Metodologiczne i etyczne podstawy procesu diagnostycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP307-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologiczne i etyczne podstawy procesu diagnostycznego |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychometria stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z planowaniem diagnozy psychologicznej z zachowaniem zasad metodologicznych i etycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia służą rozwinięciu i utrwaleniu przez studentów wiedzy na temat planowania i prowadzenia procesu diagnostycznego, z zachowaniem praw klienta oraz zasad metodologicznych. 1. Pytania zleceniodawcy a problem diagnostyczny 2. Modele diagnostyczne a cel diagnozy 3. Hipotezy diagnostyczne 4. Planowanie diagnozy – dobór i rodzaje wskaźników diagnostycznych 5. Cechy relacji diagnosta-klient w świetle zasad etycznych. Kontrakt diagnostyczny 6. Dobór technik – odpowiedzialność psychologa 7. Standardy badania testami psychologicznymi 8. Niestandardowe metody diagnostyczne 9. Integracja danych diagnostycznych – weryfikacja hipotez diagnostycznych 10. Prawne uwarunkowania diagnozy psychologicznej 11. Podstawowe zasady przygotowywania i przechowywania dokumentacji psychologicznej 12. Opinie i orzeczenia 13. Informacje zwrotne 14. Tajemnica zawodowa. Oszacowanie czasu pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 60 godzin |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Brzeziński, J. Toeplitz-Winiewska, M. (red.) (2004)Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS 2. Kodeks etyczno-zawodowy psychologa(1992) Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne 3. Paluchowski, J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 4. Paluchowski, J. (2007) Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 5. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007) Gdańsk: GWP 6. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009) Diagnoza psychologiczna – diagnoza jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP 7. Toeplitz-Winiewska, M. (2000) Etyczne aspekty uprawiania zawodu psychologa, w: D. Doliński, J. Strelau (red.) Psychologia, podręcznik akademicki, tom III, Gdańsk: GWP 8. Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. Dz.U. nr 73 (2001) poz. 763 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: -wymienia metodologiczne i etyczne zasady postępowania diagnostycznego - definiuje podstawowe prawa klienta - zna zasady doboru i rodzaje wskaźników diagnostycznych - zna zasady doboru technik diagnostycznych - zna zasady opracowywania opinii i orzeczeń psychologicznych - zna zasady udzielania informacji zwrotnych Umiejętności. Student: - potrafi zaplanować kontrakt diagnostyczny - potrafi zaplanować proces diagnostyczny - potrafi przygotować opinie psychologiczną - potrafi przygotować informacje zwrotne Postawy. Student: - dostrzega ograniczenia diagnozy psychologicznej - rozumie odpowiedzialność psychologa wobec klienta |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia sprawdzane będą za pomocą pisemnego testu, obejmującego wiedzę z wykładu oraz lektur obowiązkowych. Kryteria ocen: 51% - 60% dostateczna 61%-70% dostateczna plus 71%-80% dobra 81%-85% dobra plus 86% - 94% bardzo dobra 95% i więcej celująca |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.