Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najciekawsze badania psychologii społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-K205N36
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Najciekawsze badania psychologii społecznej
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia Społeczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia dla lat 1-3

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zostaną omówione najciekawsze badania i eksperymenty z szeroko rozumianej problematyki psychologii społecznej.

Pełny opis:

Zajęcia są skierowane do studentów zainteresowanych psychologią społeczną.

W ramach zajęć zostaną omówione najciekawsze (wybór subiektywny!) klasyczne badania i eksperymenty z szeroko rozumianej problematyki psychologii społecznej. Badania można przyporządkować do pięciu podstawowych tematów:

1. Zachowania społeczne

2. Kategoryzowanie

3. Powstawanie grup

4. Struktura JA

5. Konsekwencje bycia w grupie

Literatura:

literatura obowiązkowa:

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

Milgram, S. (1963) Behawioralne badanie posłuszeństwa. W: E.Aronson [red.] Człowiek – istota społeczna (wybór tekstów). PWN Warszawa (2002), 48-64.

Freedman, J.L., Fraser, S.C. (1966) Uległość bez nacisku: technika „wetknięcia stopy miedzy drzwi”. W: E.Aronson [red.] Człowiek – istota społeczna (wybór tekstów). PWN Warszawa (2002), 398-329.

Latane, B., Darley, J.M. (1970) Obojętni świadkowie: dlaczego nie pomagają? W: K.Jankowski [red.] Przełom w psychologii, Czytelnik Warszawa (1978), 104-122.

KATEGORYZOWANIE

Bruner, J.S., Goodman, C.C. (1947) Wartość i potrzeba jako czynniki organizujące postrzeganie. W: J.S.Bruner [red.] Poza dostarczone informacje. PWN, Warszawa (1978), 99-120.

Krueger, J., Clement, R.W. (1994) Memory-Based Judgments About Multiple Categories: A revision and extension of Tajfel’s Accentuation Theory. Journal of Personality and Social Psychology, 67 (1), 35-47.

POWSTAWANIE GRUP

Sherif, M. (1956) Eksperyment z zakresu konfliktu grupowego W: E.Aronson [red.] Człowiek – istota społeczna (wybór tekstów). PWN Warszawa (2002), 517-528.

Tajfel, H. (1970) Experiments in intergroup discrimination. W: M.A.Hogg, D.Abrams [red.] Intergroup relations. Taylor & Francis Group (2001), 178-187.

Lemyere, L., Smith, P.M. (1985) Intergroup discrimination and Self-Esteem in the Minimal Group Paradigm. Journal of Personality and Social Psychology, 49 (3), 660-670.

STRUKTURA JA

Brewer, M.B., Gardner, W. (1996) Who Is This "We"? Levels of Collective Identity and Self Representations. Journal of Personality and Social Psychology, 71(1), 83-93.

Linville, P.W. (1985) Self-complexity and affective extremity: Don't put all eggs in one cognitive basket. Social Cognition. 3, 94-120.

Snyder, M. (1974). Self-monitoring of expressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 30(4), 526-537.

Snyder, M., & Gangestad, S. (1986). On the nature of self-monitoring: Matters of assessment, matters of validity. Journal of Personality and Social Psychology, 51(1), 125-139.

KONSEKWENCJE BYCIA W GRUPIE

Klein, O., Licata, L., Azzi, A.E., Durala, I, (2003) ‘‘How European am I?’’: Prejudice Expression and the Presentation of Social Identity. Self and Identity, 2, 251–264.

David, B., Turner, J.C (1996) Studies in self-categorization and minority conversion: Is being a member of the out-group an advantage? British Journal of Social Psychology, 35, 179-199.

Huberman, J. (1965). Dyscyplina bez kary W: W.E.Scott, L.L.Cummings, Zachowanie człowieka w organizacjach. PWN Warszawa (1983), 505-513.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

- wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu psychologii społecznej;

- opisuje różne rodzaje eksperymentów posługując się terminami psychologicznymi;

- opisuje zachowania człowieka posługując się językiem naukowym.

Umiejętności. Student:

- krytycznie odnosi się do opisów eksperymentów;

- dostrzega w życiu codziennym zjawiska opisywane w teoriach;

- podaje różne terminy z zakresu psychologii społecznej bazując na przykładach z własnego życia;

Postawy. Student:

- odróżnia rzetelną wiedzę psychologiczną od wiedzy potocznej;

- krytycznie myśli o omawianych zjawiskach;

- dyskutuje na tematy związane z psychologią społeczną;

Metody i kryteria oceniania:

Ocena będzie wystawiana na podstawie omówienia/ prezentacji danego tekstu, przygotowywanego w małych zespołach, na podstawie aktywności w trakcie zajęć i testu końcowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)