Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-L-LM-Z5MAME-LMM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Marketing w mediach
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: LM-ZAOCZNE I STOPNIA 5 semestr, 3 rok (Spec: Logistyka i marketing w mediach)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej, etycznej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu omówienie marketingu prowadzonego przez środki przekazu z uwzględnieniem kondycji (finansowej) mediów oraz całej branży medialnej. Celem jest też wskazania podmiotowości mediów oraz tego, w jaki sposób zarządzają one swoim produktem, ceną, dystrybucją i promocją.

Pełny opis:

Omówienie problematyki marketingu medialnego poprzez:

1. Krótkie przypomnienie funkcji środków przekazu oraz zarysowanie kondycji współczesnych mediów.

2. Uporządkowanie sposobów rozumienia zjawiska:

a) wskazanie chaosu poznawczego, związanego z MM (przytoczenie różnych definicji oraz nawyków pojmowania zjawiska);

b) nakreślenie drogi, którą prowadzi do wyjaśnienia MM.

3. Zdefiniowanie MM poprzez:

a) porównanie zakresu udziału mediów w marketingu tradycyjnym a marketingu medialnym;

b) wskazanie różnic między MM a marketingiem tradycyjnym;

c) przedstawienie oraz omówienie definicji MM;

4. Omówienie systematyki MM:

a) produktu medialnego – zdefiniowanie oraz prezentacja cech unikatowych, wraz z takimi zagadnieniami jak ramówka, cykl życia, marka medialna oraz asortymentacja PM;

b) dystrybucji medialnej – omówienie roli zjawiska, wykazanie wielu kategorii podziału oraz wskazanie technik rozpowszechniania treści medialnych, wraz z prezentacją metod tradycyjnych i związanych z nowymi mediami;

c) ceny medialnej – omówienie podziału ceny (osobista oraz instytucjonalna), wykazanie trendów panujących w reklamie medialnej, z podziałem na ogólnopolskie oraz regionalne środki przekazu;

d) promocji medialnej – prezentacja celów, klasyfikacji oraz tzw. „trójkąta promocyjnego”. Analiza zagadnienia autopromocji i autocross-promocji medialnej. Przedstawienie najpopularniejszych metod promocji medialnej

Literatura:

Jupowicz-Ginalska A., Marketing medialny, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010

Jupowicz-Ginalska A., (red.) O własnej promocji środków przekazu w Polsce – między teorią a praktyką, OW ASPRA-JR, Warszawa 2013

Amstrong G., Kotler P., Marketing, Wolters Kluwer, Warszawa 2012

Dzierżyńska – Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce, Oficyna Wydawnicza Aspra J-R, Warszawa 2018

Kowalski T., Jung B., Ekonomika mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

Kung L., Strategie zarządzania na rynku mediów, Oficyna, Warszawa 2008

Nierenberg B., Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011

Pilarski S., et al., Klient i marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, Olsztyn 2010

Sznajder A., Technologie mobilne w marketingu, Wolters Kluwer, Warszawa 2014

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

Student dysponuje specjalistyczną wiedzą z zakresu marketingu, prowadzonego przez środki przekazu. Potrafi wskazać różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a medialnym, a także przedstawić systematykę MM. Student zna zasady kreowania produktu medialnego, prowadzenia dystrybucji medialnej, różnicowania ceny oraz promocji medialnej.

Umiejętności

Student umie zastosować teoretyczną wiedzę w aktywności praktycznej. Potrafi przełożyć systematykę MM na działania w codziennej pracy, odnoszącej się do szeroko rozumianych mediów (działy marketingu, PR czy promocji, zarówno mediów, jak i instytucji z nimi powiązanych).

Inne kompetencje

Student, łącząc wiedzę teoretyczną i nabyte umiejętności praktyczne, zyskuje szansę na znaczny rozwój zawodowy w branży medialnej, rozumianej szerzej niż wyłącznie dziennikarstwo (działy marketingu firm medialnych czy agencje zewnętrzne, zajmujące się elementami MM dla swoich klientów).

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę tej części przedmiotu złożą się trzy czynniki:

1. Sprawdzian pisemny uzyskanej wiedzy

2. Dwa krótkie, indywidualne projekty warsztatowe, realizowane w trakcie zajęć

3. Obecność na zajęciach

Przy założeniu, iż w sumie stanowią one 100 pkt., tzw. minimum zaliczeniowe wynosi 65 pkt.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Świątecki
Prowadzący grup: Andrzej Świątecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Świątecki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)