Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MSPP-Zbieranie i analiza danych ilościowych w badaniach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-NZ1-MSPP-MET-K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: MSPP-Zbieranie i analiza danych ilościowych w badaniach społecznych
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs ma na celu pogłębienie tematów omawianych na wykładzie „Wprowadzenie do metodologii badań społecznych” i umożliwienie przećwiczenia na praktycznych przykładach zagadnień z zakresu metod ilościowych w badaniach społecznych. Szczególny nacisk jest położony na przydatne w praktyce pedagogicznej typy badań, czyli diagnostyczne, ewaluacyjne i badania w działaniu.

Pełny opis:

Podczas warsztatów omówione i przećwiczone zostaną następujące zagadnienia:

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- dobieranie metody badania stosownej do postawionego problemu

- projektowanie prostego badania

- zasady konstrukcji narzędzi badawczych

- ocena jakości zebranych danych oraz ocena narzędzi diagnostycznych (trafność i rzetelność)

- podstawy analizy danych ilościowych

- skale standardowe i interpretacja danych ilościowych

- przygotowanie raportu z badania naukowego i podstawy graficznej prezentacji wyników

Literatura:

Earl Babbie (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

M. Jakubowski, A. Pokropek (2009) Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i rozumie zasady naukowego rozumowania, w szczególności w zakresie badań diagnostycznych, ewaluacyjnych i badań w działaniu.

Umiejętności

Potrafi krytycznie interpretować wyniki badań empirycznych, umie zaprojektować proste badanie diagnostyczne, ewaluacyjne i badanie w działaniu.

Rozumie znaczenie metody naukowej w praktyce pedagogicznej.

Propaguje podejście naukowe w rozwiązywaniu problemów pedagogicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne na ocenę. Ocena wlicza się do oceny z egzaminu modułowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)