy kolokwium)

Ocena obydwu części składowych odbywa się w oparciu o szczegółowe kryteria określone przez prowadzących. Ocena jest oceną cząstkową z egzaminu modułowego MSPP.

Ocena egzaminacyjna z MSPP jest wystawiana na podstawie ocen z elementów składowych. Jeżeli wszystkie elementy składowe są zaliczone, to ocena egzaminacyjna jest średnią z ocen cząstkowych. W wypadku zaliczenia elementu składowego w drugim terminie do średniej, na podstawie której wystawia się ocenę egzaminacyjną, wlicza się średnia z I i II podejścia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Dolata
Prowadzący grup: Barbara Murawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Uwagi:

W 2 semestrze będą grupy: Konwersatorium z Teoretycznych podstaw wychowania. oraz konwersatoria Zbierania i analiza danych ilosciowych w badaniach społecznych, przypominam, że w Module "MSPP" trzeba zrealizować dwa konwersatoria

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Dolata
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Uwagi:

W 2 semestrze będą grupy: Konwersatorium z Teoretycznych podstaw wychowania. oraz konwersatoria Zbierania i analiza danych ilosciowych w badaniach społecznych, przypominam, że w Module "MSPP" trzeba zrealizować dwa konwersatoria

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)