Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia przedsiębiorstwa mediowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-M-LM-D1EPME
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia przedsiębiorstwa mediowego
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: LM-DZIENNE II STOPNIA 1 semestr, 1 rok
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania w firmach medialnych, zajmuje się charakterystyką mediów jako dóbr ekonomicznych, rynkami medialnymi, strukturami rynkowymi oraz problemami zachowań innowacyjnych przedsiębiorstw mediowych w warunkach rozwoju technologii cyfrowej.

Pełny opis:

Wykład wprowadza słuchaczy w problematykę ekonomicznych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw mediowych, kształtowania się rynkowych struktur mediów i ich wpływem na działalność. Istotnym aspektem jest uwzględnienie zmian dokonujących się w świecie technologii komunikowania oraz ogólnych procesów rozwojowych takich jak globalizacja i cyfryzacja przekazu. Wykład uwzględnia ekonomiczne problemy rozwoju Internetu jako kanału przekazu i środowiska, w którym powstają nowe media.

Ćwiczenia uwzględniają studia przypadków - strategie i źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw mediowych na rynkach lokalnych i globalnych.

Tematy przedmiotu:

1. Przedmiot ekonomiki mediów. Zarządzanie mediami.

2. Ewolucja sposobów komunikowania. Informacja jako towar.

3. Rynek mediów – charakterystyka, współczynniki koncentracji.

4. Struktura rynku informacyjnego. Pojęcie i charakter konkurencji na rynku mediów masowych.

5. Media jako dobra publiczne i prywatne. Źródła finansowania mediów.

6. Czynniki regulujące rynek mediów.

7. Modele biznesowe na rynku mediów. Rodzaje i klasyfikacja modeli biznesowych.

8. Ewolucja łańcucha wartości w przedsiębiorstwie mediowym.

9. Transformacja mediów. Nowe media.

10. Integracja mediów i multiplikacja kanałów dystrybucji.

Literatura:

1. Kowalski, T. (2008). Między twórczością a biznesem. Wprowadzenie do zarządzania w mediach i rozrywce. Warszawa: WaiP.

2. Kowalski, T. & Jung, B. (2006). Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. Warszawa: WaiP.

3. Nierenberg, B. (2011). Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Jaskiernia, A. (2006). Publiczne media elektroniczne w Europie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

5. Wirtz B.W. (2011) Media and Internet Management. Gabler Verlag, Wiesbaden 2011

6. Albarran A.B., Chan-Olmsted S.M., Wirth M.O: Hanbook of Media Management and Economics. Lawrance Erlbaum Associates, Publishers. Lonmdon 2006

7. Cetera W.: Polish Printing in Transition. [w] Economics and Organization of Enterprise, 2015/ 2(781), s. 90-103,

8. Cetera W.: TV licence fee or the mission – a step towards economic. . [w] Economics and Organization of Enterprise, 2015/ 11, s. 110-121,

9. Cetera W.: Logistyka Mediów [w] Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa. [w] EiOP 2016/2, s. 26-35

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

Posiada wiedzę o ekonomicznych podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw mediowych i wykonywaniu zadań dobrych praktykach stosowanych w instytucjach mediowych oraz przekazach medialnych - ich specyfice, technologii, różnorodności i efektywności.

Umiejętności

Potrafi rozpoznać główne problemy struktur społeczno-ekonomicznych, politycznych i kulturowych oraz tłumaczyć zależności zachodzące między wskazanymi podsystemami. Potrafi aplikować wiedzę ekonomiczną do zarządzania sektorem mediowym.

Inne kompetencje

Dostrzega niejednoznaczności, ryzyka uogólnień oraz błędy nadmiernej szczegółowości w identyfikowania, opisywania i analizowaniu procesów i zjawisk, zachodzących w mediach. Zdobywaną wiedzę poddaje nieustannej weryfikacji oraz syntezie i wnioskowaniu.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia zaliczane na podstawie przygotowanej prezentacji dotyczącej wybranych zagadnień dotyczących ekonomi przedsiębiorstwa mediowego.

Wykład jest zaliczany na podstawie egzaminu. Podstawą jest lektura wskazanych pozycji i notatki z wykładów (prezentacje udostępniane przez prowadzącego).

Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach i wyróżniająca prezentacja umożliwia uzyskanie pozytywnej oceny z całego przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Kondrat
Prowadzący grup: Marlena Kondrat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Kondrat
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)