Praktyki pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2300-ZNPILS2-PRII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | . |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem praktyk pedagogicznych w szkole ponadpodstawowej jest konfrontacja wiedzy pedagogicznej, zdobytej w toku cyklu zajęć teoretycznych z rzeczywistością edukacyjną w szkole. Rozwijanie umiejętności badawczych w zakresie obserwacji procesu komunikacji uczeń nauczyciel na lekcji, diagnozy stylu kierowania wychowawczego, zachowań agresywnych i przemocy szkolnej oraz zachowań dyskryminacyjnych. Dokonanie analizy doświadczeń po odbyciu praktyk w instytucji. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyki następuje rozwijanie kompetencji pedagogicznych studentów przez: - zapoznanie ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest prowadzona; poznanie realizowanych zadań wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, analiza dokumentacji instytucji (m.in. programu wychowawczego), - diagnozowanie klimatu placówki, obserwacji relacji interpersonalnych N-U, U-U i N-N, - skonstruowanie autorskiej propozycji rozwiązania zaobserwowanego problemu wychowawczego. |
Literatura: |
- Jarosz,E., Wysocka,E.:Diagnostyka psychopedagogiczna .Podstawowe problemy i rozwiązania.Warszawa 2006 - Wysocka,E.: Diagnostyka pedagogiczna.Nowe obszary i rozwiązania.Kraków 2013 http://www.tea.org.pl/userfiles/raporty/raport_tea_dyskryminacja_w_szkole.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student pogłębia i weryfikuje w działaniu praktycznym wiedzę na temat: - procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, - współczesnych teorii i nurtów wychowania; - projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych (obserwacji i analizy dokumentów) w praktyce pedagogicznej; - struktury i funkcji placówki edukacyjnej; - klimatu placówki i programu ukrytego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna: analiza klimatu szkoły, programu ukrytego i opcjonalnie, np. zachowań dyskryminacyjnych, skonstruowanie własnego projektu działań profilaktycznych w zakresie zachowań przemocowych w szkole. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.