Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Równowaga ról życiowych: aspekty psychologiczne i społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP3-O1
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Równowaga ról życiowych: aspekty psychologiczne i społeczne
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia organizacji i pracy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Umożliwienie pracownikom zachowania równowagi pomiędzy pracą i życiem osobistym (work – life balance - WLB) jest kluczowe w budowaniu zdrowego i przyjaznego środowiska pracy.

Na zajęciach omówione zostaną różne aspekty (psychologiczne i społeczne) godzenia ról życiowych z uwzględnieniem różnic indywidualnych oraz sytuacji zawodowej i życiowej.

Wprowadzone zostaną definicje WLB, czynniki kształtujące zjawisko oraz działania wspomagające uzyskiwanie równowagi.

Studenci zostaną zapoznani z rolą zespołu HR oraz kadry zarządzającej w kształtowaniu środowiska pracy w sposób sprzyjający zachowaniu WLB. Praktyczna część zajęć dotyczyć będzie metod promowania dobrych praktyk w miejscu pracy, korzyści dla pracodawców i pracowników z dbałości o WLB oraz metodami pracy z osobami, których równowaga praca-życie jest zagrożona.

Efekty uczenia się:

Wiedza: po ukończeniu przedmiotu student

• jest świadomy aspektów prawnych, ekonomicznych i społecznych kształtowania relacji praca - życie wśród osób pracujących zawodowo.

• zna rolę psychologa pracy oraz specjalisty HR w kształtowaniu równowagi praca - życie wśród pracowników organizacji

• zna istniejące modele teoretyczne opisujące równowagę praca - życie oraz konsekwencje braku równowagi

Postawy: student

• wykazuje otwartość na różne formy godzenia kilku ról życiowych z uwzględnieniem interesów pracownika oraz pracodawcy

• potrafi ocenić wpływ rozwoju nowych technologii oraz zmian na rynku pracy na kształtowanie się równowagi praca – życie

• jest gotowy dokonywać świadomych wyborów osobistych i zawodowych w kontekście ich wpływu na równowagę praca – życie

Umiejętności: student potrafi

• opracować elementy strategii budowania kultury organizacyjnej sprzyjającej zachowaniu WLB wśród pracowników z uwzględnieniem korzyści i kosztów dla organizacji

• sformułować plan mediacji w sytuacjach konfliktu pracownik-organizacja na tle zachowania równowagi pomiędzy zobowiązaniami zawodowymi i osobistymi

• stosować wybrane strategie z zakresu psychoedukacji i poradnictwa psychologicznego w pracy indywidualnej z klientem, mające na celu poprawę funkcjonowania w kilku rolach życiowych

Metody i kryteria oceniania:

1. Wykonywanie zadań bieżących: zapoznawanie się ze wskazanym materiałem (np. artykułami naukowymi, fragmentami literatury) wymagającym pracy indywidualnej poza czasem zajęć.

2. Wykonanie i omówienie na zajęciach planu działania w odpowiedzi na opisane problemy, trudności lub wyzwania związane z pełnieniem przez pracownika kilku ról jednocześnie – 3 projekty.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)