Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologiczne i etyczne podstawy procesu diagnostycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PL-PS-SP307-01
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologiczne i etyczne podstawy procesu diagnostycznego
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychometria stosowana
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z planowaniem diagnozy psychologicznej z zachowaniem zasad metodologicznych i etycznych.

Pełny opis:

Zajęcia służą rozwinięciu i utrwaleniu przez studentów wiedzy na temat planowania i prowadzenia procesu diagnostycznego, z zachowaniem praw klienta oraz zasad metodologicznych.

1. Pytania zleceniodawcy a problem diagnostyczny

2. Modele diagnostyczne a cel diagnozy

3. Hipotezy diagnostyczne

4. Planowanie diagnozy – dobór i rodzaje wskaźników diagnostycznych

5. Cechy relacji diagnosta-klient w świetle zasad etycznych. Kontrakt diagnostyczny

6. Dobór technik – odpowiedzialność psychologa

7. Standardy badania testami psychologicznymi

8. Niestandardowe metody diagnostyczne

9. Integracja danych diagnostycznych – weryfikacja hipotez diagnostycznych

10. Prawne uwarunkowania diagnozy psychologicznej

11. Podstawowe zasady przygotowywania i przechowywania dokumentacji psychologicznej

12. Opinie i orzeczenia

13. Informacje zwrotne

14. Tajemnica zawodowa.

Oszacowanie czasu pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 60 godzin

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Brzeziński, J. Toeplitz-Winiewska, M. (red.) (2004)Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS

2. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa(1992) Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne

3. Paluchowski, J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

4. Paluchowski, J. (2007) Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

5. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007) Gdańsk: GWP

6. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009) Diagnoza psychologiczna – diagnoza jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP

7. Toeplitz-Winiewska, M. (2000) Etyczne aspekty uprawiania zawodu psychologa, w: D. Doliński, J. Strelau (red.) Psychologia, podręcznik akademicki, tom III, Gdańsk: GWP

8. Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. Dz.U. nr 73 (2001) poz. 763

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

-wymienia metodologiczne i etyczne zasady postępowania diagnostycznego

- definiuje podstawowe prawa klienta

- zna zasady doboru i rodzaje wskaźników diagnostycznych

- zna zasady doboru technik diagnostycznych

- zna zasady opracowywania opinii i orzeczeń psychologicznych

- zna zasady udzielania informacji zwrotnych

Umiejętności. Student:

- potrafi zaplanować kontrakt diagnostyczny

- potrafi zaplanować proces diagnostyczny

- potrafi przygotować opinie psychologiczną

- potrafi przygotować informacje zwrotne

Postawy. Student:

- dostrzega ograniczenia diagnozy psychologicznej

- rozumie odpowiedzialność psychologa wobec klienta

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia sprawdzane będą za pomocą pisemnego testu, obejmującego wiedzę z wykładu oraz lektur obowiązkowych.

Kryteria ocen:

51% - 60% dostateczna

61%-70% dostateczna plus

71%-80% dobra

81%-85% dobra plus

86% - 94% bardzo dobra

95% i więcej celująca

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)