Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii rehabilitacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP306-03
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii rehabilitacji
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia zdrowia i rehabilitacji
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest omówienie podstawowych zagadnień dotyczących:

- definiowania pojęć niepełnosprawności i rehabilitacji;

- psychologicznych aspektów niepełnosprawności,

- sytuacji prawnej osób niepełnosprawnych w Polsce

Pełny opis:

1.Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia rehabilitacyjna? Idee psychologiczne w rehabilitacji. Rozwój psychologii rehabilitacyjnej

2.Pojęcie niepełnosprawności. Model indywidualny (medyczny) a model społeczny niepełnosprawności. Konsekwencje przyjęcia określonego sposobu definiowania niepełnosprawności. Definiowanie niepełnosprawności w aspekcie prawnym (orzekanie o niepełnosprawności; stopnie niepełnosprawności)

3,4,5,6. Sytuacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością.

• (3) Subiektywna reakcja na niepełnosprawność - proces adaptacji do niepełnosprawności: przebieg i uwarunkowania.

• (4) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z problemami w odbiorze bodźców. Uszkodzenia wzroku.

• (5) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z problemami w odbiorze bodźców. Uszkodzenia słuchu.

• (6) Specyfika sytuacji psychologicznej osób z niepełnosprawnością ruchową.

7. Wokół pojęcia rehabilitacji. Rehabilitacja, terapia czy wspomaganie rozwoju? Psychologiczne aspekty procesu udzielania pomocy. Optymalizacja relacji pomagania. Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji. Rola psychologa w procesie wspomagania osób niepełnosprawnych.

8. Sytuacja prawna osób niepełnosprawnych w Polsce. Akty prawne a niepełnosprawność.

Literatura:

Kowalik, S. (2007) Psychologia rehabilitacji. Warszawa, WAiP (rozdział 1; 3; 6)

Kowalik, S. (2007) Psychologiczne podstawy niepełnosprawności i rehabilitacji, w: J. Strelau (red) Psychologia. Podręcznik akademicki,(wyd.2) Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Obuchowska, I (red.) (2008) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (wyd.5), Warszawa, WSiP następujące rozdziały:

• Kowalewski, L. Psychologiczna i społeczna sytuacja dzieci niepełnosprawnych

• Ossowski, R. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie. Dzieci niedowidzące i niewidome

• Pietrzak, W. Wychowanie dzieci niesprawnych sensorycznie. Dzieci z wadą słuchu.

• Szychowiak, B. Wychowanie dzieci niesprawnych ruchowo

Gałkowski, T., Pisula, E. (2006) Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN

Orkan-Łęcka, M., Dąbrowska, M. (2004) Specyfika rozwoju i jego wspomagania u małych dzieci niewidomych lub słabo widzących. W: G. Kmita, T. Kaczmarek (red.) Wczesna interwencja; miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Warszawa: Wyd. EMU.

Niepełnosprawni. Rehabilitacja zawodowa i społeczna”. Seria: Poznaj swoje prawa. Wydanie i redakcja: Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2007

Okun, B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ PTP (rozdziały: 2, 8, 9)

www.niepelnosprawni.pl

www.niepelnosprawni.gov.pl

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Student:

- różnicuje indywidualny i społeczny model niepełnosprawności

- definiuje pojęcia związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności

- porównuje sytuację psychologiczną osób o różnych rodzajach niepełnosprawności

- identyfikuje etapy adaptacji do niepełnosprawności

- opisuje podstawowe akty prawne dotyczące osób niepełnosprawnych

POSTAWY: Student:

- zachowuje krytycyzm wobec uproszczonego obrazu osób niepełnosprawnych

- dostrzega konieczność indywidualnego podejścia do diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych

Metody i kryteria oceniania:

- testowy egzamin pisemny

- obecność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)