Kształcenie i wychowanie dzieci dawniej i dziś
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OSM/SJ-KW/1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształcenie i wychowanie dzieci dawniej i dziś |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Seminarium: Kształcenie i wychowanie dzieci dawniej i dziś będzie się koncentrować na szerokim spojrzeniu na dziecko i dzieciństwo w perspektywie historycznej i współczesnej. Możliwe jest podejmowanie prac odnoszących się do biografii pedagogicznej, dziejów instytucji oświatowych, pracy współczesnych placówek (szkół, przedszkoli, domów kultury, ośrodków wychowawczych i wspierających), rozważań na temat nowych strategii i metod wychowawczych, a także analizy podręczników szkolnych, prasy i literatury pięknej. Istotne będzie zebranie materiału badawczego (źródeł archiwalnych i bibliotecznych), a nacisk będzie położony na samodzielność, dyskusję i szeroką prezentację zagadnień pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Kształcenie i wychowanie dzieci zawsze było przedmiotem naturalnej troski rodziców. Proces ten angażuje także liczne grono specjalistów – przede wszystkim nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Warto prześledzić praktykę kształcenia i wychowania na przestrzeni dziejów, a także dostrzec aktualność wielu postulatów głoszonych przez myślicieli pedagogicznych dawnych epok. Ważne będzie także spojrzenie na możliwości kształcenia osób dorosłych dawniej i dziś. Poszukiwania badawcze będą skoncentrowane na analizie literatury pedagogicznej i prasy XIX - XXI wieku oraz pamiętników. Ostatecznym efektem seminarium będzie przygotowanie pracy magisterskiej. Zadaniem seminarium będzie wejrzenie w praktykę kształcenia i wychowania na przestrzeni dziejów, a także myśl pedagogiczną. Skupimy uwagę na koncepcjach pedagogicznych odnoszących się do małego dziecka – jego przygotowaniu do szkoły i możliwościach uczenia się, wpływu rodziny i najbliższego otoczenia na proces uczenia się. Ważne będzie spojrzenie porównawcze. Punktem wyjścia do rozważań będą współczesne monografie historyczno-oświatowe. Wprowadzą one w problematykę rozwoju oświaty oraz w terminologię. Poszukiwania szczegółowe będą się koncentrowały na treściach źródeł - myśli pedagogicznej, prasie pedagogicznej, pamiętnikach. Ważną treścią zajęć będzie metodologia i etapy pisania pracy dyplomowej. |
Literatura: |
1. Ph. Aries, Historia dzieciństwa, dziecko i rodzina w dawnych czasach, Warszawa 1995. 2. Pedagogika: podręcznik akademicki, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004. 3. T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski, Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004. 4. Sztuka nauczania. Szkoła red. K. Konarzewski, Warszawa 1991 i nast. wydania. 5. D. Żołądź-Strzelczyk, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2006. 6. D. Żołądź-Strzelczyk, Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII w. Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Zna/rozumie: 1. historyczne i współczesne stanowiska pedagogiczne wraz z ich rodowodami, przesłankami i następstwami oraz prowokowanymi przez nie dylematami, główne teorie dotyczące przedszkolnej i szkolnej edukacji, a także związane z nimi pojęcia; (K_W01) 2. wpływ różnych stylów myślenia filozoficznego (w tym z zakresu etyki i estetyki) na kształtowanie się myśli pedagogicznej oraz na interpretację praktyk kształcenia i wychowania; (K_W03) 3. pojęcia metodologii, logikę postępowania w badaniach społecznych i humanistycznych, zasady projektowania oraz prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych, w szczególności dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. (K_W04) 4. dorobek, cele i zadania pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem, dotyczące dobrostanu dzieci. (K_W07) 5. Zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W15) Potrafi: 1. konfrontować historyczne i współczesne stanowiska pedagogiczne, uwzględniając ich rodowody, przesłanki i konsekwencje; (K_U1) 2. refleksyjnie rozważać zagadnienia pedagogiczne w perspektywie wybranych koncepcji filozoficznych;( K_U02) 3. poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie, respektując zasady emisji głosu oraz w piśmie, a także językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+; dbać o kulturę języka uczestników procesu edukacji (K_U03) 4. wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej K_U05; 5. oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych wykorzystywanych do analizowania i planowania działań pedagogicznych z zakresu wczesnej opieki i edukacji, planować badania diagnostyczne i ewaluacyjne i współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych (K_U07) 6. tworzyć i oceniać projekty dydaktyczne wykorzystując kategorie nauczycielskiego instrumentarium, wdrażać, obserwować i oceniać ich praktyczną realizację (K_U12). Kompetencje. Student jest gotów do: 1. przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych (K_K01); 2. podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02); 3. systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym i wykazywania troski o kulturę języka oraz zachęcania dzieci/uczniów do przyjmowania podobnej, aktywnej postawy (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zalicza poszczególne etapy przygotowania rozprawy: - kwerenda bibliograficzna i biblioteczna, ew. archiwalna - zebranie materiału badawczego: fiszki, notatki - przedstawienie koncepcji pracy (plan pracy – po pierwszym semestrze seminariów) - ustna prezentacja rozdziału wprowadzającego w zagadnienie zasadnicze (drugi semestr seminariów) - przedłożenie pisemne rozdziału/ów wprowadzających w zagadnienie zasadnicze (po drugim semestrze, czyli po I roku studiów) - ustna prezentacja rozdziałów zasadniczych – (zaliczenie po trzecim semestrze seminariów) - przedłożenie pisemne całości pracy – po czwartym semestrze, czyli po II roku studiów |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SEM-DYP
|
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Kamińska | |
Prowadzący grup: | Janina Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janina Kamińska | |
Prowadzący grup: | Janina Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.