MTP - Pedagogika społeczna - lektorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-MTP-PS-L1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | MTP - Pedagogika społeczna - lektorium |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Założenia (opisowo): | Pedagogika społeczna, zajmując się relacją człowiek - środowisko -wychowanie ma na celu zarówno diagnozę środowiskowych uwarunkowań procesów wychowania i rozwoju, podnoszenie poziomu intencji wychowawczych w środowisku życia, jak i organizowanie instytucji/środowisk wychowania o charakterze profilaktycznym oraz kompensacyjnym. Do głównych wyzwań dzisiejszej doby, które stoją przed pedagogiką społeczną należy diagnoza, opis i analiza przestrzeni wychowania w sytuacji "płynnej nowoczesności". |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem lektorium jest zapoznanie studentek i studentów z dodatkową literaturą naukową z zakresu pedagogiki społecznej, dzięki czemu poszerzą swoją znajomość problematyki społeczno-pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Przedmiotem pedagogiki społecznej są środowiskowe uwarunkowania procesów rozwoju i wychowania. Podczas lektorium studentki i studenci zapoznają się z różnorodnymi tekstami poruszającymi te zagadnienia. Będą to teksty autorstwa zarówno „klasyków” pedagogiki społecznej, jak i jej współczesnych przedstawicielek i przedstawicieli. Dzięki temu będą mogli analizować dawne wątki podejmowane przez pedagogów społecznych, kontynuowane i reinterpretowane współcześnie. Lektorium ma również na celu rozwijanie umiejętności czytania tekstów naukowych i pisania prac akademickich – z zachowaniem odpowiednich standardów i zastosowaniem aparatu naukowego (przypisy, bibliografia, właściwa konstrukcja pracy, teza i argumentacja etc.). |
Literatura: |
Wojtyniak J., Radlińska H., Sieroctwo. Zasięg i wyrównanie. Wrocław 1946 Korczak J., Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002 Ambrozik W., Sytuacja społeczna dziecka jako element środowiska, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s. 265-274 Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków, 2007 Kolankiewicz M, Porzuceni i powierzeni trosce: Dom Małych Dzieci, Katowice 2002. Theiss W, Zniewolone dzieciństwo, Warszawa 1999 Abramowski E., Idee społeczne kooperatywizmu, Warszawa 1985 Lepalczyk I., Stowarzyszenie społeczne jako środowisko wychowawcze, Warszawa 1974, s.13-26 Kamiński A., Samorząd młodzieży jako metoda wychowawcza, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003 T.I, Toruń 2004 s.137-146 Bauman Z., Wspólnota, Kraków 2008 Winiarski M., Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności, W: W. Danilewicz (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009 H. Radlińska, Książka wśród ludzi, Warszawa 1929 A. Przecławska, Organizowanie środowiska kulturalnego człowieka jako przedmiot pedagogiki społecznej… W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s. 157-168 J. Kargul, Model pracy animatora realizującego proces aktywizacji społeczności lokalnych, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s.181-194 Skrzypczak, B., Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej, W: Skrzypczak B. Theiss W., Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2005, s. 37-56 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu studentki i studenci: Wiedza - będą mieli podstawową wiedzę dotyczącą pedagogiki społecznej jako subdyscypliny pedagogicznej zainteresowanej wzajemną relacją człowieka i środowiska, - będą potrafili/ły operować podstawowymi kategoriami pojęciowymi pedagogiki społecznej, - będą potrafili scharakteryzować najważniejsze uwarunkowania procesów edukacyjnych i ich zmienność w czasie, Umiejętności - będą potrafiły formułować wypowiedzi ustne podczas dyskusji; - będą potrafili/ły czytać i analizować teksty naukowe, - będą potrafili/ły pisać krótkie prace akademickie (zanalizować temat, sformułować tezę i argumenty, zachować odpowiednią strukturę pracy i zastosować odpowiedni aparat naukowy). Kompetencje społeczne - będą potrafili/ły pracować w grupie i przyjmować w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności, każdą „nadprogramową” należy zaliczyć podczas dyżuru); - praca pisemna na jeden z podanych tematów (do wyboru przez studentkę/studenta). Praca powinna zawierać: sformułowaną przez autora/autorkę tezę i argumenty na jej poparcie, przypisy i bibliografię (styl harvardzki). Długość pracy: ok. 1500 słów. Kryteria oceniania: - zgodność z wymogami formalnymi (liczba słów, czcionka, marginesy, poprawne przypisy i bibliografia zgodne z wymaganym stylem), - zgodność treści pracy z tematem, - dobór, uporządkowanie i zasadność argumentów, - spójność (zdania i akapity wzajemnie powiązane) i logika wywodu (logiczny układ treści, logiczne wnioski), - wykorzystanie odpowiedniej literatury przedmiotu, - kompozycja pracy: uwzględnienie wszystkich elementów struktury (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) oraz odpowiednie ich proporcje, - wykorzystanie odpowiedniej terminologii z zakresu pedagogiki społecznej i nauk pokrewnych, - poprawność stylistyczno-językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LEKTORIUM
|
Typ zajęć: |
Lektorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuleta-Hulboj, Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | Rafał Pląsek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Lektorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuleta-Hulboj, Rafał Pląsek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.