Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SD21/2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Seminarium koncentruje uwagę wokół problemów pracy z dzieckiem i rodziną, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zakresów tematycznych:
Zakres I - Rodzina - przemiany i zagrożenia "Przemiany rodziny polskiej w zakresie struktury i funkcji (np. alternatywne formy życia rodzinnego, modele związku, wpływ pracy kobiet na funkcjonowanie rodziny, "Zagrożenia związane z funkcjonowaniem rodziny (bezrobocie, przemoc, alkoholizm, rozpad rodziny itd.) "Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym (organizacja, placówki, programy)
Zakres II -Profilaktyka w szkole *Diagnoza problemów (agresja, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, sięganie po narkotyki, wczesna inicjacja seksualna..) *Tworzenie programu profilaktycznego szkoły *Programy profilaktyczne i ich realizacja *Rola rodziny w profilaktyce *Ewaluacja działań profilaktycznych
Zakres III - Dziecko w systemie opieki pozarodzinnej "Przyczyny umieszczania dzieci w środowisku pozarodzinnym "Organizacja systemu opieki nad dzieckiem "Funkcjonowanie instytucjonalnych i zastępczych form opieki nad dzieckiem
|
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć związana jest z poszczególnymi etapami przygotowanie pracy dyplomowej: •praca nad koncepcją pracy i metodologią badań własnych •wybór terenu badań i ich przeprowadzenie •analiza zebranego materiału badawczego Efektem zajęć jest praca dyplomowa zawierająca część teoretyczną, metodologiczna i badawczą. |
Pełny opis: |
I.Przygotowanie koncepcji badań •Wybór i sprecyzowanie tematu pracy dyplomowej - ranga społeczna i motywacja osobista •Określenie terenu i zakresu badań •Sformułowanie założeń metodologicznych pracy - celu i przedmiotu, problemów badawczych i hipotez oraz wybór metody i technik badawczych. •Dobór i opracowanie literatury dotyczącej tematu pracy - przygotowanie części teoretycznej pracy - analiza problemowa literatury przedmiotu II. Przeprowadzenie badań własnych •Przygotowanie narzędzi badawczych •Przeprowadzenie badań •Wstępna analiza zebranych materiałów badawczych III. Uporządkowanie i systematyzacja zebranego materiału badawczego •Prezentacja wyników badań - o charakterze ilościowym i jakościowym •Analiza uwzględniająca przyjęte problemy/hipotezy •Wnioski i propozycje dotyczące badanej przez studenta rzeczywistości pedagogicznej. |
Literatura: |
W. Dutkiewicz (2001), Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Kielce S.Nowak (1985), Metodologia badań społecznych, Warszawa T. Pilch, T. Bauman (2004), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa Z. Skorny (1984) Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIADOMOŚCI •Potrafi przygotować koncepcję badań, oparta na wiedzy metodologicznej (cel i przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy, wskaźniki, metody, techniki, narzędzia badawcze, teren badań) •Potrafi dokonać analizy zebranego materiału badawczego •Potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonych badań. UMIEJĘTNOŚCI •Określa warunki przeprowadzenia badań (miejsce, dobór grupy), •Przeprowadza badania wykorzystując wybrane metody, techniki i narzędzia POSTAWY •Przestrzega zasad przeprowadzania badań |
Metody i kryteria oceniania: |
•Obecność na seminarium •Realizacja w każdym semestrze określonego etapu powstawania pracy dyplomowej. |
Praktyki zawodowe: |
Seminarium wiąże się z praktyką dyplomową i Analizą doświadczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.