Środowisko i wychowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-OSM-ŚW/2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowisko i wychowanie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do napisania pracy magisterskiej. Na II roku student samodzielnie podejmuje pracę badawczą. Pisze pracę zgodnie z technicznymi jak i merytorycznymi zasadami pisania pracy naukowej takimi jak analiza tekstu naukowego, planowanie badań i analiz własnych, poszukiwanie perspektywy środowiskowej w wychowaniu.Student powinien także rozumieć wymagania stawiane pracy magisterskiej oraz realizować poszczególne etapy jej pisania. |
Skrócony opis: |
Znaczenie środowiska w rozwoju jednostki wychowaniu. Nowe kategorie edukacyjne:(zob seminarium rok I - kontynuacja). Rola środowisk rówieśniczych i rodziny, pozaszkolne formy wychowania, edukacja nieformalna i pozaformalna, edukacja dorosłych, młodzieży i seniorów. Nowe podmioty edukacyjne: organizacje pozarządowe, samorząd lokalny, grupy i ruchy religijne, społeczność lokalna. Nowe środowiska wpływu i komunikacji – Internet, nowe technologie. Nowe zjawiska społeczno-wychowawcze. Wsparcie społeczne w sytuacji trudnej. Nowe formy oddziaływań tradycyjnych środowisk wychowania. Wymagania wstępne: zaliczony 1 rok seminarium |
Pełny opis: |
1. Koncepcja/Struktura pracy/plan pracy - weryfikacja założeń z I roku 2. Krytyczna analiza literatury przedmiotu, analiza teorii i badań z zakresu tematyki pracy magisterskiej 3. Wybór i uzasadnienie podejścia teoretycznego w pracy własnej oraz wybór badań i analiz istotnych dla badań własnych 4. Przygotowanie badań własnych 5. Przeprowadzenie badań własnych 6. Analiza wyników badań własnych 7 Przygotowanie pracy magisterskiej Praca indywidualna i w grupie - konsultacje, dyskusje, prezentacje cząstkowe prac |
Literatura: |
J., Creswell J., Projektowanie badań naukowych.Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003 E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2010. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010. D.Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007 S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2011. G.Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011 J. Biggamm, Succeeding with your Master's Dissertation. A step-by-step handbook, Berkshire, 2016 (3rd edition) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna podstawowe metody prowadzenia badań środowiskowych Student wie, jakie metody badawcze zastosować w kontekście wybranego problemu badawczego Student zna teorie i problematykę przedmiotu w ramach którego pisze pracę dyplomową Umiejętności Student umie poszukiwać informacji na temat wybranego zakresu teorii i badań w zakresie wybranej przez siebie problematyki badawczej Student umie analizować i syntetyzować wiedzę z różnych źródeł dotyczącą badanego zagadnienia, wyciągać wnioski, stosować je do planowania badań własnych Student umie planować i prowadzić badania własne w zakresie wybranej problematyki, wyciągać wnioski w zakresie związków edukacji i środowiska Postawy Student prezentuje właściwą postawę etyczną w odniesieniu do prowadzonych przez siebie badań Student współpracuje z innymi badaczami, w tym także z innymi magistrantami w zakresie wzajemnego wsparcia w zakresie właściwego kształtowania zasad pisania pracy dyplomowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Systematycznie oddawane fragmenty prac promotorowi zgodnie z ustalonym harmonogramem. Oddana praca magisterska. Kryteria oceny (zob. kryteria oceny prac magisterskich) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.