Innowacje we współczesnej gospodarce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2400-PP3SL180 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacje we współczesnej gospodarce |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie przygotowujące do napisania pracy z zakresu ekonomii innowacji. Podczas seminarium zostaną przedstawione główne zagadnienia poruszane w ramach studiów nad innowacjami, często nieobecne w normalnym kursie ekonomii. W zależności od preferencji uczestników nacisk zostanie położony bardziej na kwestie mikro- lub makroekonomiczne. Oprócz głównych ujęć teoretycznych, uczestnicy seminarium poznają także empiryczną stronę badań nad innowacjami poprzez samodzielną pracę z danymi, analizę sytuacji w branżach wysokiej technologii i lekturę opracowań w wiodących czasopismach naukowych. |
Pełny opis: |
Zakres seminarium obejmie m.in. następujące tematy Postęp technologiczny w ujęciu historycznym – czego uczy nas historia rewolucji przemysłowych? Proces innowacyjny jako interakcja nauki i biznesu – w jaki sposób w gospodarce pojawiają się nowe technologie? Baza technologiczna firmy i strategie technologiczne firm Przedsiębiorczość oparta na wiedzy Innowacje organizacyjne Modele wyścigu w B+R (R&D races) Model cyklu życia produktu i innowacje w sektorach Innowacje w sektorze finansowym Koncepcja systemów innowacji (narodowy, regionalny) Innowacje a handel międzynarodowy Innowacje a wzrost gospodarczy i proces doganiania Proinnowacyjna polityka gospodarcza Tematy prac licencjackich mogą być związane np. z następującymi zagadnieniami (lecz nie ograniczone do nich): Czy bezpośrednie inwestycje korporacje międzynarodowych są korzystne dla rozwoju technologicznego krajów – odbiorców inwestycji? Czy możliwy jest dalszy wzrost produktywności w gospodarce dzięki rozwojowi technologii informatycznych i telekomunikacyjnych? Wzrost i schyłek sektorów technologicznych: skąd wziął się spadek rentowności branży farmaceutycznej? Nie tylko start-ups – wyniki innowacyjne a typ własności firmy (start-up, spółka akcyjna, firma rodzinna, firma państwowa) Wydobycie minerałów na Marsie i drony jako gołębie pocztowe – które z nowych pomysłów wywrą realny wpływ na gospodarkę, a które służą tylko drenowaniu kieszeni inwestorów? Innowacje a tworzenie i likwidowanie miejsc pracy Innowacje a ochrona środowiska – nowe technologie jako szansa czy zagrożenie? Innowacje w przemysłach tradycyjnych i ich wpływ na rozwój gospodarczy. Dlaczego niektóre z krajów Europy Środkowo-Wschodniej zdołały zbudować dobrze działające systemy innowacji, a inne (w tym Polska) – nie? Jak wydawać publiczne pieniądze na innowacje? |
Literatura: |
Fagerberg, J., D.C. Mowery and R.R. Nelson (2005) (Eds.) “The Oxford Handbook of Innovation”, Oxford University Press, New York. “Oslo Manual - Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data”, 3rd edition, OECD/ European Communities 2005 Wybrane artykuły z: Research Policy, Technological Forecasting and Social Change, Technovation, Industrial Marketing Management, Journal of Product Innovation Management, Journal of Innovation and Entrepreneurship, Journal of Technology Transfer, Small Business Economics, World Development. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student, oprócz napisania pracy dyplomowej: - docenia rolę technologii w życiu firm i gospodarek - umie ocenić poziom technologiczny firmy i możliwości realizacji przez nią określonej strategii technologicznej - rozumie technologiczną specyfikę sektorów i związany z tym różnych charakter konkurencji w branżach - rozumie systemowy charakter innowacji i związane z tym ograniczenia dla polityki gospodarczej -potrafi ocenić model ekonomiczny pod kątem jego przydatności w analizie technologicznego aspektu danego zagadnienia - umie posługiwać się źródłami danych istotnymi w ekonomicznych badaniach nad innowacjami |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny będzie zaangażowanie w zajęcia, projekt (prezentacja lektury dla grupy) i postęp w pisaniu pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.