Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Coaching w organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-SP303-36
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Coaching w organizacji
Jednostka: Wydział Psychologii
Grupy: Psychologia organizacji i pracy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ukończone zajęcia dla lat I-III.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z coachingiem jako metodą wspierania jednostek i zespołów, w tym przede wszystkim w organizacjach. A zatem pokazanie, jakim celom może służyć coaching w organizacji, jakie są jego uwarunkowania i wyznaczniki jego skuteczności. Wykład dostarcza wiedzę o coachingu, definicjach, podejściach, a także planowaniu i realizowaniu coachingu w organizacji. Wskazuje na kluczowe korzyści dla organizacji z wdrożenia coachingu, ale też zwraca uwagę na wyzwania i ograniczenia towarzyszące wykorzystaniu coachingu w rozwoju zasobów ludzkich w organizacjach.

Pełny opis:

1.Definicje coachingu, coaching a inne metody wspierania rozwoju jednostek i organizacji (m.in. konsulting, psychoterapia, szkolenia, ocena pracownika).

2.Coaching a zarządzanie firmą.

3. Historia rozwoju metody coachingu w organizacjach oraz podejścia (szkoły) w coachingu.

4.Funkcje coachingu w organizacji, czyli potencjalne cele coachingu z perspektywy firmy.

5.Wykorzystanie poszczególnych typów coachingu w kontekście różnych potrzeb rozwojowych kadr w organizacji.

6.Uwarunkowania coachingu – organizacja jako system.

7.Umowa i kontrakt w coachingu.

8.Zasady etyczne w coachingu.

9.Organizacja procesu coachingu w firmie (m.in. wybór coacha, komunikowanie procesu coachingu, raportowanie, ocena wyników coachingu).

10.Wyzwania i ograniczenia towarzyszące efektywnemu wdrażaniu coachingu w organizacji.

11.Coaching a rozwój zasobów ludzkich w organizacji.

12.Omówienie różnic, zależności i podobieństw między szkoleniem, w tym warsztatami, a coachingiem indywidualnym i zespołowym.

13. Badania dotyczące coachingu.

Literatura:

- Huflejt-Łukasik, M. (2012). Coaching a psychoterapia. www.treco.pl

- Huflejt-Łukasik, M. (2010). The practical meaning of a coaching contract. W: L.D. Czarkowska (red.). Coaching as a method of developing human potential, 245-252. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

- Huflejt-Łukasik, M. (2010). Zasady etyczne w psychoterapii i w coachingu. W: W. Kaczyńska (red.), Wokół etyki służb społecznych. Wydanie II rozszerzone. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

- Huflejt-Łukasik, M., Peczko, B. (2012). Coaching. W: L. Grzesiuk, H. Suszek, Psychoterapia. Pogranicza. Warszawa: Eneteia, str. 389-412.

- Huflejt-Łukasik, M., Turkowski, P. (2011). Funkcje coachingu w organizacji i dobór coacha. W: L.D. Czarkowska (red.). Coaching katalizator rozwoju organizacji, 124-138. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

- Huflejt-Łukasik, M., Turkowski, P., Zawiłowski, G. (2014). Coaching w organizacji: coaching a zarządzanie. W: L. D. Czarkowska Coaching transformacyjny jako droga ku energii, str. 41-53. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- na temat coachingu jako metody oraz porównanie do innych form wspierania rozwoju jednostek i zespołów,

- na temat planowania i realizacji coachingu w organizacji,

- znajomość zasad etycznych i zawierania kontraktu w coachingu,

- przykładowych projektów badawczych dotyczących coachingu.

Postawy:

- odpowiedzialność i profesjonalizm w realizacji coachingu.

Umiejętności:

- rozumienia specyfiki coachingu jako metody oraz jego realizacji w organizacji, w tym: planowanie coachingu, zawieranie kontraktu z klientem i umowy z organizacją.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowe zaliczenie w postaci testu jednokrotnego wyboru dotyczącego wiedzy na temat coachingu.

Kryteria oceny testu w odniesieniu do liczby poprawnych odpowiedzi.

100 % celujący

91-99 % bdb.

81-90 % db.+

71-80% db.

61-70 % dst.+

51-60 % dst.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)