Zarządzanie finansami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MSMz1ZF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie finansami |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku, MSM zaoczne sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie w sposób pogłębiony tradycyjnych oraz nowoczesnych koncepcji zarzadzania finansami przede wszystkim z punktu widzenia menedżera w przedsiębiorstwie niefinansowym. Zadaniem przedmiotu jest dostarczenie zaawansowanej teorii i narzędzi wykorzystywanych w praktycznych decyzjach podejmowanych w organizacjach gospodarczych oraz w doradztwie biznesowym. Silnie akcentowany aspekt praktyczny odnosić się będzie do takich zagadnień jak identyfikacja ryzyka operacyjnego, finansowego i rynkowego, ocena efektywności rynku kapitałowego, ocena efektywności inwestycji podejmowanych w warunkach ryzyka. W ramach omawianych treści prezentowane będą także wyniki najnowszych badań empirycznych z dziedziny finansów oraz wynikające z nich postulaty i obszary do dalszych badań, które mogłyby być podejmowane i weryfikowane w badawczych pracach dyplomowych. |
Pełny opis: |
Szczegółowy zakres tematyczny przedmiotu został podzielony na następujące 9 zasadniczych części: Wykład: 1. Zasady, cele i funkcje zarzadzania finansami Zależność pomiędzy finansami a innymi obszarami biznesu. 2. Efektywność rynku kapitałowego. 3. Wprowadzenie do wyceny przedsiębiorstwa i koncepcji zarządzania wartością. 4. Decyzje inwestycyjne i ich ocena, w tym z uwzględnieniem kryteriów (ESG). 5. Ryzyko a stopa zwrotu. (dywersyfikacja ryzyka, teoria portfela, modele wyceny aktywów kapitałowych CAPM). 6. Powiązanie decyzji inwestycyjnych i finansowych. 7. Wykorzystanie opcji rzeczywistych w finansach przedsiębiorstw 8. Krótkoterminowe zarządzanie finansami przedsiębiorstwa. Ocena wpływu krótkoterminowych decyzji na sytuację finansową przedsiębiorstwa. 9. Wybrane zagadnienia zarządzania finansami z uwzględnieniem rynków międzynarodowych, aspektów behawioralnych. Ćwiczenia: 1 Wprowadzenie do wyceny przedsiębiorstwa i koncepcji zarządzania wartością. • czynniki tworzenia wartości, • koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa (ang. value based management, VBM) a koncepcja zarządzania wartością dla właścicieli (Shareholder value, SHV), • wartość wewnętrzna a bieżący kurs akcji -czynniki nierównowagi, • metody wyceny przedsiębiorstw • efektywność rynku kapitałowego. 2. Decyzje inwestycyjne i finansowe przedsiębiorstwa - analiza powiązań • struktura kapitałowa i polityka dywidendy • twierdzenia Modiglianiego-Millera, Millera • teoria substytucji • efekt sygnalizacowania • koszt agencji, • teoria hierarchii finansowania • efektywność i zasady emisji akcji i kapitału dłużnego. 3. Ryzyko a stopa zwrotu 4. Decyzje inwestycyjne i ich ocena. finansowa i niefinansowa (ESG). • wycena przyrostowych przepływów pieniężnych • racjonowanie kapitału, • efekty zmiany cen i inflacja oraz podatków 5. Fuzje i restrukturyzacje przedsiębiorstw • teoria fuzji i przejęć, motywy połączeń, • określenie wartości połączenia, • taktyki obronne przed wrogim przejęciem, • przesłanki, rodzaje i narzędzia restrukturyzacji przedsiębiorstw. 6, Krótkoterminowe zarządzanie finansami przedsiębiorstw, Ocena wpływu krótkoterminowych decyzji na sytuację finansową przedsiębiorstwa. • pojęcie kapitału obrotowego i kapitału obrotowego netto, • kształtowanie struktury aktywów obrotowych, • cykl operacyjny, • cykl konwersji gotówki, • płynność finansowa, • płynność a wypłacalność, • kształtowanie zapasów, • kształtowanie środków pieniężnych, • obrót papierami wartościowymi, • kształtowanie należności, • zasady finansowania aktywów obrotowych, • budżet gotówkowy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Brigham E., Houston J. (2015) Zarządzanie finansami, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa • Cieślik F., Postuła M.(red.) (2020), Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa – teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2020. Literatura uzupełniająca: • Sopoćko A., (2011) Rynkowe instrumenty finansowe, PWN Warszawa • Czerwonka L., (2018) Zarządzanie finansami. Wprowadzenie przykłady i zadania, C.H. BECK Warszawa • Rutkowski A. (2016) Zarządzanie finansami, PWE Warszawa • Brigham E.F, Ehrhardt M.C. (2023) Financial Management: Theory & Practice, Cengage Learning |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: K_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz w dyscyplinach uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne). K_W02 Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię zarządzania i dyscyplin uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji (operacyjne, marketingowe, finansowe, zarządzanie personelem) i ich integracji w ramach strategii organizacji. K_W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie i modele ekonomiczne dotyczące funkcjonowania organizacji i całej gospodarki. K_U01 Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji oraz ich integrowania w ramach strategii organizacji, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody. K_U03 Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowania organizacji, sektora i całej gospodarki oraz komunikatywnie je prezentować, także w języku angielskim - wykorzystując zaawansowane narzędzia informatyczno-komunikacyjne. K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji. K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z działalnością marketingową K_K03 Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: • egzamin w formie pisemnej – test jednokrotnego wyboru. Ćwiczenia: • kolokwium (test oraz zadania obliczeniowe i pytania opisowe) – 80% • prace domowe indywidualne i grupowe – 20% . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wojciech Chmielewski, Jarosław Klepacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.