Teoria i techniki PR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-DM-Z4TOTE-PRM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i techniki PR |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter teoretyczno-praktyczny. Jego głównym zadaniem jest przygotowanie do przeprowadzenia analizy teoretycznej na potrzeby pracy dyplomowej i umiejętności prezentowania wyników takiej analizy w formie prezentacji. W tym celu uczestnik zapoznaje się z zasadami przygotowywania prezentacji, zasadami krytycznego myślenia w nauce i poznaje wiedzę na temat teorii public relations. Ćwiczenia mają charakter praktyczny. Prowadzący krótko omawia poszczególne techniki PR, a następnie studenci, podzieleni na grupy, ćwiczą ich stosowanie. |
Pełny opis: |
Zakres zagadnień - wykład: Przygotowanie do rozwiązywania zadania zaliczeniowego: 1. Zasady przygotowywania i przedstawiania prezentacji 2. Krytyczne myślenie w życiu codziennym i w nauce Zagadnienia związane z przedmiotem: 1. Historia public relations 2. Czym jest teoria – definicja, typy podziałów teoretycznych 3. Przegląd najważniejszych nurtów teoretycznych w public relations 4. Przegląd źródeł wiedzy na temat teorii PR – bazy naukowe, czasopisma naukowe, organizacje branżowe i towarzystwa naukowe, literatura Zakres zagadnień – ćwiczenia: 1.Przygotowania a. Grupy docelowe komunikacji PR b. Teczka prasowa c. Szablon informacji prasowej d. Baza mediów 2. Systematyczna komunikacja a. Informacja prasowa b. Tekst na bloga firmowego/SEO PR c. Komentarz dla dziennikarza d. Oświadczenie e. Artykuł ekspercki f. Teksty do mediów społecznościowych g. Podcast h. Wideo i. Prezentacja konferencyjna |
Literatura: |
Wykład Bernays E., Krystalizacja opinii publicznej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2019 Budzyński W., Public relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość, MT Biznes, Warszawa 2017 Olędzki J., Tworzydło D. (red.), Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006 Olędzki J. (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Aspra-JR, Warszawa 2010 Olędzki J. (red.): Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, Aspra-JR, Warszawa 2011 Świątecki A.: Zintegrowane komunikowanie marketingowe, Warszawa 2001 Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Wydanie 6, Wolters Kluwer, Warszawa 2015 Szymańska A.: Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Wrocław 2004 Zając Ł., Po co jest PR, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2018 Ćwiczenia Łaszyn A., Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami, Warszawa 2015; Rozwadowska B.: Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2002; Seitel F. P.: Public relations w praktyce. Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa 2003; Sztuka public relations (praca zbiorowa). Związek Firm Public Relations, Warszawa 2011; Tworzydło D., Public relations praktycznie, Newsline, Rzeszów 2017 Literatura do rozwiązania zadania zaliczeniowego Cotrell S., Podręcznik studiowania, Zysk i S-ka, Poznań 2007 Orłoś M., Jak występować i zabłysnąć, Wydawnictwo RM, Warszawa 2015 Wasylczyk P., Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza • Znajomość źródeł wiedzy naukowej na temat public relations • Znajomość głównych nurtów teoretycznych w public relations • Znajomość podstawowych technik public relations oraz zasad ich stosowania Umiejętności • Umiejętność poszukiwania wiedzy w dostępnych źródłach naukowych i ich krytyczna ocena • Umiejętność krytycznej lektury tekstów naukowych i porównywania koncepcji teoretycznych różnych twórców – prowadzenie analizy teoretycznej na potrzeby pisemnych prac naukowych • Posługiwanie się podstawowymi technikami public relations Kompetencje społeczne • Rozumienie uwarunkowań rozwoju public relations jako dyscypliny naukowej • Rozumienie zasad prowadzenia dyskursu naukowego na przykładzie tekstów związanych z public relations • Praca zespołowa nad identyfikowaniem i rozwiązywaniem problemów związanych z public relations • Umiejętność prezentowania rozwiązania będącego efektem pracy zespołowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – Punktacja (maksymalnie 100 pkt) jest przyznawane za obecności na zajęciach (40 pkt za obecność na wszystkich zajęciach, mniejsza liczba obecności jest punktowana proporcjonalnie) i ocena za pracę wykonaną grupowo (maksymalnie 60 pkt). Przy ocenie pracy wykonanej grupowo pod uwagę będą brane kryteria: 1. Spójność postawionych pytań z uzyskanymi odpowiedziami 2. Wyczerpanie tematu, dogłębność analizy 3. Poprawność językowa – brak błędów pisowni, wyrazowych, gramatycznych, stylistycznych i merytorycznych 4. Warstwa wizualna – przejrzystość, schludność, atrakcyjność graficzna Punkty są sumowane. Suma punktów jest przeliczana na oceny w następujący sposób: 0-70 pkt - 2 71-75 pkt - 3 76-80 pkt - 3,5 81-85 pkt - 4 86-90 pkt - 4,5 91 pkt i więcej - 5 Ćwiczenia – zaliczenie, na które składa się uczestnictwo w zajęciach i wykonywanie prac grupowych zleconych przez prowadzącego. Nieobecności – dopuszczalna jest maksymalnie 1 nieusprawiedliwiona nieobecność na wykładzie i maksymalnie 1 nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.