Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SN-EZDR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Skrócony opis: |
Cele. Przekazanie wiedzy w zakresie podstaw, koncepcji i metodyki edukacji zdrowotnej. Pomoc studentom: w dokonywania zmian w swoim stylu życia, rozwijaniu umiejętności osobistych i społecznych; planowaniu, prowadzeniu i ewaluacji zajęć w zakresie edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego. Treści. Czynniki determinujące prozdrowotne style życia. Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej. Podstawy metodyki edukacji zdrowotnej.. |
Pełny opis: |
Cele: 1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej: - holistycznej koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących, - koncepcji współczesnej edukacji zdrowotnej i jej celów w różnych okresach życia, - edukacji zdrowotnej w rodzinie, przedszkolu i szkole, - rozwijania umiejętności osobistych i społecznych, - metodyki edukacji zdrowotnej – planowanie i ewaluacja, rola ucznia i nauczyciela, uczenie się przez doświadczanie, 2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do: − poznawania siebie, identyfikowania własnych potrzeb w zakresie edukacji zdrowotnej, − podejmowania działań dla zmiany zachowań zdrowotnych w kierunku prozdrowotnym, − rozpoznawania potrzeb dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej, − opracowywania scenariuszy zajęć, z wykorzystaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie. Treści : - Holistyczna koncepcja zdrowia, koncepcja salutogenezy i poczucia koherencji, Prozdrowotne style życia, dbałość o zdrowie, poczucie samoskuteczności, wsparcie społeczne - Koncepcja współczesnej edukacji zdrowotnej, - Edukacja zdrowotna w rodzinie, przedszkolu i szkole, - Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych (życiowych – life skills), - Podstawy metodyki edukacji zdrowotnej - komunikowanie się, badanie potrzeb - Metody aktywizujące, - Zasady planowania, realizacji i ewaluacji zajęć. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2007 lub 2010, 2012 – część I (str. 17-275). |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia I. W zakresie wiedzy – student: 1. Omawia definicję, wymiary zdrowia, jego holistyczne ujęcie oraz czynniki je warunkujące, 2. Wie, na czym polega dbałość o zdrowie w różnych okresach życia. 3. Wyjaśnia co oznacza termin umiejętności osobiste i społeczne (życiowe) i jaki jest ich związek ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem. 4. Wymienia cele i zakres tematyczny edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole 5. Omawia cykl uczenia się przez doświadczanie i jego wykorzystanie w przygotowaniu scenariuszy zajęć 6. Omawia zasady planowania, realizacji i ewaluacji edukacji zdrowotnej II. W zakresie umiejętności – student: 1. Dokonuje oceny własnych zachowań zdrowotnych, 2. Prezentuje metody aktywizujące dostosowane do dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, 3. Opracowuje scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej III. W zakresie kompetencji społecznych – student: 1. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży. 2. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności osobistych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę. Pytania z zestawu pytań, które student otrzymuje na drugich zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.