Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tutoring akademicki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2300-SZL-TA
Kod Erasmus / ISCED: 05.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tutoring akademicki
Jednostka: Wydział Pedagogiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Istotą tutoringu akademickiego jest koncentracja na mocnych stronach studenta oraz pomoc w ich rozwijaniu i wzmacnianiu.Tutoring jest nastawiony na poszerzenie wiedzy studenta w danym obszarze, pobudzenie jego aktywności poznawczej, pasji, odkrycie i ukierunkowanie jego zainteresowań naukowych.

Pełny opis:

Tutoring jest jedną z metod edukacji zindywidualizowanej, która opiera się na bezpośrednim spotkaniu tutora ze studentem. Tutor to osoba posiadająca wiedzę, doświadczenie i odpowiednie przygotowanie do prowadzenia tutoriali w relacji jeden na jeden. Tutoring jest najczęściej długofalowym (obejmującym co najmniej semestr) procesem współpracy, nakierowanym na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój podopiecznego (ang. tutee). Istotą tutoringu są indywidualne spotkania, podczas których w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi tutor pracuje z podopiecznym, pozwalając mu dogłębnie poznać określony obszar wiedzy, rozwinąć umiejętność samodzielnego jej zdobywania oraz rozwinąć sztukę maksymalnego korzystania z własnych talentów. W tutoringu możemy wyróżnić dwa obszary rozwoju podopiecznego: osobisty i naukowy. Przenikają się one wzajemnie: dzięki rzetelnemu i inspirującemu tutorialowi (spotkania tutorskie) podopieczny ma szansę poszerzyć zarówno swoją wiedzę, jak też odczuć zmiany w rozwoju osobistym, które są wynikiem nabywania i doskonalenia różnych kompetencji, istotnych dla jego późniejszego funkcjonowania w życiu prywatnym i zawodowym. Zatem rezultatem tutoringu powinien być wzrost poziomu samoświadomości oraz przejęcie odpowiedzialności za swój rozwój i proces dalszego kształcenia.

Literatura:

J.Burdulak, J. Gotlib, R.Koziołek, J.Uriasz (2019) - Model tutoringu, projekt "Mistrzowie dydaktyki", Warszawa,MNiSW

Czekierda, P. (2015). Czym jest tutoring. W: P. Czekierda, B. Fingas i M. Szala (red.), Tutoring: teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Karpińska-Musiał, B. (2012). Tutoring akademicki jako rekonstrukcja relacji Uczeń-Mistrz wobec umasowienia kształcenia wyższego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2/40

Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Tołwińska B (2014),Od niemożności do możliwości – tutoring w edukacji akademickiej w: (red) M. Kowalczuk-Walędziak, A, Korzeniecka-Bondar, K,Bocheńska-Włostowska,Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej : możliwości, wyzwania, inspiracje, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Fijałkowski A.( 2009),Z dziejów myślenia o tutoringu - krótki zarys historii indywidualnego kształcenia i wychowania , Kwartalnik Pedagogiczny nr 2

Czayka-Chełmińska, K. (2007). Metoda tutoringu. w: B. Kaczorowska (red.), W poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa: Stowarzyszenie Szkoła Liderów.

Efekty uczenia się:

student/studentka zna i rozumie:

- istotę,podstawowe założenia, cele i zasady tutoringu akademickiego jako spersonalizowanego sposobu rozwijania własnego potencjału naukowego

-procedurę samodzielnego wyznaczania celu działań, planowania przebiegu i doboru środków do jego realizacji, dokonywania autoewaluacji i wyznaczania kolejnego celu,istotnego dla własnego rozwoju

student/studentka potrafi:

-wyszukiwać informacje, refleksyjnie je analizować, krytycznie oceniać, dokonywać selekcji i użytkować, korzystając z różnych źródeł

-trafnie dobierać merytoryczne argumenty, z odwołaniem do poglądów autorytetów naukowych lub ekspertów z danej dziedziny wiedzy

- weryfikować tezy, formułować wnioski i uogólniać rezultaty własnych poszukiwań poznawczych

- przygotowywać prace pisemne, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych

-precyzyjnie operować pojęciami i faktami

student/studentka jest gotów/a do

-samodzielnegoposzerzania zdobytej wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności

-podejmowania działań związanych z potrzebą uczenia się przez całe życie

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto oceniania jest także jakość merytoryczna i sposób opracowania wszystkich materiałów, które zostaną przygotowane podczas realizacji tutorialu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)