Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Regions, space and economic policy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2400-PP3SL205
Kod Erasmus / ISCED: 14.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Regions, space and economic policy
Jednostka: Wydział Nauk Ekonomicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Skrócony opis:

The main goal of the course is preparation of the B.A. thesis. The subject of the thesis will be related to the issues concerning regional development, regional policy and spatial econometric analysis. The assessment will be based on class presentations

Pełny opis:

The first part of the course will be devoted to the review of existing studies concerning regional development, regional policy and spatial econometric analysis. The importance of the above issues is systematically increasing which is particularly visible at the time of analyzing new econometric tools. During the course we will discuss the possibility of formal economic analysis of issues that up to now were not necessarily covered by the mainstream economy.

The second part of the course will be dedicated to preparation of the B.A. thesis. Students will have to choose the subject of interest and then systematically present their advances to other participants of the course.

Literatura:

Arbia, G., and Piras, G. (2005). Convergence in per capita GDP Across European Regions Using Panel Data Models Extended to Spatial Autocorrelation Effects. Instituto di Studi e Analisi Economica, Working Paper 51.

Armstrong, H. (1995). Convergence Among Regions of the European Union. 1950 – 1990. Papers in Regional Science 74: 143-152.

Artobolevskiy, S. (1997). Regional Policy in Europe. London: Jessica Kingsley Publishers.

Baldwin, R., Forslid, R., Martin, P., Ottaviano, G., and Robert-Nicoud, F. (2003). Economic Geography and Public Policy. Princeton and Oxford: Princeton University Press.

Barro, R.J., and Sala-i-Martin, X. (1992). Convergence. Journal of Political Economy 100(2): 223-251.

Boldrin, M., and Canova, F. (2001). Inequality and Convergence: Reconsidering European Regional Policies. Economic Policy 32: 207-253.

Brakman, S., Garretsen, H., Gorter, J., van der Horst, A., and Schramm, M. (2005). New Economic Geography, Empirics, and Regional Policy. CPB Netherlands Bureau for Economic Policy Analysis, CPB Special Publications 56.

Cappelen, A., Castelacci, F., Fagerberg, J., and Verspagen, B. (2003). The Impact of EU Regional Support on Growth and Convergence in the European Union. Journal of Common Market Studies 41(4): 621-644.

Dall’erba, S., and Le Gallo, J. (2003). Regional Convergence and the Impact of European Structural Funds over 1989-1999: A Spatial Econometric Analysis. Discussion Paper REAL 03-T-14, University of Illinois at Urbana-Champaign.

Forslid, R., Haaland, J. I., and Midelfart Knarvik, K. H. (2002). A U-shaped Europe? A Simulation Study of Industrial Location. Journal of International Economics 57: 273-297.

Fujita, M., Krugman, P., and Venables, A. (1999). The Spatial Economy: Cities, Regions and International Trade. Cambridge: The MIT Press.

Hanson, G. (1996). Economic Integration, Intraindustry Trade and Frontier Regions. European Economic Review 40: 941-949.

Landesmann, M., and Römisch, R. (2006). Economic Growth, Regional Disparities and Employment in the EU27. The Vienna Institute for International Economic Studies, Research Report 333.

Molle, W. (2008). European Cohesion Policy. London and New York: Routledge.

Paas, T., and Schlitte, F. (2007). Regional Income Inequality and Convergence Processes in the EU-25. Hamburg Institute of International Economics, Research Paper 1-11.

Puigcerver-Penalver, M-C. (2007). The Impact of Structural Funds Policy on European Regions' Growth. A Theoretical and Empirical Approach. The European Journal of Comparative Economics 4(2): 179-208.

Efekty uczenia się:

A) Knowledge

Student has a knowledge concerning the subject of its thesis; he also has a knowledge related to the impact of geography on economic development. Moreover, he has a knowledge concerning the most important macroeconomic models.

S2A_W02, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08

B) Skills

Student is able to gather and analyse the literature on chosen subject. Student is able to prepare a multimedia presentation concerning its M.A. thesis. Student is able to choose the subject of its M.A. thesis, based on criteria provided by the lecturer, and prepare a high quality thesis.

S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10

C) Social competencies

Student knows about the necessity of verifying the economic theory through empirical analysis. Furthermore, he knows about the limitations of models used in empirical analysis. Student understands the importance of particular sectors on global economy. Moreover, he knows that particular sectors may be of importance for particular regions or countries. S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06

Metody i kryteria oceniania:

Assessment based on class presentations.

Dates of meetings for establishing with students

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)