Zaawansowane zagadnienia w kognitywistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KOG-PL-OB1Z-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane zagadnienia w kognitywistyce |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Kognitywistyka 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii procesów poznawczych, neurobiologii, filozofii umysłu i modeli obliczeniowych na poziomie zgodnym z wymaganiami rekrutacyjnymi na studia kognitywistyczne II stopnia |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z głównymi aktualnymi nurtami badań i kontrowersjami w kognitywistyce. Wykład ma pomóc słuchaczom w (1) uzupełnieniu wiedzy z zakresu procesów poznawczych i ich podstaw mózgowych uzyskanej na wcześniejszych etapach edukacji, (2) doprecyzowaniu własnych zainteresowań badawczych, wyborze ścieżki kształcenia i seminarium magisterskiego. Wykład rozpoczyna się nakreśleniem aktualnych kontrowersji wokół architektury poznania (symboliczne vs ucieleśnionego poznanie, sieciowa organizacja systemu - zagadnienia obliczeniowe i neurobiologiczne). Dalej podjęta zostanie problematyka metodologiczna (w tym zwłaszcza współczesne metody neurobrazowania), zagadnienia elementarnych reprezentacji i procesów poznawczych, umożliwiających orientację w środowisku fizycznym i społecznym, i (na koniec) zagadnienia z pogranicza nauk badań podstawowych i stosowanych (edukacji, psychopatologii). Część wykładów będzie współprowadzona przez specjalistów w danym obszarze. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie uczestników z głównymi aktualnymi nurtami badań i kontrowersjami w kognitywistyce. Wykład ma pomóc słuchaczom w (1) uzupełnieniu wiedzy z zakresu procesów poznawczych i ich podstaw mózgowych uzyskanej na wcześniejszych etapach edukacji, (2) doprecyzowaniu własnych zainteresowań badawczych, wyborze ścieżki kształcenia w ramach studiów kognitywistycznych II stopnia i w wyborze seminarium magisterskiego. Wykład rozpoczyna się nakreśleniem aktualnych kontrowersji wokół architektury poznania (teorie dwóch systemów, poznanie symboliczne vs ucieleśnione, sieciowa organizacja systemu - zagadnienia obliczeniowe i neurobiologiczne). Dalej podjęta zostanie problematyka metodologiczna (w tym zwłaszcza współczesne zagadnienie miejsca współczesnych metod neurobrazowania w badaniach kognitywistycznych), zagadnienia elementarnych reprezentacji i procesów poznawczych, umożliwiających orientację w środowisku fizycznym i społecznym, i (na koniec) zagadnienia z pogranicza nauk badań podstawowych i stosowanych (w tym potencjalne zastosowania wiedzy kognitywistycznej w edukacji, czy wzajemne relacje między kognitywistyką a badaniami nad zaburzeniami poznawczymi). Część wykładów będzie współprowadzona przez specjalistów w danym obszarze. Proponowana lista tematów obejmuje: • Poznanie: abstrakcyjne i symboliczne czy ucieleśnione, kontekstowe i rozproszone? Analiza kontrowersji na poziomie danych behawioralnych, neurobiologicznym i obliczeniowym • Konektom: obliczeniowe i neurobiologiczne zagadnienia sieciowej architektury poznania. • Modele bayesowskie w modelowaniu poznania i procesów neurobiologicznych • Teorie dwóch systemów? • Współczesna metodologia kognitywistyki: Co nowego wnoszą obecne metody neuroobrazowania? • Ramy reprezentacji otoczenia fizycznego: przestrzeń, przedmiot, przyczynowość, liczba, czas • Mózgowe i poznawcze i rozwojowe mechanizmy poznania społecznego • Poznanie w normie i poznanie w patologii: jak badania nad zaburzeniami poznawczymi mogą wpłynąć na współczesną teorię procesów poznawczych. • Kognitywistyka a edukacja |
Literatura: |
Literatura przedmiotu obejmuje krótkie teksty przeglądowe lub dyskusyjne w języku angielskim publikowane w okresie ostatnich 10 lat w czasopismach i innych źródłach dostępnych w zasobach e-BUW lub innych ogólnodostępnych zasobach.: |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu wykładu student: rozpoznaje najważniejsze kontrowersje teoretyczne współczesnej kognitywistyki porównuje i krytycznie ocenia różne modele architektury funkcjonalnej systemów poznawczych porównuje różne podejścia do modelowania procesów poznawczych i aktywności mózgu analizuje zalety i wady współczesnych metod kognitywistyki wskazuje procesy poznawcze i neuronalne leżące u podstaw orientacji w otoczeniu fizycznym i społecznym wskazuje potencjalne zastosowania wiedzy kognitywistycznej w innych obszarach |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna - esej z wybranego obszaru wykładu przygotowany przez studenta na podstawie samodzielnie wybranej literatury (ok. 2000 słów), egzamin testowy z całości zagadnień prezentowanych na wykładzie |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.