Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody krytyki retorycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3000-SZD-MKR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody krytyki retorycznej
Jednostka: Wydział Polonistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć są metody krytyki retorycznej jako sposoby analizy artefaktów w przestrzeni komunikacyjnej. Retoryka jest definiowana w tym nurcie badań jako komunikowanie poprzez werbalne i niewerbalne symbole, które mniej lub bardziej intencjonalnie wpływają na społeczne postawy, wartości, przekonania i zachowania. Analizy krytyczne mają charakter jakościowy i polegają na badaniu wypowiedzi, obrazów, gestów, przedstawień, tekstów, filmów, działań społecznych etc., które stanowią przejawy komunikacji.

Każda z palety metod ma sobie właściwe kryteria oceny, własną strukturę analityczną i zindywidualizowany kwestionariusz pytań. Krytyk biorąc na warsztat wybrany artefakt, dopasowuje metodę, która ma największy potencjał interpretowalności dla danego artefaktu w danej sytuacji, i postępuje zgodnie z procedurami wypracowanymi przez metodologów (Kenneth Burke, Edwin Black, Sonja Foss, Jim Kupers, Wayne C. Booth). Przedmiotem wykładu będą wybrane metody krytyki retorycznej: neoarystotelesowska, ideologiczna, pentadyczna, gatunkowa, narracyjna, metaforyczna. Każda z metod zostanie omówiona i zastosowana do kilku artefaktów, tak aby uczestnicy zajęć mogli poznać możliwości poszczególnych metod i ocenić ich przydatność do własnych badań.

Literatura:

W. Booth, Rhetoric of RHETORIC, The Quest for Effective Communication, Willey- Blackwell 2004.

S. Foss, Rhetorical Criticism: Exploration and Practice. Waveland 2009.

W. Jost, W. Olmsted, (red.) Retoryka i krytyka retoryczna. Kompendium retoryczne, red. polskiego wydania J. Z Lichański, Warszawa 2012.

J. Kuypers, Rhetorical Criticism: Perspectives in Action. Lanham, MD: Lexington Books 2009.

M. Stoner, S.J. Perkins, Making Sense of Messages: A Critical Apprenticeship in Rhetorical Criticism, London, New York Routledge 2016.

J. Edbauer, Unframing Models of Public Distribution: From Rhetorical Situation to Rhetorical Ecologies, Rhetoric Society Quarterly, t. 35, N4 4 (2005), s. 5-24.

Efekty uczenia się:

Doktorant/doktorantka zna i rozumie:

• podstawowe pojęcia związane z koncepcjami retoryki w kulturze od starożytności do współczesności (P8S_WG)

• najważniejsze teorie retoryki i podstawowe metody badań retorycznych (P8S_WG)

Doktorant/doktorantka potrafi:

• zastosować metodologię badań z zakresu retoryki do własnej pracy naukowej (P8S_UW);

• definiować cel i przedmiot badań, sformułować hipotezę badawczą (P8S_UW)

• poszukiwać odniesień do swoich badań naukowych w innych dyscyplinach naukowych, w tym z innych nauk (społecznych/humanistycznych/artystycznych)

• rozwijać metody i narzędzia badawcze z zakresu retoryki oraz twórczo je stosować (P8S_UW)

• wnioskować na podstawie przeprowadzonych procedur krytyki retorycznej (P8S_UW)

• dostrzegać przydatność określonych modeli retorycznych w komunikacji społecznej, politycznej, marketingowej (P8S_UW)

• przetransponować wiedzę o przedmiocie na własne kompetencje komunikacyjne (P8S_UK)

Doktorant/doktorantka jest gotów/gotowa do:

• krytycznej oceny dorobku uprawianej dyscypliny naukowej (P8S_KK)

• krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój właściwej sobie dyscypliny, w tym rozpoznania potencjału metod retorycznych (P8S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

ZAL – pełna analiza z uzasadnieniem doboru metody badań i jej opisem, przeprowadzona wedle procedur właściwych danej metodzie, z przekonującymi wnioskami z badań i pełną bibliografią przedmiotu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)