Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SD21/2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogiczne aspekty pracy z dzieckiem i rodziną
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Seminarium koncentruje uwagę wokół problemów pracy z dzieckiem i rodziną, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zakresów tematycznych:


Zakres I - Rodzina - przemiany i zagrożenia

"Przemiany rodziny polskiej w zakresie struktury i funkcji (np. alternatywne formy życia rodzinnego, modele związku, wpływ pracy kobiet na funkcjonowanie rodziny,

"Zagrożenia związane z funkcjonowaniem rodziny (bezrobocie, przemoc, alkoholizm, rozpad rodziny itd.)

"Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym (organizacja, placówki, programy)


Zakres II -Profilaktyka w szkole

*Diagnoza problemów (agresja, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, sięganie po narkotyki, wczesna inicjacja seksualna..)

*Tworzenie programu profilaktycznego szkoły

*Programy profilaktyczne i ich realizacja

*Rola rodziny w profilaktyce

*Ewaluacja działań profilaktycznych


Zakres III - Dziecko w systemie opieki pozarodzinnej

"Przyczyny umieszczania dzieci w środowisku pozarodzinnym

"Organizacja systemu opieki nad dzieckiem

"Funkcjonowanie instytucjonalnych i zastępczych form opieki nad dzieckiem



Skrócony opis:

Tematyka zajęć związana jest z poszczególnymi etapami przygotowanie pracy dyplomowej:

•praca nad koncepcją pracy i metodologią badań własnych

•wybór terenu badań i ich przeprowadzenie

•analiza zebranego materiału badawczego

Efektem zajęć jest praca dyplomowa zawierająca część teoretyczną, metodologiczna i badawczą.

Pełny opis:

I.Przygotowanie koncepcji badań

•Wybór i sprecyzowanie tematu pracy dyplomowej - ranga społeczna i motywacja osobista

•Określenie terenu i zakresu badań

•Sformułowanie założeń metodologicznych pracy - celu i przedmiotu, problemów badawczych i hipotez oraz wybór metody i technik badawczych.

•Dobór i opracowanie literatury dotyczącej tematu pracy - przygotowanie części teoretycznej pracy - analiza problemowa literatury przedmiotu

II. Przeprowadzenie badań własnych

•Przygotowanie narzędzi badawczych

•Przeprowadzenie badań

•Wstępna analiza zebranych materiałów badawczych

III. Uporządkowanie i systematyzacja zebranego materiału badawczego

•Prezentacja wyników badań - o charakterze ilościowym i jakościowym

•Analiza uwzględniająca przyjęte problemy/hipotezy

•Wnioski i propozycje dotyczące badanej przez studenta rzeczywistości pedagogicznej.

Literatura:

W. Dutkiewicz (2001), Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Kielce

S.Nowak (1985), Metodologia badań społecznych, Warszawa

T. Pilch, T. Bauman (2004), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa

Z. Skorny (1984) Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, Warszawa

Efekty uczenia się:

WIADOMOŚCI

•Potrafi przygotować koncepcję badań, oparta na wiedzy metodologicznej (cel i przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy, wskaźniki, metody, techniki, narzędzia badawcze, teren badań)

•Potrafi dokonać analizy zebranego materiału badawczego

•Potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonych badań.

UMIEJĘTNOŚCI

•Określa warunki przeprowadzenia badań (miejsce, dobór grupy),

•Przeprowadza badania wykorzystując wybrane metody, techniki i narzędzia

POSTAWY

•Przestrzega zasad przeprowadzania badań

Metody i kryteria oceniania:

•Obecność na seminarium

•Realizacja w każdym semestrze określonego etapu powstawania pracy dyplomowej.

Praktyki zawodowe:

Seminarium wiąże się z praktyką dyplomową i Analizą doświadczeń

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)