MSPP - Socjologia wychowania - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MSPP-SW-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MSPP - Socjologia wychowania - konwersatorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi pojęciami socjologii wychowania, pozwalającymi na wyjaśnianie zachowań jednostki i grup społecznych oraz pokazanie roli struktur edukacyjnych dla funkcjonowania jednostki w systemie społecznym. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć z socjologii wychowania studentki i studenci w oparciu o zadane lektury oraz własną pracę zapoznają się z takimi zagadnieniami jak: - podstawowe terminy i pojęcia socjologiczne - zmiana społeczna i jej konsekwencje (w tym trauma społeczna) w różnych dziedzinach życia. - transformacja ustrojowa w Polsce w kontekście kultury zaufania - różne wymiary socjalizacji - w rodzinie, szkole, środowisku rówieśniczym - nierówności, podziały i wykluczenie społeczne oraz mechanizmy ich powstawania i powielania. - nierówności edukacyjne , segregacje szkolne i ich konsekwencje, alokacja - wyzwania współczesnego świata - migracje, globalizacja, demokracja - reformy oświaty w Polsce oraz ich przyczyny i konsekwencje - wybrane teorie socjologiczne |
Literatura: |
Sztompka P. (2002) Socjologia, Warszawa: Znak. Marody M., red. (2009) Wymiary życia społecznego. Warszawa: SCHOLAR. Marody M. , Giza-Poleszczuk A. (2004) Przemiany więzi społecznych Warszawa: SCHOLAR. Marody M. , red. (2004) Zmiana czy stagnacja. Warszawa: SCHOLAR Szacki J. (2004) Historia myśli socjologicznej Warszawa: PWN Tillmann K. J. (1996) Teorie socjalizacji Warszawa: PWN Dolat R. (2008) Szkola-segregacje-nierowności Warszaw: WUW Cymer A., Kuczyński P. (2016) Dość gry pozorów: Młodzi, macie głos. Warszawa: Krytyka Polityczna Kwak A. (2005) Alternatywy dla małżeństwa i rodziny [w:] Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 82-96. CBOS (2016) Młodzież 2016. Raport. Warszawa: CBOS Hall D., Mikulska-Jolles (2016). Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców. Warszawa: ISP Chmura-Rutkowska E. i in., red. (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy raport. Tom 2 i 3. Warszawa: Fundacja Feminoteka. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student/ studentka: zna i rozumie znaczenie podstawowych terminów socjologicznych zna najważniejsze teorie i nurty socjologiczne zna i rozumie podstawowe przebieg podstawowych procesów grupowych, i międzygrupowych, kształtowania się struktur społecznych (typy ładu społecznego, stratyfikacja, władza, podziały i nierówności społeczne) ma dobrze uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu różnorodnych grup i instytucji społecznych związanych z procesami edukacyjnymi i wychowawczymi oraz zna związek teorii socjologiczne z systemem edukacji i systemem oświaty. Umiejętności - studentka/ student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania współczesnych problemów edukacyjnych w skali jednostki oraz całego społeczeństwa potrafi krytycznie ocenić przemiany, które zachodzą we współczesnej rzeczywistości społecznej w kontekście ich znaczenia dla szeroko rozumianej edukacji potrafi w sposób krytyczny i refleksyjny przeanalizować wybrane procesy społeczne np. globalizację, reformy edukacji, zmiany w strukturze stratyfikacyjnej, tworzenie się i utwierdzanie nierówności społecznych, socjalizację. Postawy - student, studentka rozumie znaczenie wiedzy z zakresu socjologii dla interpretowania zjawisk społecznych zachodzących w edukacji. Rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy socjologicznej dla rozwoju kompetencji zawodowych pedagoga. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność na zajęciach - Sprawdzenie opanowania założonych efektów kształcenia w formie kolokwium (60% oceny) lub pracy badawczej (75% oceny) - Przedstawienie wybranej teorii socjologicznej w postaci referatu (odpowiednio 40% lub 25% oceny w zależności od tego czy drugim elementem zaliczenia jest projekt badawczy czy kolokwium) Ocena obydwu części składowych odbywa się w oparciu o szczegółowe kryteria określone przez prowadzących. Ocena jest oceną cząstkową z egzaminu modułowego MSPP. Ocena egzaminacyjna z MSPP jest wystawiana na podstawie ocen z elementów składowych. Jeżeli wszystkie elementy składowe są zaliczone, to ocena egzaminacyjna jest średnią z ocen cząstkowych. W wypadku zaliczenia elementu składowego w drugim terminie do średniej, na podstawie której wystawia się ocenę egzaminacyjną, wlicza się średnia z I i II podejścia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | Barbara Murawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Uwagi: |
W 2 semestrze będą grupy: Konwersatorium z Teoretycznych podstaw wychowania. oraz konwersatoria Zbierania i analiza danych ilosciowych w badaniach społecznych, przypominam, że w Module "MSPP" trzeba zrealizować dwa konwersatoria |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roman Dolata | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Uwagi: |
W 2 semestrze będą grupy: Konwersatorium z Teoretycznych podstaw wychowania. oraz konwersatoria Zbierania i analiza danych ilosciowych w badaniach społecznych, przypominam, że w Module "MSPP" trzeba zrealizować dwa konwersatoria |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.