Tutoring akademicki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-SZL-TA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Tutoring akademicki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Istotą tutoringu akademickiego jest koncentracja na mocnych stronach studenta oraz pomoc w ich rozwijaniu i wzmacnianiu.Tutoring jest nastawiony na poszerzenie wiedzy studenta w danym obszarze, pobudzenie jego aktywności poznawczej, pasji, odkrycie i ukierunkowanie jego zainteresowań naukowych. |
Pełny opis: |
Tutoring jest jedną z metod edukacji zindywidualizowanej, która opiera się na bezpośrednim spotkaniu tutora ze studentem. Tutor to osoba posiadająca wiedzę, doświadczenie i odpowiednie przygotowanie do prowadzenia tutoriali w relacji jeden na jeden. Tutoring jest najczęściej długofalowym (obejmującym co najmniej semestr) procesem współpracy, nakierowanym na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój podopiecznego (ang. tutee). Istotą tutoringu są indywidualne spotkania, podczas których w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi tutor pracuje z podopiecznym, pozwalając mu dogłębnie poznać określony obszar wiedzy, rozwinąć umiejętność samodzielnego jej zdobywania oraz rozwinąć sztukę maksymalnego korzystania z własnych talentów. W tutoringu możemy wyróżnić dwa obszary rozwoju podopiecznego: osobisty i naukowy. Przenikają się one wzajemnie: dzięki rzetelnemu i inspirującemu tutorialowi (spotkania tutorskie) podopieczny ma szansę poszerzyć zarówno swoją wiedzę, jak też odczuć zmiany w rozwoju osobistym, które są wynikiem nabywania i doskonalenia różnych kompetencji, istotnych dla jego późniejszego funkcjonowania w życiu prywatnym i zawodowym. Zatem rezultatem tutoringu powinien być wzrost poziomu samoświadomości oraz przejęcie odpowiedzialności za swój rozwój i proces dalszego kształcenia. |
Literatura: |
J.Burdulak, J. Gotlib, R.Koziołek, J.Uriasz (2019) - Model tutoringu, projekt "Mistrzowie dydaktyki", Warszawa,MNiSW Czekierda, P. (2015). Czym jest tutoring. W: P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala (red.), Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer. Karpińska-Musiał, B. (2012). Tutoring akademicki jako rekonstrukcja relacji Uczeń-Mistrz wobec umasowienia kształcenia wyższego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2/40 Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin Tołwińska B (2014),Od niemożności do możliwości – tutoring w edukacji akademickiej w: (red) M. Kowalczuk-Walędziak, A, Korzeniecka-Bondar, K,Bocheńska-Włostowska,Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej : możliwości, wyzwania, inspiracje, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Fijałkowski A.( 2009),Z dziejów myślenia o tutoringu - krótki zarys historii indywidualnego kształcenia i wychowania , Kwartalnik Pedagogiczny nr 2 Czayka-Chełmińska, K. (2007). Metoda tutoringu. w: B. Kaczorowska (red.), W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów. |
Efekty uczenia się: |
student/studentka zna i rozumie: - istotę,podstawowe założenia, cele i zasady tutoringu akademickiego jako spersonalizowanego sposobu rozwijania własnego potencjału naukowego -procedurę samodzielnego wyznaczania celu działań, planowania przebiegu i doboru środków do jego realizacji, dokonywania autoewaluacji i wyznaczania kolejnego celu,istotnego dla własnego rozwoju student/studentka potrafi: -wyszukiwać informacje, refleksyjnie je analizować, krytycznie oceniać, dokonywać selekcji i użytkować, korzystając z różnych źródeł -trafnie dobierać merytoryczne argumenty, z odwołaniem do poglądów autorytetów naukowych lub ekspertów z danej dziedziny wiedzy - weryfikować tezy, formułować wnioski i uogólniać rezultaty własnych poszukiwań poznawczych - przygotowywać prace pisemne, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych -precyzyjnie operować pojęciami i faktami student/studentka jest gotów/a do -samodzielnegoposzerzania zdobytej wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności -podejmowania działań związanych z potrzebą uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto oceniania jest także jakość merytoryczna i sposób opracowania wszystkich materiałów, które zostaną przygotowane podczas realizacji tutorialu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.