Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Skuteczne komunikowanie się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PWP-SK
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Skuteczne komunikowanie się
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

SKUTECZNE KOMUNIKOWANIE SIĘ

Czyli jak mówić by nas słuchano i jak słuchać by dobrze zrozumieć

Pełny opis:

Warsztat ma na celu doskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się, zarówno werbalnego, jak i niewerbalnego.

W związku z tym, że zajęcia „Skuteczne komunikowanie się” są pierwszymi zajęciami warsztatowymi podczas studiów, rozpoczną się one modułem integracyjnym obejmującym 1-2 ćwiczenia z zakresu komunikowania, tworzące okazję do poznania się uczestników zajęć w różnych obszarach ich funkcjonowania.

Zakres tematyczny warsztatu będzie obejmował poniżej wymienione zagadnienia.

- Z czego wynika skuteczność w komunikowaniu się

- Kanały komunikacji interpersonalnej – co mogę zobaczyć, usłyszeć, poczuć?

- Efektywna komunikacja werbalna (m.in. synchronizacja werbalna, parafraza, komunikacja jednostronna vs dwustronna, konsekwencje zadawania pytań otwartych, zamkniętych i sugerujących, pytania wprost i nie wprost, pytania uwikłane)

- Decentracja interpersonalna a zjawiska synchronizacji (mimikry, tzw. efekt kameleona)

- Na czym polega dobre komunikowanie się, budowanie relacji, w tym rozumienie drugiej osoby

- Bariery zniekształcenia w komunikacji interpersonalnej

- Aktywne słuchanie – parafraza, komunikaty ja vs komunikaty t

- Kiedy i jak zadawać pytania doprecyzowujące wypowiedź rozmówcy?

- Niespójności i niezgodności w komunikacji

- Jak rozmawiać w sytuacji niezgody czy wątpliwości u rozmówcy, jak unikać konfliktu

- Udzielanie efektywnych informacji zwrotnych

- Indywidualne różnice w komunikowaniu się wynikające ze strategii przetwarzania informacji (czy stylów poznawczych): podobieństwa vs różnice, nastawienie na ogół vs nastawienie na szczegół

- Indywidualne tendencje do zgadzania się lub niezgadzania z rozmówcą

- Style słuchania i odpowiadania

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)