Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edytory mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-LM-Z5EDME-ZTM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edytory mediów
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: LM-ZAOCZNE I STOPIEŃ 5 semestr, 3 rok (Spec: Technologie informacyjne mediów)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Studenci są przygotowywani do kompleksowego wykorzystania technologii informacyjnych w kreatywnym opracowywaniu i publikowaniu materiałów multimedialnych w Internecie. Podczas zajęć zapoznają się z różnymi technologiami multimedialnymi, rozwijają twórcze umiejętności projektowania i korzystają z narzędzi do edycji dźwięku, obrazu oraz publikacji online. Dostęp do darmowego oprogramowania dostępnego w Internecie umożliwia im rozwijanie umiejętności bez konieczności inwestowania w drogie narzędzia, istotnym elementem zajęć jest korzystanie z narzędzi pakietu Adobe Creative, które oferują szeroki zakres możliwości edycji wideo, dźwięku i grafiki.

Studenci uczą się, jak znaleźć i prawidłowo korzystać z legalnie dostępnych treści w internecie, eksplorują strony internetowe z zaimplementowaną sztuczną inteligencją, aby poznać potencjał tej technologii w rozpoznawaniu wzorców, automatycznym generowaniu treści i analizie danych, z poszanowaniem praw autorskich i zasad etyki.

Pełny opis:

Studenci są szczegółowo przygotowywani do kompleksowego wykorzystania różnorodnych technologii informacyjnych w kreatywnym opracowywaniu oraz publikowaniu materiałów multimedialnych w Internecie. Podczas prowadzonych zajęć, studenci mają okazję nie tylko zapoznać się z wieloma technologiami multimedialnymi, ale także rozwijać swoje twórcze umiejętności projektowania, wykorzystując szeroki wachlarz narzędzi do edycji dźwięku, obrazu oraz publikacji online. Zajęcia te w szczególności skupiają się na rozwijaniu umiejętności pracy z materiałami wideo, dźwiękowymi oraz graficznymi, korzystając z profesjonalnych programów oferowanych w ramach pakietu Adobe Creative.

W kontekście tych zajęć, kreatywność odgrywa kluczową rolę, a studenci są zachęcani do wykorzystywania swojej wyobraźni i oryginalności w prezentowaniu treści. Co istotne, dzięki dostępowi do darmowego oprogramowania dostępnego w Internecie, studenci mają możliwość rozwijania swoich twórczych umiejętności bez konieczności inwestowania w drogie narzędzia.

Narzędzia pakietu Adobe Creative pełnią istotną funkcję w ramach tych zajęć, oferując szerokie możliwości w zakresie edycji wideo, dźwięku oraz grafiki. Studenci zdobywają umiejętności pracy zarówno z plikami graficznymi rastrowymi, jak i wektorowymi, wykorzystując narzędzia takie jak Adobe Photoshop i Adobe Illustrator do tworzenia i edycji grafiki. Ponadto, studenci uczą się tworzenia scenariuszy oraz opowiadania historii za pomocą narzędzi do edycji wideo, takich jak Adobe Premiere Pro [1].

Dodatkowo, studenci poznają możliwości wykorzystania materiałów z licencjami Creative Commons oraz z domeną publiczną. Podczas zajęć zdobywają wiedzę na temat znalezienia legalnie dostępnych treści oraz prawidłowego korzystania z nich, z poszanowaniem praw autorskich i zasad etyki. W ramach tych zajęć studenci również eksplorują strony internetowe wykorzystujące sztuczną inteligencję w celu zgłębienia potencjału tej technologii w rozpoznawaniu wzorców, automatycznym generowaniu treści oraz analizie danych. Studenci mają możliwość wykorzystania tych narzędzi do wzbogacenia swoich projektów oraz tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Dzięki udziałowi w tych zajęciach, studenci zdobywają niezbędną wiedzę i umiejętności do efektywnego wykorzystywania technologii informacyjnych w procesie tworzenia oraz publikowania materiałów multimedialnych. Stają się kreatywnymi, elastycznymi i świadomymi profesjonalistami, gotowymi osiągnąć sukces w swojej pracy.

W ramach tych zajęć studenci mają również okazję zapoznać się z najnowszymi trendami w dziedzinie technologii informacyjnych oraz multimedialnych. Zajęcia te pozwalają im na rozwijanie swoich umiejętności analitycznych oraz krytycznego myślenia, co pozwala im na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących wyboru narzędzi i technologii do realizacji swoich projektów.

Podczas zajęć studenci mają również okazję do współpracy z innymi studentami oraz wymiany doświadczeń i pomysłów. Dzięki temu mogą rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne oraz współpracy w grupie, co jest niezbędne w pracy w dziedzinie technologii informacyjnych.

Podsumowując, zajęcia te stanowią doskonałą okazję dla studentów do rozwijania swoich twórczych umiejętności oraz zdobywania wiedzy na temat najnowszych trendów w dziedzinie technologii informacyjnych. Dzięki udziałowi w tych zajęciach studenci stają się kompetentnymi i elastycznymi profesjonalistami, gotowymi sprostać wyzwaniom rynku pracy w dziedzinie technologii informacyjnych

Literatura:

Literatura podstawowa:

"Adobe Illustrator CC. Projektowanie graficzne", Steffen Knope i Jessica Thornsby, 2018, Wydawnictwo Helion

"Adobe Illustrator CC. Szybki start", Elaine Weinmann i Peter Lourekas, 2018, Wydawnictwo Helion

„Adobe Illustrator PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020”, Wood Brian, 2021, Wydawnictwo Helion

"Adobe Premiere Pro CC. Szybki start" Jan Ozer, 2019, Wydawnictwo Helion

„Adobe Premiere Pro CC. Podręcznik użytkownika", Jan Ozer, 2019 , Wydawnictwo Helion

"Adobe Premiere Pro CC. Ćwiczenia praktyczne", Jan Ozer, 2019, Wydawnictwo Helion

„Adobe Premiere Pro CC For Dummies”, J. Carucci, 2022, Wydawnictwo John Wiley&Sons

"Adobe Photoshop CC. Ćwiczenia praktyczne" Mark Galer, 2018, Wydawnictwo Helion

"Adobe Photoshop CC. Kreatywna fotografia cyfrowa" , Mark Galer, 2018 , Wydawnictwo Helion

„Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020”, Faulkner Andrew Chavez Conrad, 2021, Wydawnictwo Helion

"Adobe Photoshop CC. Szybki start" , Elaine Weinmann, Peter Lourekasa, 2019, Wydawnictwo Helion

"Adobe XD CC. Projektowanie interfejsów" , Daniel Schwarz, 2019 , Wydawnictwo Helion

"Adobe XD CC. Szybki start" Daniel Schwarz, 2019, wydawnictwo Helion

„Bezpieczeństwo aplikacji mobilnych. Podręcznik hakera”, Chell Dominic Erasmus Tyrone Colley Shaun Whitehouse Ollie, 2017, Wydawnictwo Helion

"Czysty Kod. Podręcznik dobrego programisty", Robert C. Martin, 2019, Wydawnictwo Helion

Gogołek W., Technologie Informacyjne Mediów, ASPRA-JR, Warszawa 2005,

- Kasperski M., Boguska-Torbicz A., Projektowanie stron WWW, Helion 2008,

- Paul J., 100 sposobów na cyfrowe wideo, Helion, Gliwice 2007,

- Foley J.D., Wprowadzenie do grafiki komputerowej. WNT, Warszawa 2001,

- Fedak J., Fotografia cyfrowa od A do Z. Encyklopedia. MUZA SA, Warszawa 2006,

- Lanier T., Nichols C., Filmowanie. Podręcznik dla młodych, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010,

- Russin R.U., Downs W.W., Jak napisać scenariusz filmowy,

Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007,

- Samara T., Kroej i kolory pisma. Przewodnik dla grafików, PWN, Warszawa 2010,

- Beach A., Kompresja dźwięku i obrazu wideo, Helion, Warszawa 2009,

- Antosik B., Transmisja internetowa danych multimedialnych w czasie rzeczywistym, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2010,

- Pastuszak W., Barwa w grafice komputerowej, PWN, Warszawa 2000,

Literatura uzupełniająca:

Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media

Flutter i Dart 2 dla początkujących. Przewodnik dla twórców aplikacji mobilnych.”, Alessandro Biessek, 2021, Wydawnictwo Helion

"Flutter. Tworzenie aplikacji mobilnych", Piotr Świerczewski ,2020, Wydawnictwo Helion

Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion

Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion

Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja — 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion

Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Tegmark Max, 2019, Prószyński Media

Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Bostrom Nick, 2021, Wydawnictwo Helion

Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 1, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion

Sztuczna inteligencja. Nowe spojrzenie. Tom 2, Russell Stuart Norvig Peter, 2023, Wydawnictwo Helion

Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja — 25 punktów widzenia, Brockman John (red.), 2020, Wydawnictwo Helion

Homo deus. Krótka historia jutra, Harari Yuval Noah, 2018, Wydawnictwo Literackie

Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, Kurzweil Ray, 2018, Kurhaus Publishing

Toffler Alvin, Trzecia fala, PIW, Warszawa 1997.

Toffler Alvin, Zmiana władzy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1990.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Studenci zdobędą wiedzę z zakresu kompleksowego wykorzystywania technologii informacyjnych w kreatywnym opracowywaniu i publikowaniu materiałów multimedialnych w Internecie.

Zapoznają się z różnymi technologiami multimedialnymi, co pozwoli im na lepsze zrozumienie i wykorzystanie różnorodnych narzędzi w pracy nad projektami multimedialnymi.

Studenci będą mieli możliwość zgłębienia pracy nad materiałami wideo, dźwiękiem i grafiką przy wykorzystaniu profesjonalnych programów z pakietu Adobe Creative.

Poznają możliwości wykorzystania materiałów z licencjami Creative Commons i z domeną publiczną, zdobywając wiedzę na temat legalnego korzystania z treści, poszanowania praw autorskich i zasad etyki.

Eksplorują strony internetowe z zaimplementowaną sztuczną inteligencją, aby poznać potencjał tej technologii w rozpoznawaniu wzorców, automatycznym generowaniu treści i analizie danych.

UMIEJĘTNOŚCI:

Studenci rozwijają twórcze umiejętności projektowania, co pozwoli im na efektywne opracowywanie i prezentowanie treści multimedialnych.

Zdobędą umiejętność korzystania z narzędzi do edycji dźwięku, obrazu oraz publikacji online, co pozwoli im na profesjonalną obróbkę materiałów multimedialnych.

Zdobędą umiejętność pracy nad plikami graficznymi, zarówno rastrowymi, jak i wektorowymi, korzystając z programów takich jak Adobe Photoshop i Adobe Illustrator.

Nauczą się tworzenia scenariuszy i opowiadania obrazem filmowym, wykorzystując narzędzia do edycji wideo w programach takich jak Adobe Premiere Pro.

Zdobędą umiejętność poszukiwania i prawidłowego korzystania z legalnie dostępnych treści, z uwzględnieniem praw autorskich i zasad etyki.

Nauczą się eksplorować strony internetowe z zaimplementowaną sztuczną inteligencją, co pozwoli im poznać potencjał tej technologii w analizie danych i automatycznym generowaniu treści.

DODATKOWE KOMPETENCJE

Studenci zdobędą kompetencje w zakresie efektywnego wykorzystywania technologii informacyjnych w tworzeniu i publikowaniu materiałów multimedialnych.

Stają się kreatywnymi profesjonalistami, gotowymi wykorzystać wyobraźnię i oryginalność w prezentowaniu treści multimedialnych.

Zdobędą elastyczność w dostosowywaniu się do różnorodnych narzędzi i technologii w pracy nad projektami multimedialnymi.

Będą świadomi praw autorskich i zasad etyki, co pozwoli im korzystać z treści w sposób legalny i etyczny.

Posiądą umiejętność wykorzystywania narzędzi pakietu Adobe Creative, co daje im szerokie możliwości edycji wideo, dźwięku i grafiki.

Będą umieli wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w rozpoznawaniu wzorców, automatycznym generowaniu treści i analizie danych, co otwiera drzwi do tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

- Obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności - usprawiedliwienia wg zasad i regulaminów przyjętych na UW).

Egzamin końcowy: wykonanie dwóch krótkich filmów, z tych samych materiałów dla wszystkich studentów w grupie, według ściśle określonych założeń.

Trzy oceny cząstkowe:

- BDB – 1 materiał wykonany według założeń

- BDB – 2 materiał wykonany według założeń

- Ocena dodatkowa za jakość, estetykę oraz wykorzystane możliwości aplikacji do montażu filmów

Elementem zajęć może być też praca nad Projektem prostej strony internetowej z określonymi elementami.

Dwie oceny cząstkowe:

BDB – strona zawiera określone elementy

Ocena dodatkowa za jakość, estetykę oraz wykorzystane możliwości aplikacji/szablonu.

W przypadku realizacji Projektu:

Egzamin 50%

Projekt 50%

Programy Adobe są na licencji uczelnianej, jednak jest możliwość pracy na własnym komputerze/laptopie po akceptacji wykładowcy.

Ocena może być podwyższona lub obniżona w oparciu o aktywność i zaangażowanie studenta na zajęciach, w tym wykonywanie projektów cząstkowych lub prezentacji.

Ocena końcowa przedmiotu stanowi ocenę średnią ważoną z ocen cząstkowych.

Brak możliwości poprawy oceny pozytywnej.

Zaliczenie zajęć wymaga pozytywnego zaliczenia wszystkich części zajęć i projektów.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Kępa
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)