Marketing w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-LM-Z5MAME-LMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Marketing w mediach |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
LM-ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (Spec: Logistyka i marketing w mediach) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej, etycznej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją. |
Pełny opis: |
Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez: 1. Krótkie przypomnienie funkcji środków przekazu oraz zarysowanie kondycji współczesnych mediów. 2. Uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska: a) wskazanie chaosu poznawczego, związanego z MM (przytoczenie różnych definicji oraz nawyków pojmowania zjawiska); b) nakreślenie drogi, którą prowadzi do wyjaśnienia MM. 3. Zdefiniowanie MM poprzez: a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym; b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym; c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM; 4. Omówienie systematyki MM: a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak ramówka, cykl życia, marka medialna oraz asortymentacja PM; b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami; c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu; d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod promocji medialnej |
Literatura: |
Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010 Jupowicz-Ginalska A., (red.) O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, OW ASPRA-JR, Warszawa 2013 Amstrong G., Kotler P., Marketing, Wolters Kluwer, Warszawa 2012 Dzierżyńska – Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce, Oficyna Wydawnicza Aspra J-R, Warszawa 2018 Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 Kung L., Strategie zarządzania na rynku mediów, Oficyna, Warszawa 2008 Nierenberg B., Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 Pilarski S., et al., Klient i marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn 2010 Sznajder A., Technologie mobilne w marketingu, Wolters Kluwer, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza Student dysponuje specjalistyczną wiedzą z zakresu marketingu, prowadzonego przez środki przekazu. Potrafi wskazać różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a medialnym, a także przedstawić systematykę MM. Student zna zasady kreowania produktu medialnego, prowadzenia dystrybucji medialnej, różnicowania ceny oraz promocji medialnej. Umiejętności Student umie zastosować teoretyczną wiedzę w aktywności praktycznej. Potrafi przełożyć systematykę MM na działania w codziennej pracy, odnoszącej się do szeroko rozumianych mediów (działy marketingu, PR czy promocji, zarówno mediów, jak i instytucji z nimi powiązanych). Inne kompetencje Student, łącząc wiedzę teoretyczną i nabyte umiejętności praktyczne, zyskuje szansę na znaczny rozwój zawodowy w branży medialnej, rozumianej szerzej niż wyłącznie dziennikarstwo (działy marketingu firm medialnych czy agencje zewnętrzne, zajmujące się elementami MM dla swoich klientów). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę tej części przedmiotu złożą się trzy czynniki: 1. Sprawdzian pisemny uzyskanej wiedzy 2. Dwa krótkie, indywidualne projekty warsztatowe, realizowane w trakcie zajęć 3. Obecność na zajęciach Przy założeniu, iż w sumie stanowią one 100 pkt., tzw. minimum zaliczeniowe wynosi 65 pkt. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Świątecki | |
Prowadzący grup: | Andrzej Świątecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Świątecki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.