Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacje we współczesnej gospodarce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PP3SL180
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Innowacje we współczesnej gospodarce
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Seminarium licencjackie przygotowujące do napisania pracy z zakresu ekonomii innowacji. Podczas seminarium zostaną przedstawione główne zagadnienia poruszane w ramach studiów nad innowacjami, często nieobecne w normalnym kursie ekonomii. W zależności od preferencji uczestników nacisk zostanie położony bardziej na kwestie mikro- lub makroekonomiczne. Oprócz głównych ujęć teoretycznych, uczestnicy seminarium poznają także empiryczną stronę badań nad innowacjami poprzez samodzielną pracę z danymi, analizę sytuacji w branżach wysokiej technologii i lekturę opracowań w wiodących czasopismach naukowych.

Pełny opis:

Zakres seminarium obejmie m.in. następujące tematy

 Postęp technologiczny w ujęciu historycznym – czego uczy nas historia rewolucji przemysłowych?

 Proces innowacyjny jako interakcja nauki i biznesu – w jaki sposób w gospodarce pojawiają się nowe technologie?

 Baza technologiczna firmy i strategie technologiczne firm

 Przedsiębiorczość oparta na wiedzy

 Innowacje organizacyjne

 Modele wyścigu w B+R (R&D races)

 Model cyklu życia produktu i innowacje w sektorach

 Innowacje w sektorze finansowym

 Koncepcja systemów innowacji (narodowy, regionalny)

 Innowacje a handel międzynarodowy

 Innowacje a wzrost gospodarczy i proces doganiania

 Proinnowacyjna polityka gospodarcza

Tematy prac licencjackich mogą być związane np. z następującymi zagadnieniami (lecz nie ograniczone do nich):

 Czy bezpośrednie inwestycje korporacje międzynarodowych są korzystne dla rozwoju technologicznego krajów – odbiorców inwestycji?

 Czy możliwy jest dalszy wzrost produktywności w gospodarce dzięki rozwojowi technologii informatycznych i telekomunikacyjnych?

 Wzrost i schyłek sektorów technologicznych: skąd wziął się spadek rentowności branży farmaceutycznej?

 Nie tylko start-ups – wyniki innowacyjne a typ własności firmy (start-up, spółka akcyjna, firma rodzinna, firma państwowa)

 Wydobycie minerałów na Marsie i drony jako gołębie pocztowe – które z nowych pomysłów wywrą realny wpływ na gospodarkę, a które służą tylko drenowaniu kieszeni inwestorów?

 Innowacje a tworzenie i likwidowanie miejsc pracy

 Innowacje a ochrona środowiska – nowe technologie jako szansa czy zagrożenie?

 Innowacje w przemysłach tradycyjnych i ich wpływ na rozwój gospodarczy.

 Dlaczego niektóre z krajów Europy Środkowo-Wschodniej zdołały zbudować dobrze działające systemy innowacji, a inne (w tym Polska) – nie?

 Jak wydawać publiczne pieniądze na innowacje?

Literatura:

 Fagerberg, J., D.C. Mowery and R.R. Nelson (2005) (Eds.) “The Oxford Handbook of Innovation”, Oxford University Press, New York.

 “Oslo Manual - Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data”, 3rd edition, OECD/ European Communities 2005

 Wybrane artykuły z: Research Policy, Technological Forecasting and Social Change, Technovation, Industrial Marketing Management, Journal of Product Innovation Management, Journal of Innovation and Entrepreneurship, Journal of Technology Transfer, Small Business Economics, World Development.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student, oprócz napisania pracy dyplomowej:

- docenia rolę technologii w życiu firm i gospodarek

- umie ocenić poziom technologiczny firmy i możliwości realizacji przez nią określonej strategii technologicznej

- rozumie technologiczną specyfikę sektorów i związany z tym różnych charakter konkurencji w branżach

- rozumie systemowy charakter innowacji i związane z tym ograniczenia dla polityki gospodarczej

-potrafi ocenić model ekonomiczny pod kątem jego przydatności w analizie technologicznego aspektu danego zagadnienia

- umie posługiwać się źródłami danych istotnymi w ekonomicznych badaniach nad innowacjami

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie zaangażowanie w zajęcia, projekt (prezentacja lektury dla grupy) i postęp w pisaniu pracy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)