Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ocenianie w edukacji (kurs internetowy)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-OCED-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ocenianie w edukacji (kurs internetowy)
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Kurs nastawiony jest na zwiększenie kompetencji w zakresie analizy i interpretacji wyników testów osiągnięć, ważnego i coraz częściej stosowanego narzędzia pomiaru efektów nauczania.

Tematyka: podstawy psychologii oceniania, typy pomiaru i jego narzędzia w edukacji, analiza i interpretacja wyników testu kompetencji, tworzenie i analiza ankiet ewaluacyjnych, teoria analizy odpowiedzi, ocena jakości narzędzi pomiaru wiedzy.

Pełny opis:

Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem:

http://kampus.uw.edu.pl

Kurs nastawiony jest na zwiększenie kompetencji w zakresie analizy i interpretacji wyników testów osiągnięć, ważnego i coraz częściej stosowanego narzędzia pomiaru efektów nauczania. W trakcie kursu uczestnicy dowiedzą się o zniekształceniach powstających w procesie oceniania oraz o wadach i zaletach różnych sposobach oceniania. Poznają podstawowe założenia i cele tworzenia oraz stosowania standaryzowanych narzędzi pomiaru wyników nauczania, a także warunki, jakie powinien spełniać dobrze skonstruowany test osiągnięć.

Zakres tematyczny:

- wybrane zagadnienia z psychologii oceniania (wprowadzenie do metodologii badań empirycznych, wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych, ocenianie przez ekspertów, psychologiczna i formalna analiza sądów oceniających),

- podstawy statystyki (podstawowe statystyki niezbędne przy interpretowaniu ilościowych wyników testu, główne obszary zastosowania testów, typy pomiaru w edukacji, typy zadań testowych, kryteria oceny jakości standardowych narzędzi pomiaru, wiedzy, umiejętności i zdolności, analiza dystraktorów; ocenianie jakości zadań zamkniętych, równoważenie wersji testów, TAO (teoria analizy odpowiedzi),

- wyniki badań nad przydatnością testów w procesie oceniania (wyniki badań nad Warszawskim Testem Kompetencji Akademickich WTKA),

Harmonogram zajęć

1 tydzień POROZMAWIAJMY O OCENIANIU

2 tydzień WPROWADZENIE DO OCENIANIA W EDUKACJI

3 tydzień PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY OCENIANIA

4 tydzień METODOLOGIA BADAŃ EMPIRYCZNYCH

5 tydzień STATYSTYKA I

6 tydzień STATYSTYKA II

7 tydzień TRAFNOŚĆ I RZETELNOŚĆ

8 tydzień TWORZENIE PYTAŃ TESTOWYCH

9 tydzień TAO + WARSZTATY (WYNIKI BADAŃ WTKA – materiał uzupełniający)

Proponowany termin testu końcowego (w sali): weekend w tydzień po zakończeniu zajęć

Zasady organizacyjne:

• wszystkie zajęcia odbywają się przez internet w rytmie tygodniowym co oznacza, że co tydzień będą udostępniane nowe materiały do studiowania testy sprawdzające znajomość oraz zrozumienie przekazanego materiału oraz zadania zachęcające do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, a pomocne w zgłębianiu zagadnień związanych z trudną sztuką oceniania.

• nowe materiały pojawiają się co tydzień o godz. 14:00 (po udostępnieniu, do wglądu do końca kursu 24 godz. na dobę),

• wykonanie zadań do niedzieli następnego tygodnia, do godz. 23:55 (UWAGA! po tym terminie nie będą dostępne!),

• osoby, które nie zdążą wykonać zadań w ustalonym terminie, mogą otrzymać zgodę na wykonanie ich w terminie zaproponowanym przez siebie (UWAGA! możliwe jest nadrobienie maksymalnie dwóch zaległych zadań),

• każdy test sprawdzający można wypełniać trzykrotnie (szczegółowe informacje podane będą przy każdym teście) i liczy się średnia z wykonanych przez uczestnika podejść.

W ramach każdego tygodnia uczestnicy powinni być przygotowani na następującą aktywność:

• od wtorku od godz. 14:00 zapoznawanie się z udostępnianymi materiałami,

• od wtorku do niedzieli następnego tygodnia wykonywanie zadań sprawdzających (12 dni),

• udział w dyskusji nie jest obowiązkowy, ale zachęcamy do uczestnictwa w dyskusji (albo przynajmniej czytania tego, co inni napiszą), bo będziemy tam poruszać ważne kwestie związane z trudną sztuką oceniania, a najciekawsze wypowiedzi będą premiowane i zostaną doliczone do ogólnej punktacji.

Literatura:

Dostępna na stronie kursu lub w internecie

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

- umie wymienić zniekształcenia związane z ocenianiem;

- opisuje różne zjawiska posługując się terminami psychologicznymi;

- potrafi policzyć wyniki testu;

- potrafi porównać wyniki różnych testów i różnych grup wypełniających ten sam test.

Umiejętności. Student:

- dostrzega w życiu codziennym zjawiska opisywane w teoriach;

- podaje różne terminy i opisy zjawisk związanych z ocenianiem bazując na przykładach z własnego życia;

Postawy. Student:

- odróżnia rzetelne badania od wiedzy potocznej;

- potrafi wskazać zalety i wady różnych sposobów oceniania;

- ma umiejętność krytycznego myślenia o testach w ocenianiu;

- dyskutuje na forum na tematy związane z ocenianiem.

Metody i kryteria oceniania:

Zasady oceniania

• dopuszczenie do testu końcowego (w sali) otrzymują ci uczestnicy kursu, którzy ze wszystkich zadań domowych uzyskają minimum 60% ogółu punktów ze wszystkich zadań obowiązkowych,

• ocenę końcową otrzymuje każdy, kto ze wszystkich zadań domowych uzyska minimum 60% ogółu punktów oraz minimum 51% punktów z testu końcowego,

• udział w forach merytorycznych - jak już było wspomniane wyżej - nie jest obowiązkowy, ale za najciekawsze wypowiedzi można otrzymać dodatkowe punkty wliczane do ogólnej punktacji

• wszystkie zadania nieobowiązkowe punktowane są dodatkowo (tzn. punkty te nie są wliczone do ogólnego minimum punktów koniecznych do zaliczenia kursu, ale podwyższają indywidualne wyniki),

• ocena końcowa wystawiana na zakończenie kursu będzie średnią oceną uzyskaną za całość uzyskanych punktów i testu końcowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)