Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zastosowanie standardowych metod diagnostycznych w selekcji pracowników

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-SP303-24
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zastosowanie standardowych metod diagnostycznych w selekcji pracowników
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia organizacji i pracy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zaliczenie zajęć obligatoryjnych na roku III.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są procedurze selekcji zawodowej, poczynając od tworzenia sylwetki psychologicznej pracownika, poprzez dobór metod diagnostycznych, badanie, do formułowania opinii dla pracodawcy. Część zajęć poświęcona zostanie prezentacji przez uczestników zajęć najlepszych metod diagnostycznych, na pozostałych uczestnicy będą ćwiczyć operacjonalizację zmiennych, planowanie wywiadu i obserwacji oraz tworzenie informacji zwrotnych.

Pełny opis:

1. Omówienie programu i pracy zaliczeniowej, podział na grupy i przydzielenie referatów.

2. Standardy stosowania testów. Cel selekcji zawodowej – zasady planowania diagnozy.

3. Sylwetka psychologiczna jako podstawa planowania diagnozy selekcyjnej. Do przygotowania: ogłoszenie i osoba badana.

4. Wybór narzędzi diagnostycznych i modelu diagnostycznego (koniunkcyjny versus kompensacyjny). Diagnoza przesiewowa wersus diagnoza indywidualna. Wybrane testy diagnozy inteligencji i procesów poznawczych. Do przygotowania; sylwetka psychologiczna pracownika.

5. Przegląd narzędzi do diagnozy osobowości i temperamentu.

6. Planowanie wywiadu i obserwacji w selekcji. Organizacja badań – kolejność stosowania technik. Do przygotowania operacjonalizacja zmiennych.

7. Przekazywanie informacji zwrotnych oraz przygotowywanie opinii dla pracodawcy. Formalne i etyczne problemy opiniowania w selekcji.

8. Komputery w selekcji – zalety i ograniczenia.

Literatura:

Podstawowa:

1.Czarnota-Bojarska, J. (2009). Selekcja zawodowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP

2. Lunden, B. (2005) Rekrutacja pracowników. Gdańsk: BL Info

3. Matusik D. (2000). Czy wersja konwencjonalna i komputerowa Testu Matryc Ravena są równoważne ?. Nowiny Psychologiczne, 3, str. 55-71

4. Standardy dla testów stosowanych w psychologii I pedagogice (1985). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP

Uzupełniająca:

1. Jak zatrudnić i zatrzymać najlepszych. (2003). Warszawa: MT Biznes

2. Marek, J. (2008). Pozyskiwanie i dobór personelu. Warszawa: Diffin

3. Szustrowa, T (red.) (2011) Testy w biznesie standardy i praktyka. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Zna zasady zawierania kontraktu diagnostycznego w ramach selekcji

2. Zna zasady planowania badań selekcyjnych

3. Zna zasady doboru właściwego modelu diagnozy selekcyjnej

Umiejętności:

1. Potrafi skonstruować ogłoszenie w ramach selekcji zawodowej

2. Potrafi opisać sylwetkę psychologiczna poszukiwanego pracownika

3. Potrafi dokonać operacjonalizacji

4. Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie selekcyjne

5. Potrafi udzielić informacji zwrotnej i sporządzić opinię dla pracodawcy

Postawy:

1. Rozumie ograniczenia diagnozy psychologicznej

2. Rozumie i potrafi wskazać konsekwencje braku pełnej dobrowolności w sytuacji diagnozy selekcyjnej

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie wykonanie badania diagnostycznego w oparciu o samodzielnie wybrane i opracowane ogłoszenie oraz sporządzenie raportu z badania zawierającego opinię dla pracodawcy i zaplanowane informacje zwrotne dla kandydata.

Oceniane będą:

1. Dobór i konstrukcja ogłoszenia – 20%

2. Opracowanie sylwetki psychologicznej pracownika i operacjonalizacja – 30%

3. Opracowanie raportu – 30%

4. Opinia dla pracodawcy i informacje zwrotne dla kandydata – 20%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)