Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka zachowania dla początkujących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-FO2
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Genetyka zachowania dla początkujących
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Fakultety ogólnoakademickie
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Kurs fakultatywny o profilu ogólnoakademickim, stacjonarny, dla studentów I roku.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Program wykładu obejmuje prezentację historii genetyki zachowania, jej usytuowanie wśród innych dyscyplin naukowych, podstawowe założenia teoretyczne oraz metody badania genetycznych i środowiskowych uwarunkowań różnic międzyosobniczych w zakresie osobowości, zdolności i psychopatologii.

Literatura:
Efekty uczenia się:

Wiedza. Student

- zna najważniejsze pojęcia genetyki zachowania,

- zna metody badań genetyki zachowania,

- wyjaśnia składniki odziedziczalności zachowania,

- wyjaśnia czynniki środowiskowe wpływające na zachowanie.

Umiejętności. Student

- umie analizować wyniki badań genetyki zachowania,

- rozpoznaje ograniczenia badań genetyki zachowania.

Postawy. Student

- rozpoznaje, na czym polega znaczenie badań genetycznych,

- zachowuje krytycyzm wobec badań genetyki zachowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Włodzimierz Oniszczenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Spór „natura czy wychowanie” i jego konsekwencje. Powstanie genetyki zachowania. Krótki opis historii genetyki zachowania. Genetyka zachowania a inne dyscypliny naukowe. Podejścia badawcze w genetyce zachowania.

2. Podstawowe założenia genetyki zachowania. Ogólna charakterystyka metod badawczych. Bliźnięta i ich rola w badaniach genetyki zachowania. Studia rodzinne oraz badania adopcyjne.

3. Czynniki genetyczne i środowiskowe warunkujące ludzkie zachowanie w normie i patologii.

4. Interakcja i korelacja genotypu i środowiska.

5. Powiązanie psychologii ewolucyjnej i genetyki zachowania i jego znaczenie.

5. Metody szacowania wielkości wpływu genetycznego na zachowanie.

6. Pojęcie odziedziczalności.

7. Odziedziczalność osobowości. Zmiany odziedziczalności na przestrzeni życia.

8. Odziedziczalność zdolności. Efekt Wilsona.

9. Odziedziczalność zaburzeń psychicznych.

10. Różnice odziedziczalności związane z płcią.

Literatura:

Dragan, W.Ł. (2014). Temperament w pierwszym roku życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdziały 1-3).

Oniszczenko, W. (2000). Elementy genetyki zachowania. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1, s. 205-226). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pisula, W., Oniszczenko, W. (2008). Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1, s. 303 – 338). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)