Równowaga ról życiowych: aspekty psychologiczne i społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP3-O1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Równowaga ról życiowych: aspekty psychologiczne i społeczne |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia organizacji i pracy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Umożliwienie pracownikom zachowania równowagi pomiędzy pracą i życiem osobistym (work – life balance - WLB) jest kluczowe w budowaniu zdrowego i przyjaznego środowiska pracy. Na zajęciach omówione zostaną różne aspekty (psychologiczne i społeczne) godzenia ról życiowych z uwzględnieniem różnic indywidualnych oraz sytuacji zawodowej i życiowej. Wprowadzone zostaną definicje WLB, czynniki kształtujące zjawisko oraz działania wspomagające uzyskiwanie równowagi. Studenci zostaną zapoznani z rolą zespołu HR oraz kadry zarządzającej w kształtowaniu środowiska pracy w sposób sprzyjający zachowaniu WLB. Praktyczna część zajęć dotyczyć będzie metod promowania dobrych praktyk w miejscu pracy, korzyści dla pracodawców i pracowników z dbałości o WLB oraz metodami pracy z osobami, których równowaga praca-życie jest zagrożona. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: po ukończeniu przedmiotu student • jest świadomy aspektów prawnych, ekonomicznych i społecznych kształtowania relacji praca - życie wśród osób pracujących zawodowo. • zna rolę psychologa pracy oraz specjalisty HR w kształtowaniu równowagi praca - życie wśród pracowników organizacji • zna istniejące modele teoretyczne opisujące równowagę praca - życie oraz konsekwencje braku równowagi Postawy: student • wykazuje otwartość na różne formy godzenia kilku ról życiowych z uwzględnieniem interesów pracownika oraz pracodawcy • potrafi ocenić wpływ rozwoju nowych technologii oraz zmian na rynku pracy na kształtowanie się równowagi praca – życie • jest gotowy dokonywać świadomych wyborów osobistych i zawodowych w kontekście ich wpływu na równowagę praca – życie Umiejętności: student potrafi • opracować elementy strategii budowania kultury organizacyjnej sprzyjającej zachowaniu WLB wśród pracowników z uwzględnieniem korzyści i kosztów dla organizacji • sformułować plan mediacji w sytuacjach konfliktu pracownik-organizacja na tle zachowania równowagi pomiędzy zobowiązaniami zawodowymi i osobistymi • stosować wybrane strategie z zakresu psychoedukacji i poradnictwa psychologicznego w pracy indywidualnej z klientem, mające na celu poprawę funkcjonowania w kilku rolach życiowych |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykonywanie zadań bieżących: zapoznawanie się ze wskazanym materiałem (np. artykułami naukowymi, fragmentami literatury) wymagającym pracy indywidualnej poza czasem zajęć. 2. Wykonanie i omówienie na zajęciach planu działania w odpowiedzi na opisane problemy, trudności lub wyzwania związane z pełnieniem przez pracownika kilku ról jednocześnie – 3 projekty. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.