Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dystrybucja i promocja książki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-IN-D3DPK-EDY
Kod Erasmus / ISCED: 15.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dystrybucja i promocja książki
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: IN-DZIENNE II STOPNIA - 3 semestr (spec.: EDY)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia poświęcone funkcjonowaniu rynku dystrybucji w Polsce i na świecie. Omówione zostaną zasady i modele dystrybucji oraz najważniejsze firmy dystrybucyjne działające w Polsce.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zrozumienie zjawisk odnoszących się do zagadnień dystrybucji i promocji sprzedaży książek z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania rynku wydawniczo- księgarskiego w Polsce.

Pełny opis:

Wyjaśnia się pojęcie dystrybucji. Charakteryzuje modele dystrybucji książek: scentralizowany, funkcjonalny i rozproszony. Omówienie możliwych kanałów dystrybucji. Przedstawienie i analiza działalności najważniejszych polskich firm prowadzących handel hurtowy. Omawiana jest ewolucja tego sektora od momentu transformacji rynku książki w Polsce w 1989 r. aż do obecnej stabilizacji i wyraźnej supremacji kilku silnych podmiotów. Problemy wyboru odpowiednich działań promocyjnych. Zagadnienia związane z promocją sprzedaży, Public Relations i Publicity

Literatura:

Stała lektura czasopism branżowych: „Biblioteka Analiz”,„Notes Wydawniczy” i „Wydawca”

Gołębiewski Ł., Rynek książki w Polsce. Cz.: Dystrybucja. Warszawa 1989-

Huenefeld, J.: Zarządzanie wydawnictwem. Kraków 1994;

Kaznowski, D.: Nowy marketing. Warszawa 2008;

Kotler, P.: Marketing. Poznań 2005;

Kotra, K.; Pysz-Radziszewska A.: Marketing w teorii i praktyce. Poznań 2004

Książka, biblioteka, informacja : między podziałami a wspólnotą. 2/ pod red. Jolanty Dzieniakowskiej, Izabeli Krasińskiej, Moniki Olczak-Kardas. Kielce 2011.

Laskowska E., Wartościowanie w ofertach promujących książki W : Język, biznes, media pod red. Agnieszki Rypel, Danuty Jastrzębskiej-Golonki, Grażyny Sawickiej. Bydgoszcz 2009.

Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki i multimediów w Polsce. UOKiK 2011 [on line] www.uokik.gov.pl/download.php?plik=10245‎ (data dostępu 29.05.2013)

Śmigiel Ł., Wybrane strategie promocji książek w Polsce i na świecie z wykorzystaniem nowych mediów W : Teorie komunikacji i mediów. : [Vol.] 3 pod red. Marka Graszewicza i Jerzego Jastrzębskiego. Wrocław 2010.

Wojciechowska M., Współczesne formy reklamy książki. Zarządz. Bibl .-(2009, dr. 2010) , nr 1 , s. 97-110.

Woll T. Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie. Kraków 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza: podstawowe wiadomości na temat funkcjonowanie hurtu księgarskiego oraz jego relacji z wydawnictwami i księgarstwem, znajomość zasad rządzących popytem na rynku książki. Podstawowa wiedza na temat strategii promocji książki, kształtowania wizerunku instytucji rynku książki.

Umiejętności: gromadzenie i opracowywanie różnego typu informacji potrzebnych do efektywnego funkcjonowania instytucji rynku książki, umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy w tym zakresie, umiejętność funkcjonowania w infrastrukturze rynku książki. Analiza treści tekstów związanych z wiedzą o rynku książki.

Kompetencje społeczne: praca samodzielna i w grupie, identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z pracą na rynku książki, świadomość odpowiedzialności za posiadane i udostępniane informacje, otwartość na przemiany w dziedzinie technologii wydawniczych oraz informacji o książce.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, opis, dyskusja, praca z tekstem.

Metody oparte na praktycznej działalności studentów (samodzielne wykonywanie projektów).

Metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja nad zagadnieniami problemowymi.

Student otrzyma aktualistyczną ocenę końcową na podstawie pracy pisemnej lub testu obejmującego wiedzę zdobyta przez niego w trakcie zajęć.

Student będzie także podlegał ocenie dyspozycyjnej, która wyrażać będzie jego przygotowanie do zajęć i gotowość krytycznej analizy omawianych problemów.

Obecność na zajęciach (dopuszczone są co najwyżej jedna nieobecność).

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)