Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Nowoczesne technologie w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej – warsztat

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP301-01 Kod Erasmus / ISCED: 14.4 / (0313) Psychologia
Nazwa przedmiotu: Nowoczesne technologie w diagnozie i rehabilitacji neuropsychologicznej – warsztat
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Neuropsychologia kliniczna
Punkty ECTS i inne: 1.00
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z komputerowymi metodami stosowanymi w praktyce diagnozy i rehabilitacji neuropsychologicznej, na podstawie pracy z trzema programami: Afa-system, RehaCom i Neuroforma. Plany terapii komputerowej zostaną porównane z klasycznymi metodami typu „papier-ołówek”.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

- zna różne komputerowe metody diagnozy i terapii zaburzeń funkcji poznawczych oraz ruchowych

- zna trzy programy komputerowe z modułami do rehabilitacji funkcji poznawczych, funkcji mowy i funkcji ruchowych

- zna zasady planowania komputerowej terapii poznawczej i ruchowej dopasowanej do indywidualnych trudności pacjenta, prowadzenia rehabilitacji oraz oceny jej efektów

Umiejętności. Student:

- potrafi zaplanować komputerową diagnostykę osób z zaburzeniami funkcji poznawczych i ruchowych po uszkodzeniu mózgu,

- potrafi zaplanować komputerowe terapie osób z zaburzeniami funkcji poznawczych i ruchowych po uszkodzeniu mózgu,

- potrafi obsługiwać komputerowe sesje w programach do rehabilitacji poznawczej, rehabilitacji mowy i rehabilitacji ruchowej,

- potrafi generować i interpretować raporty z wynikami sesji rehabilitacyjnych,

- potrafi ocenić efekty rehabilitacji.

Kompetencje społeczne. Student:

-rozumie potrzebę uczenia się nowych technik wykorzystywanych w neuropsychologii, mogących służyć rozbudowie warsztatu pracy terapeutycznej

-jest świadom ograniczeń, jakie niesie ze sobą rehabilitacja neuropsychologiczna wspomagana komputerowo, w szczególności dla relacji terapeutycznej pacjent-psycholog

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Malinowska
Prowadzący grup: Justyna Wiśniowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Program zajęć zawiera:

Część 1: Wprowadzenie do komputerowych metod w neurorehabilitacji: krótka historia, założenia.

Część 2: Wprowadzenie do Afa-Systemu, RehaCom i Neuroformy: założenia twórców, dostępne terapie i metody pracy.

Część 3: Interaktywna praca studentów cz.1 : zapoznanie z programami.

Część 4: Interaktywna praca studentów cz. 2: układanie planu terapii dla pacjentów z zaburzeniami mowy, zaburzeniami uwagi i pamięci.

Część 5: Podsumowanie: dyskusja nad komputerowymi możliwościami terapii pacjentów. Prezentacja współcześnie rozwijanych gier i programów rehabilitacyjnych (np. DynamicCognition).

Studenci zostaną podzieleni na 5- osobowe grupy. Każdy student będzie miał możliwość ułożyć przykładowy plan terapii z wykorzystaniem wszystkich dostępnych programów.

Zajęcia mają charakter zblokowany (sobota-niedziela).

Zajęcia są finansowane w ramach Funduszu Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Literatura:

Chładzińska-Kiejna, S., Wiłkość, M., Adamowska, S. (2013). Komputerowe metody diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej. Psychogeriatria Polska, 10(4), 127-136.

Fernandez, E., Bringas, M.L., Salazar, S., Rodriguez, D., Garcia, M.E., Torres, M. (2012). Clinical impact of RehaCom software for cognitive rehabilitation of patients with aquired brain injury. MEDICC Review, 14(4), 32-35.

Lamargue-Hamel, D., Deloire, M., Saubusse, A., Ruet, A., Taillard, J., Philip, P., Brochet, B. (2015). Cognitive evaluation by tasks in virtual reality environment in multiple sclerosis. Journal of Neurological Science, 359, 94-99.

Łojek E., Bolewska, A. (2014). Wspomagana komputerowo rehabilitacja neuropsychologiczna (s. 230-256). W: E. Łojek, A. Bolewska, H. Okuniewska (red). Studia z neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

Łojek, E., Bolewska, A. (2008). Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej. Warszawa: Scholar. (rozdziały zostaną podane na zajęciach).

Mak, M., Tybura, P., Bieńkowski, P., Karakiewicz, B., Samochowiec, J. (2013). Skuteczność rehabilitacji neuropsychologicznej z wykorzystaniem programów RehaCom u pacjentów z rozpoznaną schizofrenią. Psychiatria Polska, 47(2), 213-223.

Seniów, J. (2009). Proces zdrowienia chorych z afazją poudarową w kontekście współwystępujących nielingwistycznych dysfunkcji poznawczo-behawioralnych. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii (str.: 27-43).

Tyburski, E., Mak, M., Korwin-Piotrowska, K., Potemkowski, A., Stencelewicz, E. (2013). Zastosowanie programów komputerowych w rehabilitacji neuropsychologicznej dysfunkcji poznawczych u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. Aktualności Neurologiczne, 13(2), 136-144.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.