Dystrybucja i promocja książki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-M-IN-D3DPK-EDY |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Dystrybucja i promocja książki |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
IN-DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr (spec.: EDY) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia poświęcone funkcjonowaniu rynku dystrybucji w Polsce i na świecie. Omówione zostaną zasady i modele dystrybucji oraz najważniejsze firmy dystrybucyjne działające w Polsce. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zrozumienie zjawisk odnoszących się do zagadnień dystrybucji i promocji sprzedaży książek z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania rynku wydawniczo- księgarskiego w Polsce. |
Pełny opis: |
Wyjaśnia się pojęcie dystrybucji. Charakteryzuje modele dystrybucji książek: scentralizowany, funkcjonalny i rozproszony. Omówienie możliwych kanałów dystrybucji. Przedstawienie i analiza działalności najważniejszych polskich firm prowadzących handel hurtowy. Omawiana jest ewolucja tego sektora od momentu transformacji rynku książki w Polsce w 1989 r. aż do obecnej stabilizacji i wyraźnej supremacji kilku silnych podmiotów. Problemy wyboru odpowiednich działań promocyjnych. Zagadnienia związane z promocją sprzedaży, Public Relations i Publicity |
Literatura: |
Stała lektura czasopism branżowych: „Biblioteka Analiz”,„Notes Wydawniczy” i „Wydawca” Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Cz.: Dystrybucja. Warszawa 1989- Huenefeld, J.: Zarządzanie wydawnictwem. Kraków 1994; Kaznowski, D.: Nowy marketing. Warszawa 2008; Kotler, P.: Marketing. Poznań 2005; Kotra, K.; Pysz-Radziszewska A.: Marketing w teorii i praktyce. Poznań 2004 Książka, biblioteka, informacja : między podziałami a wspólnotą. 2/ pod red. Jolanty Dzieniakowskiej, Izabeli Krasińskiej, Moniki Olczak-Kardas. Kielce 2011. Laskowska E., Wartościowanie w ofertach promujących książki W : Język, biznes, media pod red. Agnieszki Rypel, Danuty Jastrzębskiej-Golonki, Grażyny Sawickiej. Bydgoszcz 2009. Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce. UOKiK 2011 [on line] www.uokik.gov.pl/download.php?plik=10245 (data dostępu 29.05.2013) Śmigiel Ł., Wybrane strategie promocji książek w Polsce i na świecie z wykorzystaniem nowych mediów W : Teorie komunikacji i mediów. : [Vol.] 3 pod red. Marka Graszewicza i Jerzego Jastrzębskiego. Wrocław 2010. Wojciechowska M., Współczesne formy reklamy książki. Zarządz. Bibl .-(2009, dr. 2010) , nr 1 , s. 97-110. Woll T. Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie. Kraków 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: podstawowe wiadomości na temat funkcjonowanie hurtu księgarskiego oraz jego relacji z wydawnictwami i księgarstwem, znajomość zasad rządzących popytem na rynku książki. Podstawowa wiedza na temat strategii promocji książki, kształtowania wizerunku instytucji rynku książki. Umiejętności: gromadzenie i opracowywanie różnego typu informacji potrzebnych do efektywnego funkcjonowania instytucji rynku książki, umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy w tym zakresie, umiejętność funkcjonowania w infrastrukturze rynku książki. Analiza treści tekstów związanych z wiedzą o rynku książki. Kompetencje społeczne: praca samodzielna i w grupie, identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą na rynku książki, świadomość odpowiedzialności za posiadane i udostępniane informacje, otwartość na przemiany w dziedzinie technologii wydawniczych oraz informacji o książce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem. Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów). Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi. Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie pracy pisemnej lub testu obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć. Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów. Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej jedna nieobecność). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.