MSPP-Zbieranie i analiza danych ilościowych w badaniach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-NZ1-MSPP-MET-K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | MSPP-Zbieranie i analiza danych ilościowych w badaniach społecznych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu pogłębienie tematów omawianych na wykładzie „Wprowadzenie do metodologii badań społecznych” i umożliwienie przećwiczenia na praktycznych przykładach zagadnień z zakresu metod ilościowych w badaniach społecznych. Szczególny nacisk jest położony na przydatne w praktyce pedagogicznej typy badań, czyli diagnostyczne, ewaluacyjne i badania w działaniu. |
Pełny opis: |
Podczas warsztatów omówione i przećwiczone zostaną następujące zagadnienia: - formułowanie problemów i hipotez badawczych - dobieranie metody badania stosownej do postawionego problemu - projektowanie prostego badania - zasady konstrukcji narzędzi badawczych - ocena jakości zebranych danych oraz ocena narzędzi diagnostycznych (trafność i rzetelność) - podstawy analizy danych ilościowych - skale standardowe i interpretacja danych ilościowych - przygotowanie raportu z badania naukowego i podstawy graficznej prezentacji wyników |
Literatura: |
Earl Babbie (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. M. Jakubowski, A. Pokropek (2009) Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i rozumie zasady naukowego rozumowania, w szczególności w zakresie badań diagnostycznych, ewaluacyjnych i badań w działaniu. Umiejętności Potrafi krytycznie interpretować wyniki badań empirycznych, umie zaprojektować proste badanie diagnostyczne, ewaluacyjne i badanie w działaniu. Rozumie znaczenie metody naukowej w praktyce pedagogicznej. Propaguje podejście naukowe w rozwiązywaniu problemów pedagogicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę. Ocena wlicza się do oceny z egzaminu modułowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.