Nauki humanistyczne - kulturoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2900-L-NH-KULT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki humanistyczne - kulturoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I stopnia, I roku |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć „Kultura materialna i teorie rzeczy” jest zapoznanie z podstawowymi teoriami i perspektywami w badaniu rzeczy oraz szeroko rozumianych materialnych obiektów. Zajęcia opierają się na bliskiej lekturze tekstów całej grupy i kolektywnym namyśle. Na zajęciach będziemy się starać wypracować kategorie pomocne do opisu i analizy przedmiotów, obiektów, materii i materialności w relacji do ludzi, przestrzeni i innych bytów. |
Pełny opis: |
Zwrot ku materialności, powrót do rzeczy, krytyka konstruktywizmu, to tylko niektóre z określeń, które zaczęły organizować dyskusje w polu humanistyki i nauk społecznych na początku lat 2000 i nie opuściły ich po dziś dzień. Zainteresowanie relacjami między tym, co ludzkie i nie ludzkie przekracza dotychczasowe podziały dyscyplinarne i umyka podporządkowaniu jednej dziedzinie badań. Celem zajęć „Kultura materialna i teorie rzeczy” jest zapoznanie uczestniczek i uczestników z podstawowymi pojęciami i głównymi nurtami kulturowych badań skupionych na rzeczach. Przyjrzymy się wybranym podejściom metodologicznym – materializmowi, fenomenologii, teorii rzeczy, teorii aktora-sieci, nowym materializmom i ontologiom zorientowanym na obiekty (OOO) – pytając za każdym razem o ich zastosowanie w różnych kontekstach kulturowych i mediach. Wśród omawianych przykładów znajdą się wystawy muzealne (sposoby pokazywania przedmiotów), reprezentacje rzeczy w literaturze, a także wybrane studia przypadków (u)życia obiektów materialnych w praktykach społeczno-kulturowych i ich badaniu. |
Literatura: |
Wybrana literatura Bill Brown, red. Things, The University of Chicago Press 2004. William Cronon. Nature’s Metropolies. Chicago and the Great West, Norton 1992. Jane Bennett. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Duke University Press 2010. Arjun Appadurai, red. The Social Life of Things. Commodities in Cultural Perspective, Cambridge University Press 1986. Elaine Freedgood. Idee w rzeczach. Ulotne znaczenia powieści wiktoriańskich, przeł. Anna Al-Araj, Katarzyna Deja, Elżbieta Koziołkiewicz i in., IBL Wydawnictwo 2017. Patricia Spyer, red. Border Fetishisms: Material Objects in Unstable Spaces. Zones of Religion, Routledge 1997. Bjornar Olson. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, IBL Wydawnictwo 2013. Timothy Morton, Hyperobjects: Philosophy and Ecology After the End of the World, University of Minnesota Press 2013. UWAGA: Szczegółowa lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Osoba studiująca 1. Zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym współczesne teorie rzeczy stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury; - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury oraz jej mediów i związanych z nimi praktyk kulturowych; - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze; - główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie. 2. Potrafi: - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze. 3. Jest gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Wspólna lektura i interpretacja tekstów (konieczna znajomość języka angielskiego); moderowana dyskusja. - obecność na zajęciach; - lektura tekstów; - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji); - przygotowanie prezentacji na podstawie wybranego tematu (zjawiska/praktyki kulturowej) dotyczącego kultury materialnej. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie wprowadzania oraz aktywności na zajęciach. Osoba studiująca może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć podczas dyżuru. Warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja powyżej 60%. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.