Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka Szkoły Wyższej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-DDSZW
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka Szkoły Wyższej
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Ogólny cel kształcenia : Rozwój kompetencji dydaktycznych doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego poprzez poznanie i utrwalenie podstawowej wiedzy dydaktycznej umożliwiającej zrozumienie ogólnych założeń nauki o nauczaniu i uczeniu się oraz operacyjne opanowanie najważniejszych narzędzi dydaktycznych.

Pełny opis:

Założenia: fundamentem kompetencji dydaktycznych są: umiejętność wykorzystania wiedzy na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania edukacyjnego oraz sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, który pozwala zaplanować oraz efektywne przeprowadzić zajęcia z określonego przedmiotu.

Na kompetencje słuchaczy studiów doktoranckich, którzy w przyszłości, jako nauczycieli akademiccy, mają odegrać istotną rolę w społeczeństwie wiedzy, składają się następujące predyspozycje:

• intelektualne umożliwiające trafne spostrzeganie i obserwowanie rzeczywistości;

·interpretacyjne będące sumą wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki szkoły wyższej,

·wykonawczo-komunikacyjne umożliwiające realizację zamierzonych celów dydaktycznych oraz

• autokreacyjne, których tworzywem jest samodoskonalenie się w realizacji akademickiego.

Kompetencje kluczowe

Dla efektywnego funkcjonowania w roli społeczno-zawodowej nauczyciela akademickiego kompetencją kluczową, jest umiejętność zastosowania wiedzy dydaktycznej do planowania, organizowania przebiegu różnvch typów akademickiego procesu kształcenia, umiejętność oceny uzyskiwanych wyników oraz samorozwój w zawodzie.

Dlatego głównym założeniem programu jest przekazanie i utrwalenie podstawowej wiedzy dydaktycznej umożliwiającej zrozumienie podstaw nauki o nauczaniu i uczeniu się oraz operacyjne poznanie najważniejszych narzędzi dydaktycznych. Przygotowując program przyjęto założenie, iż w kształtowaniu u doktorantów kompetencji dydaktycznych szczególny nacisk należy położyć na ich działania praktyczne.

· TEORIA (20%) - dydaktyka jako jedna z nauk pedagogicznych, podstawowe pojęcia, cel kształcenia i wychowania, zasady projektowania dydaktycznego. Współczesne problemy i priorytety rozwoju szkolnictwa wyższego.

· WARSZTAT (80%) - rola i zadania nauczyciela; style uczenia się i nauczania; projektowanie zajęć dydaktycznych, metody dydaktyczne, kontrola i ocena.

Forma zajęć: konwersatorium warsztatowe

Program z założenia obejmuje pełny zakres tematyczny współczesnej dydaktyki ogólnej wraz z niezbędną wiedzą z psychologii i socjologii będącą podstawą do formowania metodyki pracy nauczyciela akademickiego.

Program obejmuje trzy moduły tematycznie:

I. Projektowanie edukacyjne

1. Proces uczenia się i proces nauczania. Proces kształcenia:

·Zewnętrzne oddziaływanie (nauczyciel) może różnie wpływać na wewnętrzny proces uczenia się (student);

· Interakcje - komunikacyjne pojmowanie procesu kształcenia

· Prawidłowości przebiegu procesu uczenia się w świetle dotychczasowych badań;

· Wymiary stylów uczenia się i nauczania. Strategie poznawcze.

2. Projektowanie kształcenia. Zasady planowania zajęć dydaktycznych.

2.1. Efekty kształcenia. Taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia wg domen:

kognitywnej, psychomotorycznej i afektywnej. Formułowanie celów dydaktycznych wg rodzajów uczenia się.

2.2. Procedura analizy zadania dydaktycznego wg kategorii wyniku uczenia się (umiejętność intelektualna, strategia poznawcza, informacja werbalna, umiejętność motoryczna, postawa).

2.3. Projektowanie sekwencji dydaktycznych. Program, jednostki programowe, zasady doboru materiału nauczania.

2.4. Działania dydaktyczne. Struktura zadań dydaktycznych i wypełniające je czynności nauczyciela akademickiego. Kierowanie procesem dydaktycznym.

2.5 Typologia metod kształcenia wg kompetencji i umiejętności studenta:

· metody wspierające zdobywanie i przetwarzania informacji

· metody wspierające relacje interpersonalne

· metody wspierające sarnokształcenie

· konstruowanie i nowoczesne zastosowanie metod nauczania. [pogadanka, dyskusja, wykład, gry dydaktyczne (burza mózgów, metoda przypadków, metoda inscenizacji, metoda biograficzna}, metody problemowe].

3. Pomiar dydaktyczny jako element systemowego planowania kształcenia ukierunkowanego na osiąganie celów dydaktycznych:

· dydaktyczne cele i funkcje pomiaru, założenia i właściwości pomiaru;

· konstruowanie narzędzi pomiaru i skali wyników; normowanie wymagań;

· interpretacja wyników w odniesieniu do efektów.

II. Komunikacja interpersonalna:

1. Podstawy retoryki - triada komunikacji:

· Nadawca komunikatu: perswazyjna rola autorytetu (ethos); uwarunkowania wiarygodności przekazu praktyka kreowania wizerunku.

· Odbiorca komunikatu: perswazyjna rola emocji (pathos); analiza audytorium.

· Przekaz: perswazyjna rola wnios owania (logos); praktyczna ocena argumentu.

2. Autoprezentacja:

a. Elokucja i pronuncjacja (figury retoryczne, style wypowiedzi);

b. Komunikacja niewerbalna; komunikacja proksemiczna (dystans personalny).

3. Retoryczne uwarunkowania procesu nauczania w praktyce:

c. relacja między nadawcą a odbiorcą (dyscyplina a style prowadzenia zajęć)

d. wybrane problemy praktyki pedagogicznej (trudne pytania, efekt aureoli, egzamin ustny);

e. analiza własnych strategii funkcjonowania na zajęciach.

III. Warsztat metodyczny

1. Tradycyjne i nowoczesne metody dydaktyczne;

2. Formy dydaktyczne (synchroniczne i asynchroniczne - zdalne);

3.Środki dydaktyczne (prezentacja z notatkami jako pomoc dydaktyczna nie tylko dla studenta).

4.Analiza własnych strategii funkcjonowania na zajęciach.

5. Wybrane problemy praktyki pedagogicznej (trudne pytania, efekt aureoli, egzamin ustny);

metodyk szczegółowych umożliwiających obserwację i właściwą ocenę sytuacji edukacyjnych;

· wykonawczo-komunikacyjne umożliwiające realizację zamierzonych celów dydaktycznych

Literatura: (tylko po angielsku)

REFERENCES AND RECOMMENDED READING:

Bigge, M.L., Shermis, S.S. (1999). Learning Theories for Teachers (6th ed.). Addison Wesley Longman, Inc.

Dick,W., Carey, L. & Carey, J.O. (2013). The Systematic Design of Instruction (7th ed.). Pearson Education Limited.

Ertmer, P.A., Newby, T.J. (2013). Behaviorism, Cognitivism, Constructivism: Comparing Critical Features From an Instructional Design Perspective. Performance Improvement Quarterly, 26 (2), 43-71.

Gagne, R.M., Wager, W.W., Goals, K.C., & Keller, J.M. (2004). Principles of Instructional Design (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/ Thomson Learning.

Kaufman, R., Herman, J., & Watters, K. (2002). Educational planning: Strategic, tactical, and operational. Lanham, MD: Roman and Littlefield Education.

Richey, R.C., Kline, J.D., & Tracey, M.W. (2010). The Instructional Design Knowledge Base: Theory, research, and practice. New York, NY: Taylor and Francis.

Rothwell, W.J., & Kazanas, H.C. (2008). Mastering the Instructional Design Process: A Systematic approach (4th ed.). San Francisco, CA: Pfeiffer.

Tyler, R.W. (2013). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago and London: University of Chicago Press.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

The purpose of the course is to provide doctoral students with opportunities to learn how to create effective academic instruction. Students know the fundamentals of instruction design as well as central concepts and principles of teaching and learning processes.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawa zaliczenia zajęć:

• czynne uczestniczenie w zajęciach

· przygotowanie prezentacji na dowolnie wybrany temat z zakresu dydaktyki szkoły wyższej

· przygotowanie trzech konspektów i przeprowadzenie zgodnie z nimi własnych zajęć

dydaktycznych ze studentami ( podstawa oceny hospitacji).

Zaliczenie zajęć z Dydaktyki Szkoły Wyższej oraz pozytywna ocena hospitacji są podstawą do

otrzymania przez doktoranta 15 punktów ECTS.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)