Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy psychologicznej z osobą bezrobotną poszukującą nowego zatrudnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-SP303-05
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy psychologicznej z osobą bezrobotną poszukującą nowego zatrudnienia
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia organizacji i pracy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
nieobowiązkowe

Założenia (opisowo):

WYMAGANE UKOŃCZENIE JEDNEGO Z KURSÓW (prowadzonych w poprzednich latach): „Rynek, organizacja i praca”, „Bezrobocie jako szansa I. Psychologiczne problemy bezrobocia” lub „Współczesne problemy bezrobocia”.

Konieczna znajomość problematyki psychologicznych skutków utraty pracy i bezrobocia oraz zaburzeń funkcjonowania w poszukiwaniu pracy.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie umiejętności dokonywania trafnego doboru metod i narzędzi pracy do problemów psychologicznych osoby bezrobotnej. Konkretnym skutkiem zajęć ma być stworzenie własnej metody pracy adekwatnej do wybranego problemu.

Zajęcia odbywają się co drugi tydzień semestru letniego w trybie jednego spotkania 2-godzinnego, inicjującego kurs i siedmiu 4-godzinnych cotygodniowych spotkań (terminy spotkań podano w szczegółowym opisie kursu).

Pełny opis:

W trakcie zajęć przedstawione zostaną metody pracy z osobami bezrobotnymi, wspomagające ich w poszukiwaniu zatrudnienia, a spełniające dodatkowo istotne funkcje psychologiczne. Poszczególne metody, narzędzia i ćwiczenia zostaną przeanalizowane pod kątem ich znaczenia psychologicznego w odpowiedzi na problemy psychologiczne związane z doświadczaniem bezrobocia i poszukiwaniem pracy oraz warunków pełnienia owych funkcji psychologicznych w tym m.in. adekwatności form do potrzeb klienta o konkretnej charakterystyce, konieczności i możliwości ich modyfikacji tak, aby zachowały swoją skuteczność.

Zajęcia odbywają się co drugi tydzień semestru letniego w trybie jednego spotkania 2-godzinnego, inicjującego kurs i siedmiu 4-godzinnych cotygodniowych spotkań (terminy spotkań podano w szczegółowym opisie kursu).

Literatura:

LITERATURA DO WYBORU:

1. Bolles R. N., SPADOCHRON praktyczny podręcznik dla osób planujących karierę, szukających pracy i zmieniających zawód, Fundacja Inicjatyw Społeczno Ekonomicznych.

2. Corey S., Corey, M., G. 1995. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, PTP, Warszawa.

3. Guichard J., Huteau M. 2005. Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Kraków.

4. Ho-Kim M.T., Marti, J.F. 1999. Metody grupowego poradnictwa zawodowego. Metoda edukacyjna. Dossier metodologiczne. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, zeszyt 12, Krajowy Urząd Pracy, Warszawa.

5. Hornby, M., Ja też potrafię. 1995. 36 ćwiczeń, dzięki którym zdobędziesz upragnioną pracę. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.

6. Johnson, D. W. 1985. Umiejętności interpersonalne i samorealizacja. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. PTS., Warszawa.

7. Johnson, D. W. 1992. Podaj dłoń. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP, Warszawa, i kolejne wydania.

8. Kalbarczyk, A. 2011. Metody efektywnej pomocy psychologicznej w pracy doradcy zawodowego z osobą bezrobotną, Zeszyt informacyjno-metodyczny doradcy zawodowego nr 51. MPiPS, Warszawa.

9. Kostecka, A. 1997. Umiejętności lidera klubu pracy - program szkolenia, wyd. Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej, Warszawa.

10. Kostecka A., 1997. Program Klubu Pracy, MPiPS, Warszawa.

11. Liwosz W., Pankiewicz K., Staroń A., Kostecka A. 2003. Klub Pracy program szkolenia, wydanie II, MPiPS, Warszawa.

12. Łukaszewska, A. Bogdańska P. (red.) 2003. Nowe trendy w poradnictwie zawodowym u progu XXI wieku. Zeszyt informacyjno-metodyczny doradcy zawodowego nr 23. MGPiPS, Warszawa.

13. Morys-Gieorgica, G. 2002. Rozwijanie indywidualnych cech ułatwiających zdobycie zatrudnienia, 2002. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, zeszyt 20, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Kraków.

14. Paszkowska-Rogacz A. 2002. Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej, KOWEZ, Warszawa.

15. Paszkowska-Rogacz A. 2003. Psychologiczne podstawy wybory zawodu, KOWEZiU, Warszawa.

16. Sarzyńska. E. 2007. Doradca zawodowy w środowisku bezrobotnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin.

17. Sierpińska H. 1993. Podręcznik dla Liderów Klubów Aktywnego Poszukiwania Pracy, Fundacja Akcja Demokratyczna, Warszawa.

18. Suchar M. 2005. Rekrutacja kandydatów metodą IPK. Zestaw kwestionariuszy i formularzy, ODDK, Gdańsk.

19. Suchar M. 2003. Kariera i rozwój zawodowy, ODDK, Gdańsk.

20. Sultana, R.G (red.) 2005. Strategie usług poradnictwa zawodowego w społeczeństwie wiedzy. Raport OECD. Wydanie polskie dla potrzeb OHP.

21. Tarkowska , M. 2006. Rozmowa doradcza wspólne poszukiwanie rozwiązań. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego nr 35, MPiPS, Warszawa.

22. Włodek-Chronowska J. 1993. Komunikacja perswazyjna w poradnictwie zawodowym, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

23. Azrin, N. H., Besalel, V. A. 1980. Job club counselor's manual: A behavioral approach to vocational counseling. Baltimore: Pro-Ed Press.

24. Azrin, N. H., Besalel, V. A. 1983. Finding a job. Ten-Speed Press, Box 7123, Berkley, CA 94707.

25. Azrin, N.H. 2004. “Job Club Method.” In Hersen, M., Ed., Encyclopedia of Behavior Modification and Therapy, Vol.2.

26. Bańka A. 1995. Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Wydawnictwo PRINT-B, Poznań.

27. Dijk, B. 2006. Treatment effect of job-training programmes on unemployment duration in Slovakia. Statistica Neerlandica, Vol. 60 (1), s. 57-72.

28. McManus, C. 1997. Employing cognitive behaviour therapy to reduce unemployment. Lancet, 00995355, 07/12/97, Tom 350.

29. Wu, H-H., Chen, H-K., Shieh, J. 2010. Evaluating performance criteria of Employment Service Outreach Program personnel by DEMATEL method. Expert Systems with Applications, Vol. 37 (7), s. 5219-5223.

Efekty uczenia się:

Wiedza: po ukończeniu przedmiotu student

• zna przynajmniej jedną metodę pracy z osobami poszukującymi zatrudnienie

• zna zasady projektowania i przeprowadzania postępowania poprawnego psychologicznie wobec bezrobotnego klienta poszukującego pracy

• rozpoznaje efekty prowadzonego postępowania

Postawy: student

• rozumie i stosuje zasady zawierania kontraktu psychologicznego i pracy na jego podstawie

• wykazuje elastyczność w projektowaniu i prowadzeniu postępowania wobec bezrobotnego klienta poszukującego pracy

Umiejętności: student potrafi

• trafnie dobrać metodę i narzędzia rozwiązywania problemów psychologicznych osób bezrobotnych związanych z poszukiwaniem przez nich nowego zatrudnienia

• dostosować je do wymogów i ograniczeń warunków prowadzenia pracy psychologicznej z konkretną osobą bezrobotną (kontekst instytucjonalny, ograniczenia czasowe, zróżnicowanie roli prowadzącego)

• zaprojektować i zanalizować poprawne postępowanie (omówienie ćwiczenia, rozmowę doradczą, informacje zwrotne na forum grupy itp., trafne wzmocnienia)

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola obecności (zgodnie z regulaminem UW).

Klarowna prezentacja pisemna w postaci scenariusza i ćwiczenia w trakcie zajęć.

Projekt zespołowy. Opracowywanie przez studentów własnej metody pracy adekwatnej do wybranego problemu prezentowane etapami na kolejnych zajęciach poddawane będzie pod wspólną dyskusję.

Praktyki zawodowe:

Praktyki nie są elementem zajęć ani warunkiem ich zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)