Retoryka i erystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DK-Z6REER |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka i erystyka |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu poruszana jest tematyka publicznego komunikowania, głównie w aspekcie perswazji. Analizie poddawane są psychologiczne i językowe warunki sprawnej wypowiedzi, a także najczęściej stosowane tropy, argumenty i chwyty erystyczne. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu poruszana jest tematyka komunikowania publicznego, głównie w aspekcie perswazji. Na podstawie dorobku klasycznej retoryki oraz nowych teorii komunikowania perswazyjnego, analizowane są psychologiczne i językowe warunki sprawnej wypowiedzi, a także najczęściej stosowane tropy, argumenty i techniki erystyczne. Elementy ćwiczeń praktycznych dotyczą głównie językowego i pozajęzykowego organizowania kontaktu interpersonalnego, publicznego (przemówienia) oraz kwestii językowej sprawności i skuteczności. |
Literatura: |
1. Obowiązkowa M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005 M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonujaco mówić, Kraków 2005 K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001 2. Uzupełniajaca J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Bydgoszcz 2000 Dyskurs jako struktura i proces, red. T.A. van Dijk, tł. G. Grochowski, Warszawa 2001 E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, tł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000 W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002, cz. 2: Działanie T. Pszczołowski, Umiejetność przekonywania i dyskusji, Gdańsk 2002 M. Tokarz, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk 2006 A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówic i przemawiać, Wrocław 1999 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Uczestnicy zajęć muszą wiedzieć o sposobach konstruowania komunikacji w zależności od audytorium, medium i czasu; rozróżniać stosowane techniki perswazyjne; rozpoznawać środki retoryczne; UMIEJĘTNOŚCI Uczestnicy zajęć mają wyrobić sobie dyspozycję do mówienia publicznego i zdolność analizy komunikacji publicznej pod katem wiarygodności, perswazji i atrakcyjności tekstu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest wiedza teoretyczna i praktyczne zastosowanie teorii w zadaniach realizowanych na ćwiczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.