Ocenianie w edukacji (kurs internetowy)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OCED-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ocenianie w edukacji (kurs internetowy) |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Psychologii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs nastawiony jest na zwiększenie kompetencji w zakresie analizy i interpretacji wyników testów osiągnięć, ważnego i coraz częściej stosowanego narzędzia pomiaru efektów nauczania. Tematyka: podstawy psychologii oceniania, typy pomiaru i jego narzędzia w edukacji, analiza i interpretacja wyników testu kompetencji, tworzenie i analiza ankiet ewaluacyjnych, teoria analizy odpowiedzi, ocena jakości narzędzi pomiaru wiedzy. |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane są w ramach IBIZA (Interdyscyplinarna Baza Internetowych Zajęć Akademickich) na platformie edukacyjnej dostępnej pod adresem: Kurs nastawiony jest na zwiększenie kompetencji w zakresie analizy i interpretacji wyników testów osiągnięć, ważnego i coraz częściej stosowanego narzędzia pomiaru efektów nauczania. W trakcie kursu uczestnicy dowiedzą się o zniekształceniach powstających w procesie oceniania oraz o wadach i zaletach różnych sposobach oceniania. Poznają podstawowe założenia i cele tworzenia oraz stosowania standaryzowanych narzędzi pomiaru wyników nauczania, a także warunki, jakie powinien spełniać dobrze skonstruowany test osiągnięć. Zakres tematyczny: - wybrane zagadnienia z psychologii oceniania (wprowadzenie do metodologii badań empirycznych, wprowadzenie do psychologii procesów poznawczych, ocenianie przez ekspertów, psychologiczna i formalna analiza sądów oceniających), - podstawy statystyki (podstawowe statystyki niezbędne przy interpretowaniu ilościowych wyników testu, główne obszary zastosowania testów, typy pomiaru w edukacji, typy zadań testowych, kryteria oceny jakości standardowych narzędzi pomiaru, wiedzy, umiejętności i zdolności, analiza dystraktorów; ocenianie jakości zadań zamkniętych, równoważenie wersji testów, TAO (teoria analizy odpowiedzi), - wyniki badań nad przydatnością testów w procesie oceniania (wyniki badań nad Warszawskim Testem Kompetencji Akademickich WTKA), Harmonogram zajęć 1 tydzień POROZMAWIAJMY O OCENIANIU 2 tydzień WPROWADZENIE DO OCENIANIA W EDUKACJI 3 tydzień PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY OCENIANIA 4 tydzień METODOLOGIA BADAŃ EMPIRYCZNYCH 5 tydzień STATYSTYKA I 6 tydzień STATYSTYKA II 7 tydzień TRAFNOŚĆ I RZETELNOŚĆ 8 tydzień TWORZENIE PYTAŃ TESTOWYCH 9 tydzień TAO + WARSZTATY (WYNIKI BADAŃ WTKA – materiał uzupełniający) Proponowany termin testu końcowego (w sali): weekend w tydzień po zakończeniu zajęć Zasady organizacyjne: • wszystkie zajęcia odbywają się przez internet w rytmie tygodniowym co oznacza, że co tydzień będą udostępniane nowe materiały do studiowania testy sprawdzające znajomość oraz zrozumienie przekazanego materiału oraz zadania zachęcające do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, a pomocne w zgłębianiu zagadnień związanych z trudną sztuką oceniania. • nowe materiały pojawiają się co tydzień o godz. 14:00 (po udostępnieniu, do wglądu do końca kursu 24 godz. na dobę), • wykonanie zadań do niedzieli następnego tygodnia, do godz. 23:55 (UWAGA! po tym terminie nie będą dostępne!), • osoby, które nie zdążą wykonać zadań w ustalonym terminie, mogą otrzymać zgodę na wykonanie ich w terminie zaproponowanym przez siebie (UWAGA! możliwe jest nadrobienie maksymalnie dwóch zaległych zadań), • każdy test sprawdzający można wypełniać trzykrotnie (szczegółowe informacje podane będą przy każdym teście) i liczy się średnia z wykonanych przez uczestnika podejść. W ramach każdego tygodnia uczestnicy powinni być przygotowani na następującą aktywność: • od wtorku od godz. 14:00 zapoznawanie się z udostępnianymi materiałami, • od wtorku do niedzieli następnego tygodnia wykonywanie zadań sprawdzających (12 dni), • udział w dyskusji nie jest obowiązkowy, ale zachęcamy do uczestnictwa w dyskusji (albo przynajmniej czytania tego, co inni napiszą), bo będziemy tam poruszać ważne kwestie związane z trudną sztuką oceniania, a najciekawsze wypowiedzi będą premiowane i zostaną doliczone do ogólnej punktacji. |
Literatura: |
Dostępna na stronie kursu lub w internecie |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: - umie wymienić zniekształcenia związane z ocenianiem; - opisuje różne zjawiska posługując się terminami psychologicznymi; - potrafi policzyć wyniki testu; - potrafi porównać wyniki różnych testów i różnych grup wypełniających ten sam test. Umiejętności. Student: - dostrzega w życiu codziennym zjawiska opisywane w teoriach; - podaje różne terminy i opisy zjawisk związanych z ocenianiem bazując na przykładach z własnego życia; Postawy. Student: - odróżnia rzetelne badania od wiedzy potocznej; - potrafi wskazać zalety i wady różnych sposobów oceniania; - ma umiejętność krytycznego myślenia o testach w ocenianiu; - dyskutuje na forum na tematy związane z ocenianiem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady oceniania • dopuszczenie do testu końcowego (w sali) otrzymują ci uczestnicy kursu, którzy ze wszystkich zadań domowych uzyskają minimum 60% ogółu punktów ze wszystkich zadań obowiązkowych, • ocenę końcową otrzymuje każdy, kto ze wszystkich zadań domowych uzyska minimum 60% ogółu punktów oraz minimum 51% punktów z testu końcowego, • udział w forach merytorycznych - jak już było wspomniane wyżej - nie jest obowiązkowy, ale za najciekawsze wypowiedzi można otrzymać dodatkowe punkty wliczane do ogólnej punktacji • wszystkie zadania nieobowiązkowe punktowane są dodatkowo (tzn. punkty te nie są wliczone do ogólnego minimum punktów koniecznych do zaliczenia kursu, ale podwyższają indywidualne wyniki), • ocena końcowa wystawiana na zakończenie kursu będzie średnią oceną uzyskaną za całość uzyskanych punktów i testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.